tisdag, februari 19, 2008

Fidel lämnar presidentposten! Men lämnar han verkligen makten?

Kanske är detta början på slutet för regimen på Kuba. Fidel lämnar presidentposten. Men han lämnar över den posten till sin bror. Raul kommer att få ta över den officiella makten på Kuba.

Men Raul har inte samma stöd som Fidel har haft på Kuba. Så kanske är detta slutet för Castro och början på ÄKTA demokrati på Kuba. Vi kan bara hoppas. Jag är övertygad om att jag under min livstid kommer se ett Kuba där demokratin har segrat. Ett Kuba där folket kan vara kritiska utan att riskera tortyr eller fängelse. Ett Kuba som kämpar för alla sina invånare och inte de med "rätt" åsikter. Och kanske man kan få börja se en kamp för frihet inom en snar framtid.

Jag kan bara hoppas. Ikväll blir det en MonteCristo No 4 och en Cuba libre för att fira början på ett fritt Kuba.

AB DN12 SvD12 HD SDS Dagen


Andra om , , , , , ,

2 kommentarer:

Klockan 6:47 em , Blogger Kent Vilhelmsson sa...

En jävligt bidragande orsak, herr Eklindh, till de rådande bristerna på "demokrati" på Kuba är USA:s aggression och blockad mot landet.

Folkstyre utan inblandning av utländska stater, det tror jag på!

 
Klockan 9:50 em , Blogger Eklindh sa...

Mycket möjligt att USAs blockad mot Kuba är en bidragande orsak till mycket saker på kuba. Dock tror jag inte att bristen på demokrati är något man kan skylla på USA.

Ett land som har haft samma "ledare" i 49 år talar lite för sig själv hur illa ställt det är med demokratin på Kuba.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida