onsdag, februari 27, 2008

Jag får ångest av den "svenska modellen"

Sitter och kollar på Uppdrag Granskning. Vad skall man säga. Jag får ångest av "Svenska Modellen". Vi skall inte ändra något. Sverige är bäst! Vi kan inte tänka på ett annat sätt. Vår modell har fungerat för oss i 100 år. Vi kan inte ändra på något.

"Hej jag vill tjäna egna pengar. Jag kan tänka mig att jobba med "skitjobb"och göra rätt för mig."
"Nej nej nej så kan du inte göra. Du får ta bidrag ett tag till. Eller du kan kanske gå en kurs?"

För helvete nu får vi väl ändå ge oss.

Och tro det eller ej den som verkar ha båda fötterna på jorden i den debatten är ju ändå Ohly.

Kanske är det dags för fackpamparna som jobbat fackligt i 30 år att ta på sig blåstället för en liten snabbkurs i hur arbete verkligen går till.

Jag tror att andra säkert kommer skriva riktigt bra om detta. Jag är inte rätt person. Jag blir bara illamående av Sveriges regerings syn på vår svenska modell. Inse att vi är inte bäst. Vi var det en gång i tiden. Nu rusar större delen av världen ifrån oss. Både på arbete och utveckling. En gång var vi störst hur lång tid tar det innan vi är i botten?


Intressant. Läs mer om facket, Ohly, SVT, arbete, jobb.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida