söndag, mars 09, 2008

Lite kompisknullande har ingen skadats av

Aftonbladet har i dagarna en ganska bra debattartikel. Det handlar om "ungas" kompisknullande. Jag har själv en hel del tankar om ämnet. I rapporten från socialstyrelsen talas det om att unga har en "öppnare" syn på sex än vad man tidigare trott. Ja visst det stämmer säkert riktigt bra.

Jag vet att kompisknullandet är vanligt. Många kan skilja på kärlek och sex. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt orden "sex är kul klart vi skall knulla". Men det handlar inte om kärlek. Självklart finns det känslor inblandade även om man bara har sex med en kompis men det är inte samma känslor som när man pratar om kärlek.

Samtidigt så tror jag inte att unga har mer sex än vad äldre här. Eller hade. Jag vet att min mamma har haft sex. Hon har haft sex många gånger. Hon har trots allt tre barn. Hon har varit gift, skilt sig och träffat en ny man. Innerst inne så vet jag att de säkert har sex men jag vill inte tänka så. Min mamma är ju trots allt lite helig. Kanske är det så att vi alla har den där tanken i skallen om att "det handlar inte om mina barn/föräldrar". Men det är ju trots allt det som det gör. Alla har sex. Om det är ett gift par så har de förhoppningsvis sex med varandra. Men som "barn" till det paret vill jag inte tänka på det. Jag vill inte inse att min mamma eller pappa har sex med någon. Visserligen så har vi alltid talat ganska öppet om sex i min familj. Men jag vill inte att min mamma skall veta vad jag gör i sängen/skogen/bilen eller med vem/vilka. Men hon vet att jag gör det.

Vi kan gå ännu längre bakåt. Hur är det med farmor/mormor? Har inte de haft sex? Hur är det med farfar/morfar? Visst är det lite jobbigt att tänka på? Men jag tror att våra föräldrar kompisknullade redan i sina ungdomsår. Varför skulle de inte göra det? Sex är skönt, kul och spännande. Det måste det varit redan när farmor var ung.

Eftersom jag vet att min farmor kommer läsa detta så har jag en känsla av att det kommer vara en liten pinsam tystnad under mitt nästa besök hos henne. Men det är smällar man får ta.


Intressant? Andra om , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida