lördag, juli 05, 2008

Vad hände med "eget ansvar"?

Det finns de som fortfarande tror på eget ansvar. Att man skall ta hand om sig själv. Att man själv skall ta reda på konsekvenserna av sitt eget handlande. Jag är en av de som tror på detta. Och även en av de som följer det. Jag är på inget sätt nyttig i mitt liv. Det händer att jag röker, dricker för mycket alkohol en fredagskväll, jag motionerar dåligt, jag äter onyttigt och jag äter för mycket salt. Och jag är en av dessa som använder mig av värktabletter, och sömntabletter. Mina sömntabletter är receptbelagda och jag använder de väldigt sällan nu för tiden men någon gång ibland så känner jag att jag behöver den och tar då en eller två och går och lägger mig.

Jag använder även värktabletter som till exempel alvedon och Ipren. Dessa tabletter har jag använt jag vet inte hur länge. Jag tror att jag använder mig i måttlig dos av dessa och inte i onödan. När jag var ung så vet jag att jag alltid hade ett paket med alvedon liggandes i skolväskan. Inte för att jag behövde ta dem hela tiden utan ifall jag skulle behöva dem. Nu verkar det som om Vänsterpartiet har tagit ett kliv ut i världen för att visa att de "bryr" sig om personer som fastnar i ett missbruk och vill inför en åldersgräns på värktabletter. Johanna Nylander skriver på sin blogg om hur hon använde värktabletter innan hon fyllde 18. Jag tror inte hon är ensam om att ha problem med mensvärk. Jag tror inte heller jag var ensam om att ha ont i huvudet, värk i knät efter ett benbrott. Ja ni ver hur det låter och ser ut. Varför tror vänsterpartiet att personer under 18 helt saknar förmågan att tänka själva i dessa fall? Det finns självklart de som överdoserar med värktabletter och det är säkert ett problem för dessa personer. Men jag tror nog att mensvärk, huvudvärk, tandvärk och feber är ett större problem än dessa individer. Varför denna moralpanik om koffeintabletter? Jag tror till och med att en 15 åring förstår att det är billigare och mer effektivt att gå ned på lokala fiket och köpa sig tre koppar kaffe. Priset på koffeintabletter är idag runt 50 lappen för 30 tabletter. En "stor" kaffe på McDonalds 25 kronor. Och jag tror nog att McD kaffet har mer koffeineffekt än en några tabletter.

Så vänsterpartiet. Kasta dessa tankar i papperskorgen. Om ni bryr er så mycket om personer som "missbrukar" alvedon ta fram en plan för hur man kan hjälpa dessa individer. Inte hur man skall förstöra för alla andra.

Intressant? Läs mer om vänsterpartiet, alvedon, missbruk, politik.,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida