onsdag, oktober 03, 2007

Vem betalar din renovering?

Sitter och läser på SvD om renoveringen i miljonprogramshusen. Där tydligen hyresgästföreningen tycker att "staten" skall betala. Detta eftersom hyresgäster och bostadsbolagen inte vill ta den kostnaden. Ibland undrar jag hyr korkade vissa personer är. Jag bor i en hyresrätt jag trivs bra med det för jag inser att jag betalar en lite högre månadskostnad för att jag skall slippa bry mig om renoveringar eller liknande saker. Detta för att ett bostadsbolag tar mina hyrespengar. Jag betalar för att de skall sköta underhållet. Samma sak måste väl ändå gälla i dessa miljonprogram?

För att förklara detta på ett enkelt sätt så till och med en idiot (hyresgästföreningen) kan förstå. Jag bygger ett hus med x antal lägenheter. X antal hyresgäster flyttar in och betalar mig X antal kronor i månadsavgift. Efter X antal år så vet jag att jag måste byta ut vissa saker som t.ex avlopp, el, kylskåp, ugn och fönster. Detta måste jag som bostadsbolag planera för. Med andra ord lägga undan pengar till. Detta är ju något som man måste planera för. Kanske måste jag som bostadsbolag låna lite pengar av en bank när jag skall renovera mina lägenheter. Självklart så måste jag då höja hyran för att få råd med att betala banklån, snickare, VVS-montörer, glasmästare, målare, golvläggare, lokalvårdare, elektriker och vaktmästare. Det är många som får arbete genom mitt bostadsföretag.

Den "stat" som vi har i Sverige har inte något ansvar för att renovera några miljonprogram som ägs av privata eller kommunala bostadbolag. Detta ansvar ligger på de bolag som skall stå för underhåll av dessa fastigheter. Finns inte pengarna så får man låna ihop dessa och i vilket fall som helst ta pengar från de som bor i fastigheterna i form av höjda hyror. För "staten" kommer väl inte betala mina föräldrars renoverin av deras villa när de behöver få nya fönster, nytt avlopp, målas eller tapetseras?


Intressant? Läs mer om Bostad, kommunal, bolag, hyra, miljonprogram, politik, jobb, allmänyttan, hyresrätt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida