torsdag, mars 06, 2008

Det var fasiken mig på tiden!

Jan Björklund ibland får jag den där känslan att jag bara vill ta dig i mina armar och ge dig en sån där otäckt romantisk kyss som man ser på filmer. Och jag skulle lätt göra samma sak med Nyamko.

Självklart så talar jag om förslaget att inte tillåta elever hoppa över stora och viktiga delar av sin utbildning på grund av religösa eller kulturella grunder. För mig är det en självklarhet att ingen skall "missa" någon del av den utbildning som vi har i Sverige. Man får lära sig en massa som man inte vill. Jag fick lära mig en jäkla massa om hur man seriekopplade batterier och lampor. Inget som jag har någon som helst nytta av. Mest för att jag är livrädd för allt som har med el att göra. Det är nästan så jag ringer en elektriker när proppen går hemma. Men nog om mig.

Självklart så är det så att det finns vissa som skriker om att detta förslag "luktar" rasism och islamofobi. Och så vidare... Sossarna talar självklart om att lagen är bra som den är idag om man använder den restrektivt. Men vi kan väl säga att den används en gång för att en muslimsk flicka skall "slippa" sexualundervisningen. Okej det låter väl rimligt. Men hur blir det då när den kristna killen vill "slippa" utbildningsavsnittet om evolutionen? Vad hände då? Skall vi låta en slippa men inte den andra? Skall vi sätta en religion före andra? Bara för att inte riskeras att bli kallade islamofober?

Några andra saker som har stört mig idag är hur man på Mixmegapols nyheter (presenteras ihop med TV4) hur elever skall tvingas att delta i SEXUNDERVISNINGEN. Nog för att det är några år sedan jag gick i skolan men jag tror inte det har ändrat så väldigt mycket sedan min tid. Men sex fick vi inte lära oss speciellt mycket om. Däremot fick vi lära oss mycket om hur man skyddar sig mot sexuellt överförbara sjukdommar. Jag minns att jag inte var speciellt sugen på att springa ut och ha sex efter de lektionerna. Kanske är det dags att återigen lyfta hur sexualundervisningen egentligen är i skolorna?

Lärarförbundet verkar också tänka till lite och inser att detta är ett problem som man helt har missat. Och jag tror inte heller på tvång men på en dialog där man inte viker ned sig mot föräldrarna. Acceptera vi att vissa kan slippa en del så är vi inte långt ifrån att "slippa" andra delar av undervisningen på grund av något annat.



Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida