måndag, april 28, 2008

Första maj närmar sig.. vad är det som är så special med det?

Nu är våren äntligen här. Med pollensnuva, nysningar och uteserveringar. Men med denna vår närmar sig också den där så kallade arbetaredagen. Där det tydligen blivit en tradition att kräva saker. Allt från att fler vuxna på dagis till höjd lön. En dag då internationalen skall sjungas högt och tydligt för att visa solidaritet med varandra. Men inte alla verser.

Jag har under några år retat mig något fruktansvärt på den där 1 maj. Mest för att det under S tid vid makten krävdes saker i deras tåg. De orkade självklart inte göra något åt det. Men det skulle demonstreras och krävas. Hyckleri på hög nivå? Ja det är väl det minsta man kan kalla det. Tydligen är det något krav på att "alla" skall vara lediga denna dag med. Själv anser jag att man skall jobba. Men oj oj oj vad man får skit om man säger något i den stilen. Förstöra traditioner på det sättet. Därför är jag överlycklig när jag ser att fler och fler butiker håller öppet på första maj. Visserligen verkar nedsatta öppetider vara standard men man kan ju inte få allt.

I år kommer även kristi himmelsfärdsdagen vara på 1 maj. Vilket gör att vi "snuvas" på en röd dag. Vad är kristi himmelfärdsdagen för något? Jag är inte kristen, inte medlem i Svenska kyrkan och firar inte några som helst "kristna" helgdagar. Jag vet inte ens hur dessa skall firas. Däremot så firar jag St: Patricks Day mest för att det ger en ursäkt att dricka grön öl. Men inte får jag vara ledig för detta. Jag firar visserligen jul. Men detta är mer som en familjemiddag hemma hos farmor på juldagen. Senaste Julafton spenderades med Maria tittandes på skräckfilm och en god middag. En middag som vi nästan misslyckades med.

Kanske är det dags att vi börjar ta bort alla dessa "kristna" röda dagar och börjar införa någon form av flexibla "röda dagar". En stor del av Sveriges befolkning firar det persiska nyåret och vill gärna ha det som en röd dag. Andra firar kinesiska nyåret. Kalla det mångkultur eller kalla det för utveckling. Varför skall en religion som många inte bekänner sig till styra våra "röda dagar".


Intressant? Läs mer om nyår, jul, högtid, 1 maj, politik, helg, ledighet, arbete, kristendom, religion, vår, snuva, värme,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida