lördag, februari 09, 2008

Har inte polisen bättre saker än hämta skolkare?

För en gång skull så kommer det lite förslag på vad som skall hända med skolkare. Men jag är lite förbannad, besviken och irriterad. Lotta Edholm som är skolborgarråd vill att polisen skall hämta barn och unga som skolkar. Ja det låter ju säkert jättebra om man ser på det som en kortsiktig lösning. För som tur är så behöver ju inte polisen göra annat. Eller hur var det nu då?

För er som kanske har följt bloggen sedan starten minns säkert att jag blev misshandlad och fick ett brutet näsben för ett tag sedan. Okej det är länge sedan och jag blev väl inte speciellt skadad av detta hemska trauma. Men det var den enda gången som jag har ringt polisen och bett om deras hjälp. Och vilken hjälp fick jag då? Just det ingen alls. "Vi har ingen bil ledig just nu du kan väl ringa imorgon istället?" Då känns det så skönt och underbart att läsa att polisen skall hämta skolkare. För det är ju precis där som de behöver lägga sin tid och arbete på. För det är väl ändå inte någon som tror på att man behöver hämta de skolkande eleverna en gång och sedan så är det bra? Nej man kommer få hämta de skolkande eleverna kanske varje dag. Vi gör en liten snabb räkning. Över landet finns det kanske 150 elever som skolkar så ofta att poliseskort skulle behövas. Varje elev tar 20 minuter för polisen att hämta. Säg att man varje dag måste hämta 50 elever (varje skoldag). Det betyder att 16 timmar av polisens arbete varje dag (skoldag) skall läggas på att hämta elever till skolan. Kanske är det inte helt i onödan men utan det stöd som eleverna behöver så är polishämtningen helt bortkastad tid.

Många av de elever som skolkar har andra problem. Vissa har problem hemma, andra har andra problem, andra elever är rädda för att gå till skolan. Många skolkare tröttnade på att möta sina mobbare varje dag i en skola där ingen ville se deras problem.

Men det är klart. Vi kan ju alltid lägga 16 timmar av värdefullt polisarbete på att hämta skolkare. För om det ändå kunde vara så att skolan och socialtjänsten sköter sitt jobb från början så kanske detta inte ens hade kommit som ett förslag. Ett förslag som jag hoppas endast hittar vägen till papperskorgen.

Detta inlägg är intressant. Läs mer om Polis, brott, straff, misshandel, , , , , ,

1 kommentarer:

Klockan 1:54 em , Blogger SixDays sa...

Du är inte den ende som blivit nedslagen och inte fått nån hjälp av polisen.

På nyår var jag på en privat hemmafest hos en vän på slussen. Då möjligheterna att röka inskränker sig till en kvadratmeter stor balkong på 5 våningen vars staket är knähögt så gick vi ned på gatan och ställde oss runt hörnet, dels för att komma undan vinden men mest för att kunna stå i fred och snacka en websatsning vi håller på med.
Från ingenstans dyker det upp en två pers som senare visar sig vara ordningsvakter. Jag minns bara att jag märker att det är folk bakom ryggen, sen har jag tydligen blivit slagen i ansiktet och åkt i backen, jag hartydligen lyckats ta mig upp därifrån och vi har rusat in i porten och ringt ned en massa folk.

Sen kommer polisen. De har fått en rapport om "våld mot tjänsteman" (antagligen för att mitt ansiktet träffat hans knytnäve) och är där för att gripa mig..humor.

Tyvärr för ordningsvakten så är ett flertal av de på festen, inkl polarn som har själva festen ordningsvakter. Innan polisen kommer dithar han försökt att ta sig in i ett privat bostadshus, samt hotat med att gripa innehavaren av festen....

När polisen kom dit så hävde de hans gripande på stående fot. Nåt annat hade ju varit konstigt. Men efter det har inget hänt.

Jag blev även hotad i en kommentar på min blog i syfte att få mig att dra tillbaka anmälan, jag tog medloggarna och anmälde även detta till polisen.

Men inget hände. De la bara ned hela skiten.

jag har inget förtroende för polisen och jag arbetar aktivt för att minimera andras förtroende för dem med.

Jag kan faktiskt inte se något mer positivt än att de åker och hämtar skolkare, för det kommer endast att resultera i att fler personer tycker att polisen är värdelös och vägrar ställa upp på deras skit.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida