söndag, december 07, 2008

Pirater visa era färger

Eftersom jag tittar väldigt mycket på film och ibland så spårar min hjärna ur och jag väljer att sätta in repliker i mitt egna vardagsliv. Och även om jag inte är medlem av piratpartiet så har jag ändå en hel del förtroende för Engström, Falkvinge och även för Emma på opassande. Och när man ändå pratar om pirater så kan man inte missa filmen om pirater. Pirates of the Caribbean. Citatet nedan är från At World's End. Och längre ner kommer min omtolkning till svenska. Och till nutid.


You're
right. Then what shall we die for? You will listen to me. Listen! The brethren will still be looking here to us, to the Black Pearl to lead, and what will they see? Frightened bilge rats aboard a derelict ship? No! They will see free men, and freedom. And what the enemy will see is the flash of our cannons, they will hear the ring of our swords and they will know what we can do! By the sweat of our brows, and the strength of our backs, and the courage of our hearts...gentlemen, hoist the colors!


Ni har rätt. Vad skall vi straffas för? Ni skall lyssna på mig. Lyssna! Pirater kommer att se upp till oss att leda dem, upp till vårt parti och vad kommer dom se? Rädda tonåringar som gömmer sig bakom dataskärmar? Nej! De skall se fria män, och frihet på nätet. Och vad fienden skall se är skenet från våra skärmar, de skall höra ljudet från våra mp3filer och de skall veta vad vi kan göra. Av svettet i våra handflator, värken i våra handleder och modet i våra hjärtan. Vi skall föra kulturen framåt. Mitt herrskap höj era röster!


Visst kanske jag kan tycka att min översättning inte är den bästa och kanske inte heller den mest söriösa. Men jag börjar på något sätt se att just kalla sig pirat inte bara är att ladda ned saker från nätet. De flesta av oss pirater är inte några snyltande "tjuvar" som bara laddar ned och aldrig betalar för sig. Vi betalar för det som vi anser vara värt att betala för. De allra flesta av oss köper stora mängder med musik, filmer och spel. Även om vi kan få dem gratis på nätet så slår känslan att riva upp plasten runt en DVD och slänga in skivan i spelaren alltid knapptryckningen på en filmfil. Senaste månaderna har jag säkerligen lagt ut tiotusentals kronor på DVD filmer och kankse framförallt på TV-serier som släppts på DVD. Nu är det kanske så att jag är en av de "filmnördar" som finns där ute. Men min erfarenhet från andra pirater är att nästan alla har minst en serie i "orginal". Väldigt ofta är detta en serie som inte visas på TV. Troligen en serie som vi aldrig hittat om det inte var för Piratbukten.

Och det spelar inte någon roll hur många gånger vi hör lögner från filmbolag, skivbolag eller från antipiratbyråer. Vi vet att vi är de som uppskattar kulturen mest. Men vi betalar inte för skit. Vi vill inte betala för ytterligare en Idolskiva, vi vill inte betala för ytterligare en Best of Robert Gustavsson. Vi vill ha bra film, bra musik och bra böcker. Detta betalar vi pirater gladeligen för.

Men nu skall Ipredlagar försöka sänka vårt intresse. Då vi skall försätta köpa skitskivor på Åhlens för att få vårat musikbehov stimulerat.

AB12 DN SvD12 it


Intressant.se
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida