lördag, juli 12, 2008

Det luktar som något vi känner igen

Det är just sånna här saker som gör mig lite rädd. När ett antal läkare idag skriver på DN debatt om att man skall kuna testa "nya mediciner på onåbara patienter" Detta är något som låter väldigt bra och hedervärt. Men att testa en behandlingsmetod på en person utan dennes medgivande eller ens utan anhörigas medgivande är inte bara en farlig väg att gå. Det är dessutom väldigt konstigt. Jag är helt och fullt för att testa nya behandlingsmetoder. Om någon nu vill ha mig med i ett test för medicin så var så god. Jag är villig att testa ett läkemedel för biverkningar, jag är villig att testa vaccin, jag är villig att stå ut med att smittas av en allvarlig sjukdom. Jag litar på läkare och på de stora bolag som utvecklar medicin. Men jag vet att alla piller har någon form av biverkningar. Och jag är villig att testa. Men jag är frivillig. Att testa på någon som inte kan ge sitt medgivande är inte vad jag hoppas på i framtiden. Jag har nu gett mitt medgivande och detta är något som jag anser gäller även när/om jag skulle hamna i en "onåbar" situation.

Blogge Bloggelito skriver riktigt bra om detta. De som räknas som "onåbara" kanske det låter bra med. Vilka är "onåbara" imorgon? Är det pensionärer? Är det handikappade? Är det mentalt handikappade? Är det bögar? Är det ljudar? Är det muslimer? Är det kristna? Är det du?


Svenska bloggar om: , , , , , , , .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida