lördag, februari 02, 2008

Hyra, hyra, hyra eller varför inte flytt?

Jag blir lite smått irriterad när jag läser om hur hemskt det är att hyrorna kan komma att höjas. Men vad jag frågar mig är hur dumma personer är som vill betala 13000 för en liten lägenhet bara för att den finns i "attraktiva" områden.

Om det finns personer som är dumma nog att betala så dyrt för sitt boende så låt dem bo där. Vi kan dra en liknelse för att göra det lite lättare. Om en bagare säljer bröd för 500 kronor för en fralla så kommer denna bagare inte att sälja speciellt mycket bröd. Han kommer kanske sälja en limpa med en god förtjänst på just den. Men om han säljer bröd för 19 kronor så kommer han inte tjäna så mycket på varje limpa men han kommer sälja mer limpor. Och på det sättet tjäna lika mycket pengar.

Om vi gör om detta till hyreslägenheter. Om man hyr ut en lägenhet för 13000 kommer kanske inte så många vilja på bo. Och är det helt åt helvete för dyrt kommer lägenheter att stå tomma och då kosta en massa pengar. Då måste bolagen sänka hyror igen. Vad man vill ha är en bostad som är billig bra och där man trivs.

Så till alla som har panik. Vi har alla ett val. Vi kan betala se glada ut och bo där vi vill. Eller vi kan flytta och bo där det är billigare.

Hyrorna kanske kan bli billigare i "förorter" vilket inte stör mig. Jag bor i en "förort" och trivs otäckt bra. Jag skulle inte vilja flytta härifrån. Men med den hyran som jag betalar så förväntar jag mig inte någon snyggt skött fasad. Inte några fruktträd på innergården. Men jag bor billigt. Det tar lite längre tid att ta mig till "centrum" men vad gör det?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida