söndag, juli 20, 2008

Rör inte min Kamphund del 2




Så var det dags igen. Denna gången är det tidningen Expressen som på sin Sida 4 låter Torkild Strandberg från Folkpartiet spy ut sitt hat mot det som han kallar "kamphundar". När jag läser Sidan 4 så får jag en klump i magen. Inte av att jag tycker att det skall vara självklart att äga en "kamphund". Men när skall personer som vill förbjuda dessa hundar inse att det inte finns något som heter Kamphund. En kamphund är en hund som tränas till kamp. Inte en ras!

Det finns personer som inte skall äga en hund. PUNK SLUT. Men det handlar inte om vilken hundras det är. En hund som är aggresiv är ett problem. För ägaren och för alla som den möter. Men vi skall inte glömma att en hund är ett rovdjur. Inte någon liten sak som vi människor kan använda när vi känner för det.

Torkild skriver också om det hemska att två "ynglingar" släppte sina kamphundar bland lösa får i ett naturreservat i Landskrona. Så då skall vi tydligen förbjuda dessa hundar? Torkild har inte funderat på vad som skulle hända om man släppte en schäfer lös bland dessa lam? Vad skulle hända om en Boxer släpptes? Eller en Bordercollie? Vad skulle hända om Torkild släppte sin egna blandras lös? Skulle inte även den hundens jaktinstinkter vakna till liv?

Men trots att dessa "kamphundar" utmålas som farliga, hemska mördarhundar så är det många av oss som gillar dessa hundar. Jag älskar Pitbullen Judas. Och någonstans så tror jag han älskar mig med... På sitt sätt. Jag är inte rädd för honom men jag har respekt. Liksom jag har respekt för alla hundar. Stora som små. Hundar är ett djur och man vet inte hur de reagerar på just mig. Men detta är något som Torkild inte verkar ha någon som helst koll på. I hans värld är alla större hundar Mördarhundar och skall förbjudas, avlivas, skjutas och smutskastas.

Att det finns Pitbulls, Dogo Agentino, Mastiffer, American Staffordshire Terrier som lever med barnfamiljer verkar inte heller gå in i Torkild Standbergs hjärna.

Att personer skall känna sig trygga verkar också det var något som Torkild tycker väldigt bra om. Jag vill med känna mig trygg när jag går på staden. Betyder det att jag får skjuta alkoholister som uppträder aggressivt? Betyder det att jag får ta personers körkort som kör som idioter? Betyder det att jag den dagen jag bli biten av en sån där "gullig" hund. Får avliva den själv på plats eller måste jag invänta Polisen? Svara mig gärna Torkild. Jag vill ha ett svar. Får jag skjuta och döda din hund om den skulle bita mig? Om den skäller på mig får jag då skuta den? Hundskall kan ju vara ett tecken på att den är aggressiv.
I hans värld så är dessa "kamphundar" vapen. Och vapen är farligt. Att lägga något som helst ansvar på hundägarna verkar inte existera. För i Torkilds kommun där har två rovdjur dödat två lamm. Och detta är något som skall förbjudas, tvingas bort, skjutas, mördas, utrotas.




Intressant? Läs mer om , ,kamphundar, Torkild Strandberg, Landskrona, Folkpartiet, förbud, mördarhund

3 kommentarer:

Klockan 9:12 em , Blogger Sarha sa...

var du tvungen att välja en så snuskig bild på Judas? jag vill inte se hans pung...

 
Klockan 10:31 fm , Blogger Fredrik sa...

Likställde vi precis människor och hundar?

Varför får man inte ha vargar? Tigrar?

 
Klockan 3:32 em , Blogger Eklindh sa...

Ne jag likställer inte hundar och människor. Men "rätten att känna sig trygg" är ju samma oavsett om det gäller hundar eller människor eller?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida