torsdag, december 18, 2008

Ge mig kött, sås och potatis!

För en gång skull skall jag skriva om mitt egna liv och försöka att inte gnälla på en massa andra personer.
Läste en krönika i Aftonbladet där Lisa Magnusson skriver "Jag bryr mig bara om gulliga djur". En ganska bra krönika även om jag tycker den var väldigt kort. Jag saknade något. Därför tänkte jag att jag skall skriva min egna "jag äter lik och du skall skita i det" krönika. Man får ta detta som lite satir, ironi och sjuk humor. Blandat med en dos allvar så har du receptet.

Jag har haft perioder i mitt liv då jag har valt att inte äta kött. Mådde jag bättre av detta? Jag har inte en aning det enda som jag vet var att jag åt mer varierad kost under den tiden. Jag var inte strikt vegetarian utan åt fisk. Jag vet att det finns en hel del som säger att fisk tillhör vegetariankosten. Man kan tydligen äta ägg och bli "något-vegetarian". Det finns nog lika många sorters vegatarianer som det finns vegetarianer. Alla har något som de känner de inte kan leva utan. Jag började äta kött igen för några år sedan och tänker fortsätta med det så länge som jag tycker det är gott. Och jag vill äta allt! Jag har respekt för vegetarianer och önskar att de visar mig samma respekt... De flesta gör det. Sen finns det de andra. De som väljer att stirra gapa och peka och tala om hur äckligt det är och hur man utnyttjar djuren och hur de lider. Och jag önskar bara att de kunde hålla käften. Ät det som är gott. Jag vill verkligen prova allt. Hund, katt, råtta, orm, kängru och krokodil är några av de saker jag inte provat. Men jag vill väldigt gärna testa och se om det är gott. När min kompis fick tag i valkött var jag väldigt sugen på att prova det. Och visst var det underbart gott. En helt ny värld öppnades för mig. Sen insåg jag att Valkött är olagligt att importera till Sverige. Men i vårt grannland Norge (som är ett av få länder som fortfarande jagar val) där finns det. Och hur svårt är det att smuggla detta över gränsen. Lätt och gott.
Idagsläget så blir det inte så ofta som jag lagar till kött och äter. Inte för att jag inte tycker om det, utan för att jag inte kan. Jag är kass på att laga mat. Men likväl så älskar jag kött, sås och potatis. Kanske skall jag säga att det inte är köttet som lockar utan mer potatisen. Jag äter mängder av potatis. Varför? Jo för det är gott. På samma sätt som jag tycker om kött. Jag äter för att det är gott.


Intressant? Läs mer om vegetarianer, kött, mat.

2 kommentarer:

Klockan 4:37 em , Blogger mison sa...

tänk vad bra att du har mig som kan laga både val å annat kött åt dig med jämna mellanrum.

 
Klockan 1:20 em , Blogger info sa...

Ät det som är gott? Det enda jag skulle vilja testa är människokött. Är det gott? Finns kanske någon mör LUFfare där ute...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida