fredag, februari 01, 2008

Äntligen lite sanning om rättevisemärkning

Äntligen är det någon som vågar öppna käften och säga det som vi alla vet! Att rättevisemärkning inte är så "rättvis" är det väl inte någon som tvivlar på. Jag visste att certifikaten är lite av en bluff. Då de "fattiga" bönderna skall köpa certifikaten behövs trots allt pengar, troligen mycket pengar.

Så det betyder ju alltså att de extra pengar som "vi" betalar för rättvisemärkt går till bönder som egentligen bara är fattiga för att de fick köpa "rättevismärkningen"? Ja men det är ju en genial affärsidé. Låt oss göra kaffeodlare fattiga genom att få dem att betala för ett certifikat och sedan tar vi ut ett högre pris i Sverige och lurar alla som vill göra något gott för medmänniskor.

Det låter som en kanongrej. Undrar bara hur lång tid det tar innan någon vågar tala klarspråk och "Bra miljöval, "KRAV" och "svanenmärkning".



Andra bloggar om: , , . Intressant?

2 kommentarer:

Klockan 6:17 em , Blogger Ellie sa...

Hejsan! Följer glatt din blogg, och tycker den innehåller många täknvärda inlägg, men här måste jag säga att jag inte håller med.

Timbros rapport har blivit sågad totalt efter att den har kommit ut, och innehåller felaktiga och vridna uppgifter.

Läs mer på: http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/468.htm
Där finns ett kort svar och länkar till 2 mer utförliga PDF-filer. Enjoy!

 
Klockan 9:31 em , Blogger Eklindh sa...

Min fråga är fortfarande ganska riktig även om man lyssnar på vad fairtrade säger.

Fairtrade är ju ett märke som vilken kaffegrossist som helst. Varför kan man då inte köpa kaffet utav bönderna utan denna avgift? Man kan fortfarande ställa krav på bönderna att de inte skall använda sig av barn i arbetet. Det enda man behöver göra är att betala ett högre pris för kaffet. Varför skall denna "certifiering" finnas med i bilden?

Vi betalar ändå ett högre pris för rättevisemärkta produkter vilket jag tycker är helt okej. Vill man köpa dessa så är jag den första som säger grattis. Det som jag vänder mig emot är att man tar en avgift av bönderna för att de skall få sälja sitt kaffe till Fairtrade. Lägg den kostnad som bönderna får betala för sitt certifikat på konsumenterna istället. Jag tycker att det luktar lite skumt så fort man väljer att ta ut en avgift av producenterna.

Men trots detta hoppas att du fortsätter läsa trots att vi inte är överens i denna frågan. Det kommer säkert mera när lusten att gnälla på något kommer över mig.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida