söndag, november 16, 2008

Så det är inte bra att folk bryr sig längre?

Tydligen så har riksdagens politiker problem... Med att folk bryr sig.

"Mailbombningen" av riksdagens ledamöter verkar vara ett problem eller handlar det bara om att de inte vill att folk skall bry sig? Jag blir inte bara ledsen när jag läser om hur Fredrick Federley tycker att det är ett problem att folk bryr sig. Jag blir även lite skrämd. Att politker kan skicka sina mail till en "massprotestmapp" känns inte som något bra. Varför kan de inte bara strunta i att svara på mailen. Om jag skickar ett mail till en riksdagsledamot så hoppas jag naturligtvis på svar men det är inte något krav. Om denna politikern väljer att på något sätt besvara min fråga. I ett pressmedelande eller på sin blogg så ser jag det som helt okej. Däremot så anser jag det inte okej att "rensa" bort mailen. De skall läsas.

Det är många av oss som bryr sig om vad som sker i Sverige och vi vill även försöka göra våra röster hörda.


Denna gången är det IPRED och könsneutralt äktenskap som verkar vara heta potatisar. Två lagförslag som jag inte direkt stödjer regeringslinjen i.
IPRED är en lag som ger en privatpolis och könsneutralt äktenskap är bara en lek med ord för att få "alla" nöjda. För några år sedan lade F! ett förslag om en samlevnadsbalk istället för äktenskap. Varför kan inte någon ta upp detta förslag igen. Det kan göra att alla blir nöjda eller missnöjda. Det gör det även möjligt för oss som kanske någon gång i framtiden vill leva med fler än en partner också får ett juridiskt skydd. Men icke då. Äktenskap skall vara för man och kvinna eller kvinna och kvinna eller man och man. Beroende lite på vem man frågar.

Men tydligen så är det inte bra att alla blir missnöjda istället skall vi hålla på att älta en sak i flera år när det inte är någon big deal egentligen.



Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , Könsneutralt äktenskap, Äktenskapslagstiftning, Äktenskap, Homovigslar, Vigselrätt, Vigsel, HBT, Religion, Kristdemokaterna, Regeringen, Riksdagen, Samhälle, Politik

11 kommentarer:

Klockan 11:17 fm , Blogger Federley sa...

Hej hej!

Hade du läst hela orginalartikeln hos TT hade du sett att jag tycker mejlen är bra. Men jag gör klart att det är omöjligt att läsa dem alla, ännu mindre att svara på dem. Därtill så försvinner förfrågnaingar om besök och annat som heller aldrig får svar för att de drunknar i mängden och där är problemet. Inte mejlen i sig eller uttrycken.

 
Klockan 9:20 em , Blogger Eklindh sa...

Då får jag be om ursäkt för att jag missade lite. Jag var lite trött. Och du kanske inte är den största "skurken" här. Men att det ens finns möjlighet till att rensa bort ser jag som jobbigt. Och eftersom jag endast läste hos aftonbladet denna gången så kan det väl hända att vissa saker lämnades bort i "nyhetsrapporteringen" där.

Visst är det tråkigt att det försvinner lite förfrågningar och annat men det är ändå viktigt att du läser de mail du får. Sen tycker jag inte att du skall svara på alla. Att sedan mail skickas efter en mall tycker jag bara är dålig stil.

 
Klockan 8:12 em , Blogger Björn sa...

Det som är patetiskt med mejlbombningen är att den har sitt upphov i rent själviska motiv snarare än en omsorg om svenska samhället. Den som inte inser det är naiv.

Fick vi samma mejlbombning när Alliansen började härja med sjukskrivningar, a-kassa och andra trygghetssystem? Icke sa nicke.

När det ser ut som om det snart inte längre är säkert att ladda hem de senaste skivorna eller filmerna i lugn och ro ökar "engagemanget". Man kan bli illamående för mindre!

 
Klockan 8:34 em , Blogger Eklindh sa...

Björn skillnaden mellan då och nu är troligen det att detta är något som rör i stort sett alla med en gång.
Förändringar i A-kassan finns det ju bara en grupp som tycker är det viktigaste inom svensk politik. Men vi behöver ju inte nämna vilken grupp det är.

Många tycker att förändringarna i a-kassan var bra och nödvändiga.

 
Klockan 7:00 em , Blogger Sarha sa...

jotack, de var ju bra, tills halva Sverige blev varslat och uppsagd... mummel, mutter, svärord.

 
Klockan 7:02 em , Blogger Sarha sa...

förändringarna i a-kassan alltså... Så vitt jag vet har inte Herr Federleys mejl något med varslen att göra, men det får framtiden utvisa. ;P

 
Klockan 8:20 em , Blogger Eklindh sa...

Så du menar på allvar att istället för att a-kassan skall bära sig själv med avgifter så skall skattepengar gå till det? Vilket kommer behövas iallafall. Men det är klart. Eftersom Volvo, SAAB, Sandviken och de bolag som idag varslar inte är statliga så har nog Herr Federley precis lika mycket att säga till om som du har.

 
Klockan 11:01 em , Blogger A.P.SE sa...

Mejlbombning från ett antal orakade stugsittare framför datorn är inte demokratins höjdpunkt precis.

 
Klockan 7:29 em , Blogger Sarha sa...

jag menar bara att neddragning i a-kassan är väldigt populära hos en del när det "går bra" men mindre populära när nedskärningarna drabbar "vanligt folk"... jag är helt enkelt bara bitter, som vanligt.

 
Klockan 8:45 em , Blogger Eklindh sa...

Ja visst är det så. Men att personer väljer att inte vara med i a-kassan som är det största problemet.

Men jag känner lite de får skylla sig själva.

Sen finns det en hel del förändringar som inte är så populära men ändå nödvändiga.

 
Klockan 5:53 fm , Blogger Sarha sa...

apropå a-kassan, min bror blev ju uppsagd och han har kommenterat sin nya ekonomi med orden "pengarna räcker till repet i alla fall". Det är ju en lösning på problemet också om än väldigt drastisk, lite för drastisk för min smak kanske. Jag tror att det löser sig snart, men kan ju alltid hoppas...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida