fredag, mars 19, 2010

Lärare betygsätter på elevers åsikter

Den 17 Mars sände SVT ett inslag i Aktuellt om hur man inte tillät partier som SD och ND på en gymnasieskola i Göteborg. Samtidigt så intervjuar man en lärare. Samhällsläraren Markus Gullvén får svara på lite frågor. Då kommer det helt ofattbara. Om en elev visar upp ett rasistisk beteende eller använder sig av "rasistiska" symboler. Eller visar upp odemokratiska åsikter. Så kommer denna att underkännas. SVT-reporter är snabb på att ställa den underbara följdfrågan.

" -Betyder inte det att du betygsätter åsikter?"

Svaret är minst lika häpnadsväckande.

" -Ja precis som det står i läroplanen att jag skall göra?"

Det är här som det börjar bli riktigt intressant. Som de flesta vet så har jag inte speciellt mycket över för varken rasister eller kommunister men att betygsätta någon i en samhällsklass på gymnasiumet för att denna person gör en annan politisk analys av samhället än vad läraren anser vara rätt känns väldigt väldigt illaluktande.

Kanske skulle jag lämna denna lilla historien med bara detta. Men det visar sig även att denna Markus Gullvén är inte bara medlem utan även företroendevald sekreterare i Socialdemokraternas lokala förening i Biskopsgården i Göteborg Se här. Detta gör mig lite mer orolig? Vi har ju hört många Socialdemokrater kalla FP för rasistiska. Vi har hört dem kalla Moderater för Facister och så vidare. Min fråga är då vilka mer blir "underkända" P.G.A sina åsikter av denna Markus?

Visst kanske man skall diskutera skolplanen och vad den egentligen säger. Men här är det tydligt. En lärare kan godtyckligt underkänna en elev som visar "fel" åsikter. Det kan ju med andra ord betyda att någon som inte tycker att skatteläget är rätt kan bli underkänd? Om en elev har en annan analys av Palestina/Israel frågan än vad den läraren har kan den personen bli underkänd? Jag blir rädd. Troligen hade jag blivit rädd om det var en kristen lärare som undervisade i Religion och underkände elever med Buddhistisk syn på Religionen eller muslimsk? Ja fråga är stor men mina stora fråga är kanske varför är det så tyst i alla kvällstidningar som annars är snabba på åsiktsregistrering.

Och den stora frågan är kanske. Skulle han underkänna en elev med en Che-tröja? Hammare och skäran? Klass mot Klass? Lenin?

Pingat på intressant? Läs mer om Sverigedemokraterna, socialdemokraterna, rasism, lärare, skola, politik, folkpartiet, moderaterna, historia, demokrati, tidningar, nyheter.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida