torsdag, januari 31, 2008

Nu skall jag vara back in the GAME... igen!!

För ett tag sedan så brakade min dator ihop. Jag fick tillbaka den och tänkte att nu skall man köra på som vanligt igen. Men vad hände? Jo den bröt ihop igen. En månad fick jag vänta på att få tillbaka den och nu skall den fungera som den ska göra.

Detta gör att jag inte har hängt med i turerna kring fildelningen som jag önskade att jag gjort men har iallafall sett att det har blivit ett åtal av den något "skumma" aktionen mot PirateBay.

Henrik Pontén får återigen synas lite i tidningarna och tala om hur han och antipiratbyrån gör ett enormt "viktigt" och "bra" jobb. Vad man inte tar upp i tidningar eller på någon av de traditionella medierna är att Antipiratbyrån är ett gäng med privata poliser. En grupp som utför egna undersökningar och utredningar och sedan även blir "experter" i de kommande åtalen. Vad hände med den källkritik som alltid kommer annars?

Man talar också om att PirateBay har drivits i syfte att tjäna pengar. Det kan ju visserligen vara ett riktigt påstående. Men vem vill inte driva en sida på nätet och tjäna pengar på den? Jag önskar att min blogg kunde ge mig pengar så att det var det enda jag kunde göra. Men så enkelt är det inte. Grundarna av piratebay har arbetat till sig en av de mest besökta sidorna på hela världsvidawebben. Är det då fel att de med hjälp av annonser tjänar pengar? Innehållet på piratebay är gratis och vem som helst kan ta del av det. Till skillnad från andra välbesökta "nyhetstidningar".

Och att åtalet är medhjälp till brott mot upphovsrätten är ju lite roligt. De andra som behöver åtalas är väl då Telia, Bredbandsbolaget, Tele2 och andra som ger uppkopplingar med hög hastighet? Men världen är ju lite snedvriden.

Det finns bara en sak att säga. LÄNGE LEVE PIRATERNA

Dagens länkar DN12345 SvD1234 HD1 SydSv1 IDG12

Intressant? Andra om , , , , , , ,

9 kommentarer:

Klockan 8:41 em , Blogger Johanna sa...

Välkommen tillbaka :)

 
Klockan 9:25 em , Blogger Eklindh sa...

Tackar tackar

 
Klockan 3:36 fm , Blogger peoplayer sa...

Lite haltande information:
"Man talar också om att PirateBay har drivits i syfte att tjäna pengar. Det kan ju visserligen vara ett riktigt påstående. Men vem vill inte driva en sida på nätet och tjäna pengar på den? Jag önskar att min blogg kunde ge mig pengar så att det var det enda jag kunde göra. Men så enkelt är det inte. Grundarna av piratebay har arbetat till sig en av de mest besökta sidorna på hela världsvidawebben. Är det då fel att de med hjälp av annonser tjänar pengar? Innehållet på piratebay är gratis och vem som helst kan ta del av det. Till skillnad från andra välbesökta "nyhetstidningar"."

Jag önskar dig all lycka med att skapa en blogg som genererar så mycket (eller så lite) pengar som ThePiratebay.org. Saken är den att de är inte som din blogg utan en sajt som tjänat pengar på att tillhandahålla länkar för att kunna ladda ner - i de flesta fall - upphovsrättsskyddat material... Jag är inte emot PB - har använt sajten flertalet gånger - men saken är ju den att de tillhandahållit länkar till upphovsrättsskyddat material. Och det är ju DET som ska prövas i rätten. Kan man helt och hållet frånsäga sig ansvar för vad folk publicerar på sin sajt eller inte? Kan man frånsäga sig det ansvaret om man "vet" vad folk kommer att publicera? Det handlar om vad man i juridiska termer benämner ond tro och god tro. Till syvende och sist kommer åtalet att handla om vad som är tillåtet eller inte när det gäller kopiering av mjukvara, filmer, böcker, musik och annat.
Känner på mig att denna rättegång kommer att definiera framtiden för "privatkopiering" gentemot "piratkopiering"

 
Klockan 4:17 fm , Blogger gloria77 sa...

Jag är en 62 årig mormor som sitter dagligen vid min dator. Jag förstår inte att ingen tänker efter vilken nytta piratebay egentligen gör? Jag har bara det senaste året köpt orginalprogram för ca 4000kr. Vilket jag absolut inte gjort om jag inte kunnat testa programmen innan jag köpte dem. Det är bl.a Nero, Trends Pc-cellin, Windows Vist ultimat ed,
Massor med cd musik som jag först laddat ner och sen de som jag tycker om köper jag naturligtvis.

 
Klockan 4:23 fm , Blogger peoplayer sa...

De flesta program du nämner kan du faktiskt ladda ned i demoversioner. Med demoversion menas en version av programmet som fungerar antingen:
1) Under viss tid med full funktionalitet (säg, 30 dagar, eller 30 gånger eller liknande)
2) Med begränsad funktionalitet under obegränsad tid

Att hävda att Piratebay "hjälper" folk som vill testa program är tämligen tafatt. Har man lärt sig att hantera en bittorrent-klient, kan man definitivt hitta demoversioner av alla program man kan tänkas vilja använda. Oavsett om man är 22 eller 62 år gammal.

Återigen vill jag hävda att jag inte är emot Piratebay... tycker dock att argumenten FÖR Piratebay behöver förbättras.

 
Klockan 9:48 fm , Blogger Eklindh sa...

Peoplayer

Jag menar ju så klart att piratebay skall få tjäna pengar på sina länkar. De har arbetat till sig en sajt som genererar stora mängder besökare varje månad.

Många fler än vad min blogg gör. Eller kanske mina bloggar.

 
Klockan 12:51 em , Blogger peoplayer sa...

Jo, det stämmer att de har en av världens kanske mest välbesökta sajter. Men vad erbjuder de på sin sajt? Länkar till för det mesta upphovsrättskyddade verk. Det är därför sajten är välbesökt. Knappast för dess snygga design eller kommentarerna till länkarna som finns där. Och det är en graverande omständighet om man i rättegången finner PB skyldiga. Att tjäna pengar genom anstiftan till brott är ju inte så bra.
Återigen vill jag påpeka att jag inte är någon "moralens väktare" - har själv använt PB flertalet gånger.

 
Klockan 8:44 em , Blogger sarha sa...

Fast nu är det väl FILDELNING som är PB:s grej..inte just den upphovsrättsskyddade materialet. Det är ju fritt för alla att lägga upp de filer de vill dela med sig av, finns massor som inte är upphovsrättsskyddade på sajten.

 
Klockan 9:18 em , Blogger Eklindh sa...

Ja visst finns det stora mängder av "privata" filer på PB.

Så där har du helt rätt Sarha

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida