lördag, juni 28, 2008

Men om Kalle får signalspana då måste Frida med signalspana

Trots att jag inte är så överdrivet insatt i FRA och turerna runt om. Men jag tänkte att jag ändå skall försöka att ta lite om några saker som har stört mig de senaste dagarna. Saker som gör mig inte bara orolig utan också jävligt arg. Vi kan börja med Folkpartiets Johan Pehrsson. Det har skrivits en hel del om hur han "mobbade" Camilla Lindberg. Jag tror att det trots allt är lite överdrivet. Johan Pehrsson är en minst sagt imponerande man. Jag träffade honom vid ett tillfälle under Almedalsveckan. Vi var båda lite salongsberusade och min känsla är att Johan är ungefär på samma sätt nykter. Han är högljudd stor och väldigt rättfram. Men det som gör mig lite illamående är hur han och andra politiker talar om att vi kritiker inte "förstår att detta kan stoppa grov brottslighet". Jag har sett dessa ord på en hel del ställen dock hittar jag inte någon länk nu. Men jag vet att jag har läst detta en hel del. Men eftersom FRA-lagen inte tillåter "inhemsk" spaning så betyder ju det att det inte finns en chans att använda denna lagen mot brottslighet. Alltså är det så att politikerna vet något som de inte talar om för oss kritiker. Eller så vet de inte någonting själva. Vilket nästan är värre då de röstat för en lag som de inte riktigt var på det klara med. Detta gör mig orolig.


Sen idag så skriver Anders Wik på DN debatt. Rätt så intressant. Men det säger absolut ingenting. Grunden i hans debattinlägg är ju att FRA-personal inte är spioner. För det är "häftigt" att kalla dem det i media. Och FRA bör få spana för att andra gör det. Alltså som en femåring. Om Kalle får glass så måste Frida få det med. Om USA har kärnvapen så måste Nordkorea ha det med. Om Tyskland signalspanar måste Sverige med få göra det. Detta inlägg i debatten om något borde ju få andra att tänka till. Vad är nästa steg? Sverige måste spara alla mail för det gör ju Banktjänstemännen i Monaco? Två fel gör inte ett rätt! Anders Tilly KDs nya offerkalv sa ungefär samma sak i sitt inlägg på Politikerbloggen.


Intressant.se? Andra bloggar om: , Folkpartiet, , , , , , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida