onsdag, oktober 22, 2008

Äntligen så måste vi ta ansvar för vårt egna knullande!!

Läser idag på Aftonbladet och Expressen även på DN och SVD Smittskyddsinstitutet inte längre tycker att det skall vara kriminellt att medvetet sprida hiv. Tack gode GUD för det. Jag tycker att Aftonbladets rukbriksättare som vanligt har lyckat med att få fram en rubrik som talar om "panik död och alla smittas" precis som vanligt när skvallerjournalisten får leka. Det kommer säkerligen fortfarande inte vara helt okej att medvetet sprida smitta. Men lagen idag missbrukas och är absolut inte rätt. I artikeln står det att du kan bli polisanmäld och få fängelse om du som hivsmittad inte berättar för den du har oskyddat sex med. Detta är helt fel. Du kan bli anmäld och dömd för misshandel även om du har skyddad sex.

Detta måste få ett slut. Hur länge skall vi tro att "staten" skall skydda oss mot hiv. Kan vi inte själva ta ansvar för våra sexuella handlingar? Vad jag har lärt mig så måste man ändå vara två när man dansar sängtango. Och är det verkligen så svårt för den ena att säga att man vill ha kondom? Är det verkligen så svårt att ta eget ansvar?

Som lagen ser ut idag så kommer många som misstänker att de själva blivit smittade med hiv aldrig att testa sig. Stigmatiseringen av hivpositiva och det skuldbeläggandet som de har fått genom t.ex Aftonbladets artiklar om hivmän kan få ett slut. Personer som blir smittade av hiv behöver ha hjälp och stöd inte skuldbeläggande och hot om fängelse för sina misstag.

Kanske med hjälp av denna artikel och om nu lagen ändras kan "allmänheten" få upp ögonen för hiv och vad det är. Bara när jag satt och tittade på kommentarerna som lämnats på Expressen stod det att "hiv kan smitta genom kyssar" Ja det är sant! Teoretiskt kan hiv smitta genom kyssar. Men du behöver ha öppna sår i munhålan om det skulle smitta genom den vägen. Jag har också hört att hiv kan smitta genom att sitta på samma toasits som en hivsmittad, Det är ett jävla skitsnack. Därför är det kanske dags för lite normal information om hiv och inte bara skrika om hivmän, död, panik och offer.

Ta lite ansvar för ert knullande det kommer ni och resten av världen att må mycket bättre av.


Pinga på intressant.
Läs mer om hiv, sex, Sverige, stigmatisering,sex, polis, brott, straff, politik, samhälle, panik

3 kommentarer:

Klockan 2:20 em , Blogger Mathias sa...

Du har ju rätt i att man själv har ansvar för sitt knullande, men om två personer ska ha sex, och väljer att inte använda kondom, så är det klart som fan att den som bär någon form av smitta isådanafall ska varna sin partner innan de fortsätter oskyddat. Skulle jag bära på en smitta så skulle jag inte anta att min partner är beredd att riskera att bli smittad bara för att hon inte frågar mig om jag är ren! Det är bara omoraliskt att låta sin medmänniska skada sig själv utan att varna om riskerna!

 
Klockan 2:48 em , Blogger Eklindh sa...

Ja det är klart det är omoraliskt att inte berätta om sin smitta.

Men det som "lagen" säger idag är ju att om din partner inte säger något om sin smitta så är han inte smittad.

Detta ser jag som ett problem. Om man tar bort denna plikt att berätta så invaggar man inte personer i en falsk trygghet som man gör idag.

Många idag som inte berättar om sin smitta är rädda för att bli stigmatiserade. Detta gör också att många väljer att inte testa sig. Vilket jag tycker är farligare än just att vi skall kunna spärra in personer som medvetet smittar personer.

Kortfattat så vill jag att alla skall ta ansvar för sitt egna knullande. Detta gäller både smittade och osmittade.

 
Klockan 6:47 em , Blogger A.P.SE sa...

Eftersom HIV till stor del drabbat homosexuella i Sverige så vågar man inte prata klaspråk utan är PK.
Och RFSL har inte hjälpt till.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida