tisdag, oktober 23, 2007

Vilket tjat om könsneutralt äktenskaps vara eller icke vara

Nu är det igång igen! Bevara äktenskapet en någon udda kampanj med företrädare från snuskkristna till högerextremister. Denna kampanj som skall motverka en könsneutral äktenskapslagstiftning. En kampanj som skall samla alla motståndare till könsneutralt äktenskap. Säga vad man vill men publicitet får de iallafall. Och många har skrivit på för att behålla nuvarande äktenskapslagstiftning. Tydligen så är Anna-Maria Corazza Bildt en av dem. Jag kan liksom inte riktigt ta den här kampanjen på allvar. Därför att man som vanligt gör på med argumentet att äktenskapet skall skydda barnen och hela den baletten. Ni har hört den förut från Ulf Ekman till Göran Hägglund, alla har de talat om barnens bästa. Men inte någon gång har de nämt vi som ingår dessa äktenskap. Aldrig hur viktigt det är för oss, eller oviktigt för oss som ingår dessa äktenskap eller partnerskap. Snälla kliv ned från era "nobla" riddarpositioner och tala om det som det handlar om! Vuxna människor som lever tillsammans.


Samtidigt så kan jag ju så smått notera om reklamkampanjen i Stockholms lokaltrafik, även kallad SL. Kampanjen fördöms av "alla". Iallfall alla som inte vill få "bögarnas vrede" över sig. RFSL skriker som vanligt om allt möjligt medans andra skriker på diskriminering och krav på att kampanjen skall tas bort. Jag har bara under dagen fått 14 inbjudningar till att joina causen "Agera mot SLs homofoba affischer". Jag kommer vägra! Inte för att jag på något sätt tycker att kampanjen är bra. Den är riktigt dålig. Jag tycker till och med att den är äcklig. Men jag kommer inte att gå med i denna Cause av tre enkla anledningar.

1. Kampanjen är inte homofobisk!
2. Jag vill agera men inte genom facebook.
3. Jag vill inte ha en könsneutral äktenskapslagstiftning

Jag börjar med att förklara det första. Homofobi är ett ord som många använder lite som man vill. Inte för att man bryr sig om homofobi i första hand utan för att man använder ordet homofobi när man vill att ingen skall säga emot. Därför kan "alla" kräva att kampanjen skall tas bort. Säger man annorlunda så är man homofob.

För det andra. Agera mot kampanjen! Mer än gärna! Men agera då ordentligt! Ingen kommer att sitta och titta runt på causes på facebook och komma på att man har en dålig kampanj i sin tunnelbana. Skriv brev (eller email som det heter idag), skrivinsändare, bloggar, gör en egen kampanj eller riv ner dessa affischer men agera! Varför inte gå med i en demonstration för könsneutral äktenskapslagstiftning?


För det tredje jag tror inte på äktenskapet. Jag tror på människans vilja, egna frihet och förnuft. Jag vill inte se någon könsneutral äktenskapslagstiftning. Jag vill se en kön och antalsneutral samlevnadsbalk. Alltså en lägstiftning där "äktenskap" inte existerar. Det är långt dit och det vet jag. Men skrik om homofobi på vägen är inte den väg jag vill gå.


Intressant? Läs mer om homofobi, hbt, homosexuell, bisexuella, politik, äktenskap, , ,

7 kommentarer:

Klockan 10:30 fm , Blogger sarha sa...

fast nu är väl bara homofobin en grej, kampanjen är ju i sak emot alla som inte lever i en kärnfamilj. Alla dom har ju misslyckas med sin "familjebildning" och sån tvill man kanske inte ha slängt i ansiktet när man åker med sl, eller iaf inte jag och jag kommer ändå från en stabil kärnfamilj som har hållit ihop i 35 år, typ... Jag vet inte men det känns som att folk försöker pracka på mej en familjebild jag inte vill ha, jag är också emot äktenskapet och det är väl det som är hela grejen för mej.

 
Klockan 11:40 fm , Blogger Eklindh sa...

Sarha nu är det ju så att vi i Sverige har reklamkampanjer och en del av dessa vill man inte se. Som du säkert vet så hatar jag julen och jag hatar tomtar mer än något annat. Varje år så kommer det reklam med tomtar eller någon tomte som står och samlar in pengar.
Jag är inte ensam om att tycka så här men jag måste acceptera att det finns oavsett hur illa och korkat jag tycker det är. Det finns ju personer som tydligen tycker om tomtar.

Skall vi "förbjuda" reklam? För alltid så är det ju någon som känner sig "kränkt"

 
Klockan 2:45 em , Blogger Jah Hollis sa...

Jag håller med dig Eklindh.
Bara för att det basuneras ut diverse budskap behöver vi ju inte säga ja och amen till dom.
Vi kan säga ja eller nej.
Vi kan själva välja.
Och det där med att klistra på folk någon form av "fobi" så fort man inte ylar med om än det ena än det andra, det är ett riktigt ruttet sätt att debattera.

 
Klockan 12:01 fm , Blogger sarha sa...

Fast jag tror inte kan kan jämföra en högtid med en slags socialkulturell familjebild som är tokvärdeladdat, inte minst politiskt, ett ganska dåligt exempel.

och visst man kan säga nej till reklambudskap (det har även sl gjort tidigare, t.ex. får man inte kritiser de borgeligas partiernas beslut om kollektivtrafiken i tunnelbanan, btw), men nu pratar vi om inte om vilket kommersiellt budskap som helst, vi pratar om en människosyn. Jag har inget emot att kyrkor annonsera om att man ska be mer, problemmet är ju när man börjar moraliser över andras liv, och höjer upp sin egna och sänder övriga till helvetet, iofs så har jag redan trots min kristna grundtro förstått att även jag kommer att hamna där till slut, vem kommer inte att göra det liksom... förlåt nu kom jag utanför ämnet.

 
Klockan 12:02 em , Blogger sarha sa...

och alltså, när man börja moralisera i tunnelbanan, det är där problemmet ligger, jag har svårt att undvika åka den.

 
Klockan 12:26 em , Blogger Eklindh sa...

Men det är problemet när man propagerar för något alls. Om det är fackförengingensbudsak eller i som i detta fallet tokkristna och konservativa. Som du skriver vill pracka på deras "familjebild" som den enda rätta till dig.

Men det gör alla reklam och vi reagerar alla olika på reklam. Är det julreklaa så vill ju den propagera för de jultraditioner som den stärks av. Reklam från Scan är sådaan.

 
Klockan 9:11 em , Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Haha, men om du skulle bli j�ttek�r och vill gifta dig, s� f�r du lova att ringa till mig. :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida