fredag, november 30, 2007

Min värsta tid är nu...

Idag har storhandlat. Det är kanske inte något konstigt med det men om sanningen skall fram så mådde jag riktigt dålig. Inte nog med att det var en fredag efter löningen och att en jättemängd med folk vare ute för att handla dessutom så ser jag hur ALLA butiker har dragit igång med den enorma julskyltningen. Jag hatar julen! Kanske inte så mycket för just högtiden i sig utan för all den hysteri som skapas runt den. Klappar skall handlas, mat skall köpas, godis, prylar och pynt. Varför detta hysteriskt pyntande? Kan inte människor fira i lugn och ro utan denna hysteri? Man behöver inte byta till röda gardiner för att det är jul. Ljusstakar och granar gör inte någon lycklig.

I mitt fönster blir det inte någon stake, inga tomtar, inga stjärnor och inte något jäkla bytande av gardiner. Så det så!

Något som jag stör mig mer på är att alla skall försöka vara så äckligt trevliga. "God jul och gott nytt år" verkar vara standard hälsning och adjötiden i denna månad. Jag hade säkert inte tyckt så illa om den om denna trevlighet verkligen var äkta men så är det inte. Man tar på sig ett påklistrat flin och det enda man egentligen tänker är "dra åt helvete gubbjävel".

Och den feta röda mannen börjar komma fram för att lura barn till att vara snälla hela året. Men som vanligt lyckas det inte och föräldrar för snällt och fint köpa de dyra prylar som barn vill ha.

Så nej det blir inte några julkort för 5.50 i porto för min del och jag hoppas att ingen skickar dem till mig heller. Jag tänker inte ens ta mig tid att godjula min vänner på facebook eller i min emaillista. Jag väljer att bara vara mig själv. Och detta var troligen den sista gången som jag handlade denna månad. Jag väntar tills efter nyår. Då är alla så där ärligt otrevliga igen.

Med detta sagt så skall inte något tro att jag inte uppskattar julklappar eller tycker illa om att ge bort julklappar. Jag gillar det men det är ändå inte klappen i sig som är det viktiga. Det viktiga är att man gör det av kärlek inte för saken att ge bort klapparna

Intressant? Läs mer om jul, julklappar,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida