söndag, september 30, 2007

Börja ta pokerspelet på allvar!

För några år sedan nu kom den så kallade "pokerboomen". Man kan väl säga att det började med att man började visa World poker Tour på tv och senare även Europe Poker Tour och World Series of Poker. Självklart så handlar det om stora pengar både inom nätpoker och inom livepoker. Men poker är mycket mer än så. För många handlar det inte enbart om pengar. Om man tror att poker är ett sätt att tjäna snabba pengar så är man endast korkad. Det är inte lätt, det är inte snabbt och det är inte något som vem som helst kan göra.

Vi ser hur det i Sverige blir fler och fler personer som går ifrån nätpoker för att samlas och spela i lokaler öga mot öga. Detta börjar bli farligt. Det är som lite vilda western som det ser ut nu. Pokerspelare och pokerklubbar rånas på sina vinster och sin prizepool. Detta beror till stor del på att det är lite oklart om vad som är lagligt och inte. Därför försöker man att hålla spelen dolda från omvärlden. Endast inbjudna får reda på adresser till lokaler där pokerspelet hålls. Detta är en säkerhetsrisk. En stor sådan.

Samtidigt så verkar det finnas personer som tror att poker endast spelas av kriminella eller att det endast är en "maffia" som vill tjäna pengar på poker. Att det finns personer som ser poker som en tävling, en utmaning och ett nöje är det få som reflekterar över. Att det även finns personer som vill lära sig mer om poker, spelteori och studera poker proffisionellt verkar det inte heller vara någon som förstår.

Mitt förslag är att man tillåter personer att öppna pokerrooms. Alltså lokaler där man på et säkert sätt kan spela poker. Man kan se det som "minicasinon". Casinon som inte har enarmade banditer, roulette, barer, restauranger eller alla tänkbara casinospel. Ett ställe som man kan gå till och spela lite poker, träffa lite folk och kanske spela lite blackjack. Ett ställe för att hedra poker och de som gillar att spela poker. Det jag ser framför mig är Aviation Club the France en kortklubb i Paris. Ett vackert ställe. För vi måste inse att det är dags att ta pokern in i finrummet. Poker skall spelas i vackra lokaler. Inte i smutsiga källare eller på restauranger efter stängningsdax.


Pingat på intressant. Läs mer om poker, spel, casino, alkohol, turneringar.

lördag, september 29, 2007

OS-bojkott vilket jävla skämt

Igår var det demonstrationer mot Burmas Militärjunta och deras metoder att slå ned och skjuta fredliga demonstranter på medborgarplatsen och många andra ställen i världen. Omvärlden tittar med spända ögon på vad som händer. Självklart så finns det då en hel del organisationer och personer som kräver att Kina skall agera och fördömma juntans regim i Burma. För att pressa Kinas regering lite så måste man ju komma med något hot! Vad passar bättre än att skrika om bojkott av OS? Detta är något som jag tycker är riktigt löjligt. För det första så kommer inte Kina att bry sig ett skit om Sverige bojkottar OS. De bryr sig inte ett skit om ett land som Sverige. De vill visa upp sin nations överlägsenhet för omvärlden. Precis som alla andra OS-värdar vill göra. Om det är Tyskland, USA, Japan, Australien, Norge, Sverige eller Grekland. OS är sport inte politik. Även om många länder försöker göra det till just politik. Kina är ett av dessa länder. Men låt de då göra det. Visa att i är bättre. Det som förenar världen är sport.

Vi skall visa Burmas regim vad vi tycker om dem men inte genom att skrika på en bojkott som vi inte vågar genomföra. För det är så. Vi kan hota med hur mycket bojkott vi vill. Men vi kommer inte genomföra den. Vi är för fega för det. Om vi skall göra något som skadar så är det att skada Kina ekonomiskt. Sluta köpa deras produkter! Kina är en av de största producenterna av leksaker, färgpenslar, prylar och kläder. Men det är väl inte någon som vill ge upp dessa sakerna? Vad skall barnen leka med? Vad skall du klä dig i?

Och luktar inte krav på bojkott lite populism? Man kan kritisera Kina för många saker. Men man måste komma ihåg att det finns andra länder som är precis lika bra/dåliga. Hur är det med USA som genom sitt dödsstraff dödar utvecklingsstörda? Det är inte speciellt bra. Vart är rösterna för att bojkotta OS i USA när de stödjer ljusskygga regimer? Då är det minsann tyst. Om Burma skulle ha OS så kan jag förstå kravet på bojkott. Men i detta fallet?

Visa ert stöd för munkarna och oppositionen i Burma på vilket sätt ni kan. Men sluta kräv bojkott av sportlekar i Kina. Det är löjligt!

Vad många glömmer är att en bojkott kan stärka Kina "kämparglöd" då kan man ju återigen ta upp att "väst" är onda och inte vill vara med att leka, "väst" vill inte att omvärlden skall komma till vår fina folkrepublik och se hur fint vi har.

Birger Schlaug skriver riktigt bra om det. Och det är nog en av de få gånger som jag håller med honom.


Intressant? Andra bloggar om: , , , ,

Bil och körkort innebär också att man kan ta ansvar

Läser idag på SvD.se om den demenssjuka kvinnan som får behålla sitt körkort. Detta är någots om jag oroar mig lite för. Jag har en farmor som är pigg och inte på något sätt sjuk. Visst är hon lite virrig och glömsk men det ligger nog mer i släkten än har med ålder att göra. Men jag vill helst att hon inte skall köra bil i onödan. Jag vill absolut inte att hon skall köra några längre sträckor. Några gånger så har jag talat med henne om detta men inte sett det som en akut sak då hon fortfarande är "klar" i huvudet. Men när jag märker att hon inte längre klarar av att köra på ett säkert sätt så kommer jag att stjäla hennes bilnycklar. Inte så mycket för att jag är orolig för att hon kan skada sig själv utan just för att hon kan skada någon annan.

Det hjälper säkert inte att ta körkortet från personer med demens för att hindra dem från att köra bil. Men det är ett steg och en viktig signal. Det är inte bara demenssjuka detta gäller. Kanske är det så att vid någon ålder bör man börja begära att äldre personer skall genomgå något test.

Självklart så är detta inte någon lätt fråga. Skall man peka ut äldre som sämre bilförare? Jag ser det inte på det sättet. Jag tycker mer att man skall acceptera och prata om att äldre personer har andra förutsättningar. Med ålder kommer inte bara erfarenhet utan även lite sämre reaktionsförmåga och lite småkrämpor. Kanske ser man inte så bra som man gjorde när man var "ung". Kanske vägrar man att acceptera att man inte är i tipptopp när man blir gammal.

I många kommuner så finns det gratis kollektivtrafik för äldre. Ett underbart sätt att låta äldre behålla sin frihet och samtidigt låta äldre slippa köra bil i onödan.

Detta är kanske inte något enormt problem i dagens samhälle. Om en person blir påkörd av någon som är dement och som innehar ett körkort så är det en personlig katastrof och är det verkligen något som vi kan sätta ett "pris" på? Som avslutande ord tänker jag göra ett eget ordspråk.

Bil och körkort är en frihet, men frihet är också ett ansvar och en respekt.




Intressant? Läs mer om bil, körkort, äldre, demens

torsdag, september 27, 2007

Jag överväger att ta på mig en röd tröja. Detta är varför!

Okej jag vet jag har några gånger ihop med Sakine Madon gnällt på personer med ett rosa, rött, grönt, gult, vitt eller regnbågsband på kragen. Personer som vill känna sig duktiga och visa att de minsan stödjer någon forskning eller någon kamp för någon bra sak genom att köpa ett band.

Men idag så har det kommit en miljard sms om att man imorgon skall bära en röd tröja för att visa sitt stöd för munkarna i Burma. Det känns som ett enkelt sätt. Jag tänker inte skicka pengar till Burma. Jag tänker inte skicka SMS och skänka något. Jag kommer inte ens att köpa ett band, båt, t-shirt eller något annat i samma stil. Men jag kommer att dra på mig en röd tröja imorgon. Inte för att jag skall känna mig duktig och inte för att jag skall känna att jag gjorde någon skillnad. För det vet jag att jag inte kommer att göra. Men jag gör en liten sak för att visa mitt stöd. Jag klär mig imorgon i rött.

Att en regim dödar, förtrycker och skjuter på fredliga demonstranter är inte okej. Och jag kommer bara rött för att visa det.

Många av oss förstår inte hur det är att leva i ett land där den valda ledaren sitter i husarrest. Hur regimen flyttar bort för att inte synas. Eller hur man förbjuder saker som vi ser som självklara.

Dessutom så tänder jag ikväll tre stickor med rökelse vid min Buddhafigur. Jag gör det för att visa respekt. Respekt för munkarna och respekt för demokratikämpar.




intressant? Andra bloggar om: , , ,

onsdag, september 26, 2007

LO bloggare stödjer Johanna och visar hur lite de vet?

Ja nu kommer några få bloggar med stöd för Johanna Parikka Altenstedt. Men jag skall bara ta upp en blogg. LOs Ung blogg med Nina Unesi. Nina visar att hon inte orkade ta reda på något överhuvudtaget när det gäller Isabella Lund.

Hon anses av vissa (av mig) vara "rikstalespersonen för horornas sak". Nu medverkar hon i det ansedda radioprogrammet Studio Ett. Ändå vet ingen vad hon heter.
Att Isabella anses av vissa vara rikstalesperson är inte så mycket att göra åt. Men Isabella själv har aldrig sagt något sådant. Och jo då det finns personer som vet vad Isabella heter. Skärskilt de som finns på Studio Ett, likadant är det med redaktioner som har tagit in debattartiklar från Isabella.

Ingen vet om det hon säger är lögner, om det är överdrifter. Om hon egentligen jobbar på Konsum. Så anonym är hon.
Visserligen sant. Men skulle verkligen någon som jobbar på konsum sitta och driva en blogg om prostituerade?

Isabella Lund som eskorten "heter", har drivit en kampanj mot journalisten Johanna Altenstedt.
Nej det finns inte någon "kampanj" emot Johanna Altenstedt. Däremot så är Johanna en aktiv debattör när det gäller prostitution. Vilket är Isabellas huvudämne om någon missade det. Att Isabella inte skall få bemöta Johannas inlägg i debatten är ju enbart löjligt.

Altenstedt som är en offentlig person, som har sitt riktiga namn på bloggen måste debattera med en overklig person. Debatten blir orättvis
Jaha så där var där skon klämde. Är det orättvist? Isabella är inte en "overklig" person. Lika lite som jag, Blogge Bloggelito eller LouiseP är overkliga.


Johanna Altenstedt har helt rätt när hon kräver att få diskutera med en riktig person. Om hon inte får diskutera med den riktiga Isabella Lund så får det vara. Men det fattar inte Isabella Lund. Hon fortsätter agitera mot Johanna från sin anonyma ringhörna. Ingen vet något om Isabella, eftersom hon kräver fullständig anonymitet. Fullständig anonymitet.
Johanna får inte diskuteras om det inte är en "riktigt" person med fullständigt namn på bloggen och som kan skriva under med namn, personnummer och telefonnummer. Betyder detta också att vi som skriver bloggar inte får diskutera Bodströms förslag, Reinfeldts uttalanden eller Borgs budgetförslag? Jag skall berätta en liten hemlighet för dig Nina. När du skriver något, säger något eller bara finns till så kommer människor att tala om dig, om vad du sagt eller vad du har gjort. Precis som sker här. Du kommer inte gilla allt. Precis som jag inte gillar allt som skrivs om mig. Det är det som är livet. Det är det som är yttrandefrihet.
Och återigen Isabella är inte speciellt anonym egentligen. Hon vill inte gå ut med sitt riktiga namn till alla just för att den horstigman som finns drabbar hennes barn.

Johanna Altenstedt har fått nog av Lunds felskrivningar och bestämmer sig för att outa Isabella Lund om inte hon lägger av med hennes riktade inlägg. Det har fått till följd att Lund lagt ner hennes blogg. Synd kan man tycka, men samtidigt har Johanna Altenstedt helt rätt. Johanna ska inte behöva utstå trakasserier från anonyma Isabella Lund och hennes läsare.

Felskrivningar? Så du menar att Johanna inte har segt det som Isabella säger hon har sagt? Men då borde hon väl dementera dessa uppgifter istället för att hota med att "outa" Isabella? Det kanske var så att argumenten inte räckte till och då är det lättare att attackera något annat? Att Johanna inte skall behöva utstå trakasserier kan jag hålla med om. Men det skall inte Isabella heller. Isabella skall inte behöva utsättas för hot att "outas". Men så långt är det få som tänker. Att sedan "alla" som stödjer Isabellas kallas för kunder av Johanna är något som du också missade.

Isabella tillåter inte längre kommentarer. Johanna tillåter inte kommentarer. Jag tillåter kommentarer, fast inte i detta inlägg. Allt i den icke-anonyma-bloggatmosfärens namn, den sfär som jag försöker bygga upp.
Isabella har stängt sin blogg. Johanna "orkar" eller "vill" inte svara på den kritik hon får efter hennes hot att "outa" Isabella.



Intressant
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

tisdag, september 25, 2007

Vad händer i Burma?

I några dagar nu så har munkar demonstrerat på Burmas gator. Munkarna kräver demokrati. Förhoppningsvis så kommer de att få det. Kanske inte idag. Idag är jag rädd att det mest blir sorg, blodbad och död som gäller. Militärjuntan i Burma har idag varnat att om protesterna fortsätter så blir det militärt ingripande. Och det handlar inte om att bussa bort demonstranterna. Det handlar om "one shot, one kill".

Och frågan är väl vad som händer om militärjuntans regim faller? Kommer Aung San Suu Kyi att kunna föra Burma framåt mot ekonomisk och demokratisk stabilitet? Omvärlden måste nu också ta ett ansvar och se till att det inte blir något blodbad. Vi använder orden "aldrig mer" så ofta att det nästan börjar bli löjligt. Det är dags att visa att "vi" inte accepterar ett nytt blodbad.

Det förekommer också lite olika uppgifter om hur många demonstranter det är. I Dn står det 100000 och i SvD 20000. Undrar vilket som stämmer. Men jag hoppas på 100000!



Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

måndag, september 24, 2007

Mer om Isabella och Johanna

Ja debatten gick ju under gårdagen varm då Isabella talade om att hon slutar efter hot från Johanna Parikka Altenstedt. Nu har Johanna svarat på Isabellas vädjan. Ett svar som jag inte är nöjd med och som luktar förakt från Johannas sida.
Jag har sagt att om hon fortsätter att använda mitt namn på sin blogg så kommer jag att "outa" henne - d v s avslöja hennes identitet på min blogg. Hon har sökt att bli en känd och offentlig person - och det har hon blivit.
Jag har aldrig sagt att hon skall hålla tyst - bara att hon kan inte dölja sig bakom ett pseudonym om hon vill medverka i samhällsdebatten som en aktiv lobbyist. Vi måste veta vilka vi argumenterar emot och vi måste ha möjlighet att kontrollera att den som anger sig att vara någon också är det.
Bra Johanna då har du gjort klart att du inte vill att anonyma personer skall medverka i samhällsdebatten. Då kanske du skall sopa rent framför egen dörr. Eller bland egna "medhjälpare" som finns. PRIS är en "antiprostitution"-organisation som drivs av 4 kvinnor. Men där är det helt okej att framträda under psydonym. Vi som stödjer Isabella i hennes rätt att debattera anonymt skulle aldrig ens tänka tanken att försöka få tag på identiteten hos någon i PRIS om de själva talar om anledningen till att de vill hålla sig anonyma. Detta för att för att även om man inte håller med i sakfrågan så har man någon form av respekt för den andres önskan. Men detta har Johanna helt tappat bort i någon form av hysteri mot horan. Jag kan också tala om för Johanna att Isabella är den hon utger sig för att vara. Hon är inte anonym mot dem hon litar på. Hon är inte heller anonym mot media som vet om hennes riktiga namn.

Isabella Lund försöker nu att ge ett sken av att jag hotar hennes barn eftersom de far illa av ett sådant avslöjande. Nu har många av hennes kunder intagit en hotfull inställning till mig och därav har jag stängt av kommenteringen på bloggen här. Hon försöker vara privat nu, när - hör och häpna - hon fick mothugg när hon gav sig i debatten.

Detta är nog en av de mest underbara delarna av Johannas inlägg. Nej du har inte hotat Isabellas barn direkt. Vilket inte någon har sagt. Det handlar om att du genom att avslöja Isabellas namn också utsätter hennes barn för det horstigma som finns i samhället. Vilak kunder är det som är "hotfulla" räknas jag som "hotfull"? Eller är det bara ett sätt att misstänkliggöra oss som anser att Isabella är en person som har rätt att framföra sin åsikt anonymt? För om det är det som du kallar kund. Då är jag en av Isabellas stolta "kunder".

Vad varken Isabella Lund eller hennes kunder och bekanta verkar ha reflekterat över är att hon medverkar med sin röst på Studio ett på SR / P1 i ett program den 19 september, som har några miljoner lyssnare. Den finns på nätet en månad här.

Här har Johanna visat prov på konsten att överdriva. Studio ett har inte några miljoner lyssnare. Visst det är många men miljoner? Nej jag tror inte det.

Tvärtom anser jag att de bör få hjälp i en situation där deras mamma - enligt sin pr-sajt - säljer sex bland annat hemma. Det kan inte vara lätt att växa upp med en sådan hemlighet i familjen. Vi får hoppas att någon av deras närmaste förstått situationen och hjälper familjen.
Har du någon gång tänk på att hennes barn kanske vet att hon är en sexarbetare? De kanske även accepterar det? Men nej det finns inte i Johannas värld. Det måste vara synd om Isabella, hennes barn måste dessutom befinna sig i en uppväxtmiljö som är hemsk när deras mamma säljer sex. Att en sexsäljare kan ha ett "vanligt" familjeliv utan att blanda in sina kunder.

Alla hot och allt förtal mot mig på anonyma bloggar kommer hädanefter polisanmälas. Då kommer även identiteten bakom bloggarna utredas.
Lycka till! Vi som driver bloggar kan vara så anonyma som vi vill. Polisen kommer inte att göra något större arbete på att "utreda" dessa hot och absolut inte vem som är bakom dessa. Det är ett enormt arbeta att försöka ta reda på vem som ligger bakom en anonym blogg. Att du sedan tycker att du lyckades "avslöja" BloggeBloggelitos identitet tar jag som ett skämt. Blogge har bilder på sig själv och tydligen så har han sitt egna namn på några ställen på bloggen. Även om jag inte hittat det. Vi som befinner oss i bloggosfären skiter i vad Blogges namn är. Han är Blogge Bloggelito. Att du själv har lite svårt att svara på den kritik du får i samband med att du hotat avslöja Isabellas namn på din blogg visar du ju snabbt genom att stänga av kommentatorsfunktionen.



Lite röster ut bloggvärlden
Bloggen Bent
LouiseP
Opassande
DeepEdition
Kamferdroppar
Enligt min Humla
Loke
Projo
Frihet, Fildelning, Feminism
MissEvil
Maleandro


Intressnat? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

söndag, september 23, 2007

En stark röst tystnar

Idag talade Isabella Lund om att hon slutar blogga. Detta efter att tagit emot ett hot av Johanna Parikka Altenstedt om att bli "outad". Detta är självklart något som Isabella inte vill med hänsyn till sina barn. Jag börjar ju undra hur Johanna tänker. Jag hoppas att Johanna kan sova om natten när hon framför ett sådant hot till sina meningsmotståndare. Samtidigt som jag hoppas att hon själv har helt rent mjöl i påsen.

Om man börjar kasta ur sig hot om att röja identiteter på personer som debatterar emot sig så skall man nog vara väldigt "ren" på alla sätt. Johanna var ju under en period assistent åt Marie Carlshamre så man kan väl se det som en liten flisa i fingret. Att Johanna även verkar ha väldigt kort minne är ju också något som är konstigt. I sitt hot till Isabella så skriver hon

Isabella Lund. Jag diskuterar inte med pseudonymer. Om du envisas att dra in mig i dina sliskiga felskrivningar fler gånger kommer jag att “outa” dig på min blogg. Tro mig - jag kan om jag vill. Som jag gjorde med din kompis Niklas. Jag har inte arbetat med MC sedan januari så du har inte någon anledning att dra in mig i dina nuvarande debatter eftersom jag vet inte vem du är.


Så det finns inte någon anledning att dra in Johanna P i detta? Hmm vänta lite nu när Isabella fick skriva en krönika på Politikerbloggen så gick Johanna i taket och skrek och gormade som en galning. Men detta har hon tydligen helt glömt bort. Kanske är det så att den egentliga anledningen till att Johanna blir så arg på Isabella är att Johanna inte får samma läsarkrets. Kanske saknar Johanna den uppmuntran som Isabella har fått på sin blogg genom året.



Intressant? bloggar om:
, , , .

lördag, september 22, 2007

Fredagskväll med Isabella Lund

Fredagskvällen bjöd på ett väldigt trevligt och intressant möte med escorten Isabella Lund.

Ett regnigt Göteborg bjöd igår på ett annorlunda möte. Escorten Isabella Lund besökte Liberala Ungdomsförbundet Väst för att prata sex, escort, horor och sexlagen. Isabella stack väl hål på en del fördommar som jag bar på och kanske även några andra. Visserligen så var jag väl inte så fördumsfull innan heller. Det kändes som en frisk fläkt att få höra någon prata om prostituerade som trots allt har erfarenhet och inte enbart har läst om det.

Frågorna haglade och var precis som jag hoppats på. Raka, ärliga, nyfikna och kanske för många pinsamma. Jag fick väl kanske inte svar på alla mina frågor men jag är helt klart nöjd.

Efter kvällen så hann jag växla några ord med Isabella under en "rökpaus" även om jag nu har slutat så kan man inte riktigt släppa det där att "rökrutan" är en plats där många frågor besvaras och där kontakter knyts. Isabella och jag hann prata lite bloggar, lite homosexuell prostitution och sexuell identitet.

Så jag ber er alla att besöka Isabellas blogg och läsa vad hon skriver. Kanske kommer ni inte hålla med henna om allt. Jag gör det inte men hon kanske hon kan slå hål på en av era fördommar.

Intressant. Läs mer om prostitution, blogg, bloggosfären och Isabella Lund.

onsdag, september 19, 2007

Äntligen finns nikotinet överallt

Detta var ju inte en dag för sent! Man kan köpa cigaretter och snus nästan vart som helst. Men för oss som en gång i tiden slutade rökja med hjälp av nikotintuggumin och plåster fanns inte något att göra efter klockan 18. Om man nu inte bodde nära ett jourapotek, vilket majoriteten av oss inte gör. Men nu är det slut med det. Nu skall det börja säljas i vanliga matvarubutiker. Great säger jag. Jag ser detta som ett litet steg på vägen. Snart får vi kanske köpa huvudvärkstabletter på vår närbutik när söndagens bakfylla är som värst.

Handeln är överlycklig vilket jag kan förstå vem vill inte sälja 20 tuggumin för 60 spänn? Själv så hoppas jag på lite hederlig prispressarstrid så vi kanske kan få billigare nikotinplåster och nikotintuggumin. För som det är idag så är det dyrare att använda dessa hjälpmedel än att röka det där paketet med cigaretter.



Intressant? Läs mer om apotek, nikotin, politik.

måndag, september 17, 2007

I ett land där stenar flyger




"Sverige är ett land där vi respekterar varandras åsikter"

Bullshit! Sverige är ett land där vi respekterar vänsteråsikter. Vi minns alla EU-toppmötet i Göteborg där stenkastarvänstern blev ett begrepp. Detta rykte vill man tydligen ha kvar. Idag 365 dagar efter valet så kastar "vänstern" sten igen. "Socialister" i Göteborg som är trötta på borgaralliansen som med pigavdrag, fifflande politiker och utfall mot Svenska arbetsmodellen tydligen försämrar. Man kan ju undra hur de tänkte. Nej vi vill inte att någon skall kalla städning hederligt jobb, vi "vänsterpolitiker" fifflar aldrig och vi vill ha kvar den svenska modellen med arbete som inte lönar sig och avdrag för alla fackföreningar, tvång för företagare att skriva under kollektivavtal och där unga skall gå på vuxendagis.

Det är tur att "vänstern" är perfekt. De är både duktiga på att sjunga, kasta sten, kasta färg och förstöra andras egendom. Man kan ju ställa frågan när de skall börja ta ansvar för sina handlingar?

Nu kastar ju inte alla som är kritiska mot Alliansens politik sten. Det finns ju dom som kastar ur sig de vanliga flosklerna. Tänk om vi kunde göra som Marita Ulvskog och socialdemokratiska partiet ville? Vi kunde ju vänta på jobben för de skulle komma det var vad Göran Persson sa.




Intressant? läs mer om folkpartiet, luf, alliansen, sten, brott, straff, polis, facket, politik, demokrati, ansvar

lördag, september 15, 2007

Men lite reklam gör ingen skada

Visst är reklam lite tråkigt och det kommer alltid vid fel tillfälle. Därför är det kul när reklamen gör försök att bli mer intressant. Därför tyckte jag om ICA-reklamen när den kom. Den gav oss något att se fram emot i reklamen. Det finns många som väntar på att få se nästa reklamfilm. Det är bra skådespelare och intressant "kortstory" i reklamfilmerna. The Big Boss på SVT har nog också sett reklamen och stoppar nu "Ica-Stig" från att medverka i på Spåret. Detta för att han är för mycket förknippad med ICA och publiken inte kan skilja på skådespelaren Hans Mosesson och "Ica-Stig". Är inte det att idiotförklara SVTs tittare? Jag tror nog att vi kan skilja på Mikael Persbrant och Gunvald Larsson, "Ica-Stig" och Hans Mosesson. Visst kanske intresset ökar lite för Hans Mosesson och kanske därmed även för ICA men är inte det att hjälpa en skådespelare mer än ICA?

Samtidigt så läser jag att konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter har ett krav på förbud mot reklam som riktar sig till barn och unga på internet. Det låter fint men verkligheten är nog lite annorlunda. Ungdomssajter bedriver en verksamhet som är väldigt kostsam. Vi kan titta på Lunarstorm som är den största som finns idag. Nu tar Lunarstorm ut väldigt mycket pengar i deras "Pro" medlemskap men annars så är det ju helt gratis att vara medlem. Mycket tack vare reklam. Hur skall det annars betala sig att ha en mötesplats på internet för unga? Utan reklam så kommer det kosta en hel del pengar att vara medlem på dessa mötesplatser och vem skall betala dessa avgifter? Föräldrar? Barnen själva? Eller kanske skall vi ha en licens där alla som har en dator får betala en årlig avgift och sedan får tillgång till "SVT-lunar"?

Nej reklam kan vara bra. Så tänk om och tänk rätt.



Intressant? Läs mer om , , , , , , , , , , , , , , , ,

fredag, september 14, 2007

Vem drömmer inte om en Porsche?

Tydligen så finns det inte längre någon som helst gräns vad man kan anklaga regeringen och dess medlemmar för. När den nya handelsministern utsågs så talade man inte speciellt mycket om hennes arbete för de som drabbats av hiv i Afrika. Istället börjar tidningar som Aftonbladet lista upp Porschen som något som talar emot henne. Nu är det ju ändå så här att vad man kör för bil spelar inte speciellt stor roll när man är minister. När vänsterbloggarna börjar spy ut galla över den nya handelsministern så gäller även detta hennes bilinnehav.

Man pratar om svart städhjälp, dumpning av jord och så vidare. Men vem har inte gjort misstag? Nu har jag visserligen aldrig byggt hus och har inte speciellt stor insikt i hur det går till så det skall jag inte prata om så mycket. Men svart städhjälp? Jag tror att alla någon gång har anlitat svart arbetskraft. På ett eller annat sätt. Och har man inte anlitat svart arbetskraft så har man ju garanterat jobbat lite svart. Jag minns att jag var husvakt för några hundralappar en vecka, jag anlitade svart städhjälp en gång då jag hade haft fest och verkligen inte hade ork eller lust att städa. Jag minns inte vad jag betalade men det var några hundralappar då med.

Och till detta med Porschen. Varför är detta viktigt? Finns det någon som helt ärligt kan säga att de inte vill ha en snygg bil om de hade råd? Vår nya handelsminister kanske tycker om sin bil? Ungefär lika mycket som Peter Eriksson gillar sin SUV? Jag kan kanske hålla med om att det är ett brott att ha en lila Porsche men det är mina egna fördommar. Jag gråter lite i själen när jag ser en porsche som inte är svart, vit eller röd. Men det är bara jag. Och hur många är det som inte har fått böter för fortkörning? Handelsministern körde 68 km i timmen på en 50 väg. Visst det är onödigt och man skall inte göra det. Men hon fick böter och betalade dem. Kanske inte med ett leende men utan några större protester.

För några år sedan så fick jag också böter. Inte för att jag körde för fort eller något i den stilen. Nej jag fick böter för att jag inte hade någon lampa på min cykel. 500 kronor kostade det mig. Och jag fick inte böterna på kvällen då det var mörkt och inte någon kunde se mig utan mitt på dagen. På sommaren. Men regler är ju regler sade polisen. Jag betalade böterna och jag kan tala om att om jag skulle få dessa böter idag så hade jag vägrat att betala dem.


Dn och Dn
Svd, Svd och Svd

Intressant? Andra bloggar om: , , ,

onsdag, september 12, 2007

Vill du ha ett jobb? Kolla här!

Detta är en äkta annons som jag hittade via lite vänner på platsbanken. AMS gör ju ett bra jobb?



"insmörjare" till SM i Bodybuilding/Fitness; Aros Congress Center; Västerås; 070910

1 plats.
Vi på eSunless letar efter en trevligt, energisk person till SM i Bodybuilding/Fitness i Västerås, den 13-14 Oktober 2007 (lördag-sändag).

Dina uppgifter är att ta hand om alla bodybuilding/fitness medtävlande när det gäller glansolja, precis innan dem kliver upp på scenen.

Det viktigt är att du trivs med att ta mycket ansvar.

Vänligen kontakta oss via epost, till luke.ray@esunless.se. Bifoga också en bild på dig själv.

PS: Arbete utan krav på yrkesutbildning!

Arbetstid/Varaktighet
Lördag-söndag, 13-14 Oktober 2007. 4 timmar/dag

Lön
500kr/dag

Kontaktpersoner
Luke Ray, 018-44 44 086 Kontor, 0734-073 846 Mobil

Ansökan
Sista ansökningsdag 2007-10-10
Ange referens: SM-Bodybuild2007
Vi tar emot ansökan via epost: luke.ray@esunless.se

Arbetsgivare
Aros Congress Center
Munkgatan 7
72109 Västerås
Tel: 018-44 44 086
E-post: info@esunless.se
Mer information på http://www.esunless.se

Besöksadress
Munkgatan 7
Västerås




tisdag, september 11, 2007

Marita Ulvskog ditt jäkla PUCKO!

Jag är inte på något sätt anhängare av religösa friskolor. Jag är ganska neutral i frågan. Jag tycker att friskolor är bra. Religösa som andra. Det är naturligtvis viktigt att skolan är öppen och följer de regler som är uppsatta för skolan. Och kanske är det så att vissa religösa friskolor inte är speciellt bra, detta är ju något som man får se från fall till fall. Men socialdemokratiska partipuckot Marita Ulvskog har ju fått gå ut och leka arg, ledsen och hysterisk som vanligt. Ingen har väl glömt när Marita fick gå ut och tala om att Lars Leijonborg kändes som en våldtäksman efter "spionskandalen". Men denna gången så får hon jämnföra religösa friskolor med "barnfängelser". Grattis Sverige! Marita har gjort det igen! Vad skall hon göra nästa gång? Jämföra präster med övervakare? Tala om att söndagsskolan är ett träningsläger?

Jag undrar om det finns söndagsskolor längre? Så jag skickar en liten utmaning till Karin Långström Vinge. Kan du inte berätta lite om hur söndagsskolan ser ut idag? Om den nu finns?


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

måndag, september 10, 2007

Biståndet är ett stödhjul inte en trehjuling

Dn skriver om att indraget bistånd oroar fattiga bönder. Detta kan jag förstå. Det är inte roligt att inte få de pengar som man kanske räknar med. Och kanske var det här som felet låg. Man har fått pengar från Sverige sedan 80 talet. Alltså nästan 20 år. Det har blivit bättre men ändå säger man fortfarande att man behöver bistånd. Det finns vissa områden som behöver bistånd och alltid kommer att behöva bistånd. Katastrofhjälp kommer alltid att behövas. En katastrof kan dyka upp var som helst. Vi kan se på arbetet mot hiv/aids som alltid kommer behöva biståndsmedel för att klara av sitt enorma arbete. Men bönder i Nicaragua skall inte räkna med att svenskt bistånd är en permanent sak. Kanske är de redo för att stå på sina egna ben?

När man lär sig cykla så använder många stödhjul. Stödhjulen finns där som en hjälp innan man har lärt sig. En vacker dag så måste man ta bort stödhjulen och lära sig att cykla på egen hand. Det händer att man ramlar och då får man be om lite hjälp för att komma upp igen. När man först tar bort stödhjulen så kanske man ramlar många gånger eller så kanske man inte ramlar alls. Men någon gång så måste man ju ändå försöka att cykla utan stödhjul. Första gången som man cyklar utan stödhjul så är man alltid orolig, ibland går det bra och ibland mindre bra.

Den lilla berättelsen är en bra liknelse över hur vi skall se på vårt bistånd. Självklart skall man ge hjälp till dem som behöver hjälp. Men hjälpen skall inte vara för evigt. Det skall vara ett stöd inte något som finns där för evigt.

Intressant? Läs mer om bistånd, politik, pengar, skatt.

Bland plastkassar, tygpåsar eller den otäcka papperskassen

Jag har alltid blivit lite imponerad av personer som tar med sig en tygkasse när de går och handlar. Inte så mycket för att det är miljövänligt utan mer saken att man tar med sig en kasse. Själv så är jag jättedålig på detta med att påsar när man handlar. Jag HATAR detta med kassar när man handlar. För det första så är jag riktigt dålig på att packa dem. Och jag kan aldrig välja rätt antal. Dessutom så köper jag alltid plastkassar. Detta beror mest på att jag inte riktigt klarar av papperskassar. För varje gång som jag köper en papperskasse så börjar det regna och alla ver ju hur det går då. Papper och vatten är inte kompisar.

Butiker som har plastkassar tjänar nog enormt med pengar på dessa. Så därför skall jag gnälla lite om dessa. Inte så mycket priset på dem. Jag tycker att det är rimligt att en plastkasse kostar 1.5:- Jag tycker till och med att det är rimligt att de kostar 2:-. Däremot så retar jag mig på de nya "sponsringskassen" som kostar dubbelt så mycket där hälften går till det "lokala" ishockeylaget eller handbollslaget. Nej det går inte till deras ungdomsverksamhet utan enbart till deras A-lag. Visst kan det vara ett lätt sätt att sponsra just sitt lag men med tanke på att man inte ser någon större skillnad på dessa kassar och att de ligger på samma ställe vid kassan tycker jag det är hemskt. Eller varför inte ge hela förtjänsten på dessa plastpåsar till idrotten? Men då kanske man skall tänka mer på idrott för unga? Gubbar som får lön för att spela fotboll, handboll eller Hockey bör få sina pengar från någon annanstans.


Intressant? Läs mer om fotboll, handboll, sport, sponsring, plast, papper.

lördag, september 08, 2007

Sen när är fotbollströjor tecken på rasism?


Okej detta är mitt lag kan du gissa vilket det är?


Ja nu har det hänt, den svenska rädslan för att kränka någon har gått till en enorm överdrift. Nu stoppades fotbollströjor på klassfoton. Varför? Jo för att när någon ser ett klassfoto där 10 pojkar och flickor har på sig svenska landslagets tröjor så kan andra elever och deras föräldrar se detta och känna sig "kränkta". Visst det finns andra uppgifter om "andra" tröjor med.

Ja och jag känner mig kränkt varenda jäkla gång som jag ser en bil med ett märke för AIK. Jag mår fysiskt dåligt varje gång som jag ser någon som bär Manchester Uniteds matchtröja. Varför? Jo för att jag inte håller på det laget. Det handlar om support. Och ja ibland kanske man kan dra denna support till extrema former. Det finns vissa restauranger som jag inte går till då de stödjer ett idrottslag som jag inte alls tycker om. Det finns resturanger som jag går till kanske en gång för mycket varje månad som stödjer det lag som jag gillar.

Det är trots allt så att man måste stödja sitt lag i vått och torrt. I motgång och medgång. I förlust och vinst. I skandal och vad som nu är motsats till skandal? Det är inte något som man kanske skall göra det är trots allt en skyldighet. Även om det är landslag, klubblag eller korplag. Du har en skyldighet att stödja ditt lag. Är det rasism att ha en landslagströja? Nej! Är det kränkande? Njaa, det är ju ändå så att denna landslagströja kan användas för att "rub it in the face" på motståndarna. Vi kan väl säga så här. Om Sverige skulle slå Brasilien i VM då skulle nog många bära denna landslagströja för att visa hur stolt man är över att Sverige klarade av att slå Brasilien. Och lite för att "kränka" brasilianska fans lite så där. Men någonstans så vet man då också att när Sverige får stryk så kommer man att se en mängd brasilianska fans gå omkring i sina tröjor för att "förnedra" svenska fans lite extra. Det är så sport fungerar.

Vad som gör mig lite mer irriterad över detta är att jag inte har hört om ett enda förbud mot dessa "Chetröjor". Kan någon på allvar försvara att man förbjuder landslagströjor men inte tröjor med ett ansikte på en mördare. Hur kränkade är det för exilkubaner att se detta ansikte så gott som varje dag? Men denan hysteri runt rätten att slippa "kränkas" kanske inte alls gäller just exilkubaner? För det är väl inte någon som kan neka till att Che Guevara var en mördare. För vissa var han frihetskämpe. Men den enes mans frihetskämpe är den andres mördare. Den enes mördare är den andres frihetskämpa.



Intressant? Läs mer om rasism, fotboll, landslag, kuba, che, , , , , , , ,

torsdag, september 06, 2007

Ännu en ickenyhet som sprider skräck

När man sitter och läser tidningarnas hemsidor så här på morgonen så chockas jag över alla ickenyheter som blåses upp. Dagens största skämt är väl ändå Godispaniken där man talar om att godis ger överaktiva barn. Och att en godispåse om dagen ökar risken. En påse? Okej om mitt barn äter en påse godis om dagen så är inte mitt stora problem överaktivitet utan snarare dåliga tänder, fetma och dålig näring i mitt barns kost. Visst det kanske är färgämnet som gör att barnen blir överaktiva. Men sunt förnuft säger iallafall mig att det är inte nyttigt att trycka i sig något som heter E 122, E133 och smakförstärkare. Visst är det gott men det kan inte vara nyttigt med för mycket. Men det är klart med alla dessa "larm" och "varningar" så är vi ju vana vid att inte behöva tänka själva. Allt kommer ju kontrolleras av "staten" eller av media.

Dessa "larm" som kommer hela tiden gör att vi blir hjärndöda. Kommer verkligen det vara så att vi i framtiden sitter här i våra lägenheter och tittar på tv och blir matade med vad vi skall göra och vad vi skall akta oss för. Det är ju trots allt så att vi måste lära oss att tänka själva. Jag förstår att det är inte bra äta ett kilo godis om dagen och strunta i att äta någon "riktig" mat. Jag behöver inte höra att man kan få cancer av chips, det kommer inte att hindra mig från att äta en påse då och då. Behöver jag varje dag få berättat för mig att det är farligt att göra det och det och det och det och det och det och det.

Sätt inte en gaffel i ögat du kan bli blind.
Använd inte tejp för att laga din cykel.
Drick inte bensin.
Ät inte en levande fågel då den kan vara smittad med salmonella.
Drick inte flaskvatten för det blir dyrt och mycket skräp.
Gå inte på spåret när det passerar ett tåg.

När kommer jag få en frihet att tänka själv? När kommer jag inte bli behandlad som en idiot?



Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

onsdag, september 05, 2007

Odenberg levde i en drömvärld

Mikael Odenberg avgår!

Inte speciellt förvånande. Han vill se ett Sverige med ett starkt försvar. Ett land där pojkar får leka med gevär och ligga i tält ute i skogen. Allt för att vi skall hålla liv i en tro att vårt kära fosterland är redo att bekämpa fiender när de kommer. Jag hoppas verkligen inte att jag är den första som påstår att dagens försvar är helt onödigt. Jag hoppas att det är någon som har insett att vi inte ens klarar av att försvara halva vårt land om vi skulle hamna i ett krig? Vi tror att hotet mot vårt land fortfarande är invasionsstyrkor från öst. Dagens försvar bör vara mindre mer flexibelt och vältränat. Ett Elitförsvar. Ett vältränat och välutrustat försva. Inte någon lekstuga för en stor del av våra "unga" män. För de som vill leka i skogen och skjuta med gevär så finns ju alltid hemvärnet. Sparka minst 50% av alla onödiga befäl, skippa värnplikten, skrota oanvändbara fordon och träna tillsammans med andra.

Att Odenberg nu avgår för att han är av annan övertygelse tycker jag är riktigt bra. Tyvärr så är det så att ett "svenskt" försvar behövs inte på samma sätt som det kanske gjorde för 20 år sedan. Dags att avveckla gör det snabbt och lägg pengar på bättre saker.



Intressant! Andra bloggar om: , , , , , ,

måndag, september 03, 2007

Ogenomtänk förslag är väl bara förnamnet?

Att förslaget om att nätleverantörer skall jaga och stänga av fildelare är inte bara ogenomtänkt det är också korkat. Att någon som erbjuder en tjänst eller en vara skall jaga och stoppa sina kunder från att använda tjänsten? Hmm skall vi se hur det funkerar på andra ställen med samma lag?

Vi har ett alkoholmonopol i Sverige. Systembolaget säljer sprit till personer som dricker och kör bil. Är det någon som förslår att man skall "stänga av" dessa kunder? Nej

Vi kan ta någon som tillverkar knivar. En vara som är väldigt populär i landet Sverige. Knivar används ofta vid mord. Skall företaget som tillverkar kniven jaga reda på den som använder deras kniv vid ett mord? Nej

Och betyder detta att de olika företagen skall kontrollera all inkommande och utgående trafik? Visst möjligheten finns idag men jag hoppas att de olika operatörerna inte gör det. Denna utredning är nog bäst att stoppa i papperskorgen med en gång. Kasta tryck på delete och töm papperskorgen fortare än kvickt. Det luktar beställningsjobb från den "mäktiga" antipiratbyrån.


DN, DN, SVD, SVD, IDG.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

söndag, september 02, 2007

Mer om dessa teckningar





Idag skriver både Sakine och Gulan i expressen om dessa teckningar. Sakine ställer frågan om det verkligen är så att dessa demonstranter talar för alla muslimer medans Gulan säger att vi skall sluta krypa för islamisterna. Båda texterna är bra och väl värda att läsa.

Men jag ställer mig en annan fråga. Vart är Socialdemokraterna? Vart är Mona? Finns det en anledning till att hon inte säger något? Kan det vara så att hon inte vill berätta att Socialdemokraterna kan tänka sig att begränsa yttrandefriheten av den anledningen att någon kan kanske bli kränkt? Det har varit väldigt håll från de etablerade "vänsterkretsarna". Inte ens Ung Vänster som annars är snabba på att prata om frihet och borgerligt förtryck håller tyst. Det är verkligen dags att vi visar att vi inte kommer acceptera att någon "naggar" vår frihet i kanten.

Folkpartiet har talat klarspråk med hjälp av Gulan Avci idag. När kommer försvaret från Moderater, centerpartister och kristdemokrater? När kommer försvaret (?) från Socialdemokrater, vänsterpartiet? Miljöpartiet har ju redan talat om vilken yttrandefrihet de vill ha så där väntar jag inte på något. På politikerbloggen säger miljöpartiet att lagen behöver inte ändras men att det inte är okej att "skada" någon på grund av deras religion. Med andra ord så får man inte skriva, säga eller tycka något för det kan ju kanske uppfattas som "kränkande".


Intressant? Andra bloggar om: yttrandefrihet, frihet, , , , , , , , ,

lördag, september 01, 2007

Luf och Marschen = dålig idé

Idag så blir det inte ett helt egetproducerat matrial på bloggen. Det handlar om marschen. Jag snor därför ett av Saga Roséns inlägg rakt av. Jag har tidigare talat om Marschen och deras mål. Här är inlägget.

Surfade
just in på Luf:s hemsida, där man kan läsa om att man stödjer Marschen för tillgänglighet. Marschen innebär att man ska göra allt handikappvänligt, oavsett om ägaren till institutionen är statlig eller privat. På Marschens hemsida kan man även anmäla ställen som inte är handikappvänliga.

Det man alltså vill göra från Marschens sida, är att man vill ha statliga pekpinnar som rubbar äganderätten. Statliga pekpinnar som bestämmer inredningen på restauranger, barer och butiker. Istället för att ägarna själva får bestämma hur deras ägande ska förvaltas. Galenskap.

Det som är än mer galet är att Liberala ungdomsförbundet stödjer denna aktion. Man stödjer en äganderättsfientlig kampanj som syftar till att ägarna inte vet bäst. Luf är de enda från Alliansen som stödjer kampanjen, däremot har man med sig har man Vänsterpartiet Kronoberg och Miljöpartiet. Sött.

Sist jag kollade så var äganderätten en liberal grundstomme, något som även Liberala ungdomsförbundet brukar stå bakom. Men, icke. Nu när man ställer sig bakom aktionen kan man ställa sig frågan om Luf inte borde föregå med gott exempel? Om jag minns rätt så avslogs en motion om att handikappanpassa handlingsprogrammet och den officiella hemsidan på kongressen i Göteborg.

Ska man anmäla Luf på Marschens hemsida då kanske?

, jag blir fly förbannad när ett liberalt ungdomsförbund väljer att ställa sig bakom dessa vidriga aktioner. Att ställa krav på statens institutioner tycker jag är okej, men att lagstifta sönder äganderätten är aldrig acceptabelt.

Luf bör tänka om, och det kvickt.


Fler bloggar om: Marschen, handikapp, Luf, politik, diskriminering, och liberalism.