tisdag, november 18, 2008

Men vill vi verkligen betala de som skapar porr?

Nu när lagen om IPRED går varm och tidningar toppar med nyheter om protestmail och debattartiklar om att lagen måste antas så kommer förslag om att "alla skall betala". Denna gången är det Aftonblaskan som har den rubriken. Ja visst låter det som ett bra förslag. Jag kan tänka mig att betala en sådan avgift... Men det finns en liten hake. Vi skall väl vara helt ärliga om att mycket av det som fildelas är porr. Bögporr och hetroporr och alla porr där emellan. Och jag vågar påstå helt utan att veta vad jag pratar om att porr är det som fildelas mest. Har aftonbladets läsare och kanske även riksdagens ledamöter funderat på vad som händer när dessa bolag får skicka ut kravbrev? Är det någon som har tänkt på vilken del av dessa "licenspengar" som de bolagen skall få?

Kommer artister, upphovsmän, skivbolag och andra som idag är för lagen att acceptera att dessa bolag kan skicka sina kravbrev? För om vi skall vara helt ärliga så kommer nog de flesta att betala med en gång när de får ett brev där det står att de har laddat ned porrfilmen "superteens and grandfather do it analstyle 4". Det finns nog få personer som ens kommer att protestera när detta brev ramlar ned i brevlådan. För vem vill bli utpekad som en porrnedladdare? C

Men det är klart porr har ju inte ens funnits med i de flestas tanke när man talar om IPRED eller något annat förslag när "seriösa" upphovsmän kräver betalt för sina verk. Jag lovar att företag som Belami och Private jublar över detta förslaget. De vet mycket väl att deras verk fildelas väldigt mycket.


Eftersom det finns en person i min närhet som tydligen är väldigt mycket för just IPRED lagen så skall jag skicka en liten bloggutmaning till honom. Denna person är Mikael Wendt. Så Mikael du kan svar här eller på din egna blogg. Tycker du att porrföretag skall kunna använda sig av förslaget eller är detta något som endast skall få användas av "seriösa" (jag får använda ordet seriösa i brist på bättre ord)?

Och lite twinglyhorande på SVD 1,2,3


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,, porr, private

1 kommentarer:

Klockan 7:03 em , Blogger Mikael Wendt sa...

Emil, grejen är just det du pekar på. Jag är liberal vilket innebär att jag inte gör skillnad på olika företag så länge de inte pysslar med olagligheter. När det gäller upphovsmän till porrfilm har de naturligtvis rätt till ersättning som alla andra upphovsmän.
Du tar fram "skämsargumentet" att alla skulle betala för att inte kunna pekas ut som porrfilmsfildelare. Synd att det inte verkar finnas ett "skämsargument" med lite heder och moral för att man är olaglig fildelare av ABBA, Evert Taube, Star Wars och annat som inte ligger i porrfacket.
De som laddar ner det de vill ha och betalar för det gör rätt alla andra gör fel, det är min enkla åsikt.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida