fredag, maj 15, 2009

Den dagen då Pirater sätter skräck i Sverige

Det verkar som om det är vissa politiker som skakar i sina små skor nu och börjar inse att deras "plats" i EuropaParlamentet är på väg att rinna ut i sanden. Idag attackerar Folkpartisten Madeleine Sjöstedt PP genom att skrika om att de inte läst kulturutredningen och kommer med konstruktiv kritik. Själv blir jag lite förbannad för jag undrar hur många det var som ens lyssnade när PP sist gick ut med kritik. Mot FRA, IPRED eller något annat som rörde integriteten på nätet. Men vad hände då? Jo de avfärdades som idioter och rabiata företrädare för personer som endast bryr sig om att få gratis musik och film.

Sen visade det sig att när fler och fler unga och även äldre började inse att de etablerade partierna har stått och ljugit oss rakt upp i ansiktet om FRA-lagen och troligen även om IPRED så börjar folk att få upp ögonen för det partiet som inte ljög och det partiet som valde att säga sanningen. Vad skall man då göra som "etablerad" politiker? Självklart måste vi då kasta in det gamla beprövade tricket att rösten är bortkastad om man röstar på Piratpartiet. Åsa Westlund var väl först ut med detta i denna omgången. En röst på piratpartiet är en röst på legaliserad prostution och legalisering av knark. För PP kan inte påverka gruppen? Ursäkta mig Åsa Westlund men är det inte så att även ni svenska Socialdemokrater inte alltid får er vilja igenom i gruppen? Betyder inte det att en röst på er kan vara lika bortkastad som en röst på PP?

Även om jag ännu inte bestämt mig för vad jag skall rösta på i det kommande EP-valet så är det just nu en stor övervägning för just Piratpartiet. Kanske beror det mest på att jag vill ge de övriga partierna en pungspark. Jag har tröttnat på att lyssna till ett enormt tjat om att saker är viktiga men så fort vi får din röst så skiter vi fullständigt i er. För om fyra år är det val igen och då kómmer den stora pöbeln att ha glömt att vi körde över dem i valet för fyra år sedan. Om PP kan försvara mina intressen i europaparlamentet så är jag nöjd. Jag tror inte att de ensamma kan stoppa hotet mot vår integritet på internet. Men de kan kanske så frön hos andra att inse att vår frihet på nätet är på väg bort. Det handlar om censur, regleringar och avstängningar. En avstängning av internet betyder för många att man blir avskuren från omvärlden. Inte längre kan man ha kontakt med sina vänner inte längre kan man skaffa nya vänner. För hur det än är så är det många av oss som inte orkar eller vill träffa människor öga mot öga. Vi vill ha vårt internet utan att kunna bli avstängda bara för att vi anklagas några gånger för fildelning. Vi är många som inte vill installera spionprogram på våra datorer för att bevisa vår oskuld.

Detta är skälet till att Piratpartiet troligen kommer få vara min röst i Europa Parlamentet!

DN 1,2,3, SVD

Intressant? Läs mer om , , , , , , AB123 Resumé Dagen12 SDS1 SvD12 DN12 EXt

5 kommentarer:

Klockan 5:09 em , Blogger Sarha sa...

Fast jag måste nog ge henne lite rätt ändå, jag menar, PP har ju i sitt partiprogram med kulturspridning som en nyckelfråga, då blir ju kulturutredningen intressant, alltså för att ha någon kultur att sprida måste man ju ha ett bra klimat där kulturen skapas... Fast PP, känns mer som ett missnöjesparti och jag tror inte att folk hade så stora förväntningar på Nydemokrati heller när de kom och de försvann ju ganska snabbt, så kanske pp ändå tjäna på att ägna lite mer tid på t.ex. kulturutredningen som också tar upp upphovsrätt och sånt.

 
Klockan 5:19 em , Blogger Eklindh sa...

Ja visst är det så. Men i grunden så spelar inte det någon roll nu. Man har stämplat PP som rättshaverister för länge sedan. Då får man någonstans välja. Skall man ge dom en ärlig chans eller skall man håna dem. Man hånade dem tidigt och då kommer man få den pungspark som man förtjänar.

 
Klockan 5:33 em , Blogger Sarha sa...

fast nu uppfattade jag inget hån i den debattartikeln, iofs. Och du vet hur svårt det är för mej att hålla med en folkpartist :P

och grejen med just kulturutredningen är väl att det kommer en ny vart 20-30:e år och vill man vara med på det tåget får man liksom hoppa på, när det lämnar stationen...

 
Klockan 10:15 em , Blogger Eklindh sa...

Jag talar inte enbart om den här artikeln utan överlag. Det är så att man kan inte knuffa bort med ena handen och sedan bjuda in efteråt.

Man sparkar inte ner någon och sedan hjälper dem upp. Sen är det säkert inte det som är meningen med den här debattartikeln.

 
Klockan 12:09 fm , Blogger Amatörfotografen sa...

Ta och kika in Åsa Westlunds mjölpåse. En hel säck med upphovsrättsbrott genom några enkla googlingar.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida