söndag, november 16, 2008

Ja nu är tydligen finanskrisen här. Iallafall om man skall tro på politiker och tidningar. Jag tycker att det känns som om det är lite mycket gnäll. Vi har klarat oss igenom lågkonjukturer förr. Vi kanske skall dra ned på våra dyraste nöjen men mycket mer behöver vi faktiskt inte göra. Vi behöver inte åka till Thailand en gång om året. Vi behöver inte ha nya skidor varje vinter, vi behöver inte äta parmaskinka till frukost. Vi kan dra ned på kostnader om vi behöver det.

Men herregud det är lite för mycket gnäll. Jag bor i en stad där Volvo är den största arbetsgivaren. Vissa politiker som Monica Green får nu panik på att Volvo varslar en hel del anställda. Visst det är inte så kul att se att folk får lämna sina jobb. Men det är likadant varje eller varannat år. Många varslas och sedan får några gå. Sen tar det några månader och Volvo anställer igen. Det är detta som händer i världen och i alla företag. Att sedan en massa volvoarbetare går ut och skriker att Volvo sviker oss så tycker jag att de skall gå ut på personalparkeringen och titta och sedan ställa sig frågan om vem som sviker vem. Jag gjorde ett sådan expriment och gick och tittade på en av volvos parkeringar när jag gick hem. Av de bilar som stod där så var mindre än hälften Volvo. Så om arbetarna inte sviker Volvo, hur kan volvo svika arbetarna?

Intressant? Läs mer om Volvo, finanskris,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida