fredag, oktober 05, 2007

När Socialdemokraterna får leka i oppositionen

Jag är en stor anhängare av skuggsaker av olika saker. Därför tycker jag det är riktigt roligt när Socialdemokraterna nu släpper sin "Skuggbudget". Här lovas och satsas det på stora saker! Mona Sahlin får några minuter i rutan igen och skall med gråt i rösten tala om hur dålig "borgarnas" budget är när man jämnför den med socialdemokraternas budget för solidaritet och välstånd hos alla.

Men tro det eller ej så finns det saker som jag tycker om i Socialdemokraternas budget. Som skattesänkningen för pensionärer, en grupp som är bortglömda i dagens Sverige. Inte bara under borgerlig regering utan under många många år. Men 2000 kronor per år? Är inte det lite väl snålt? Det motsvarar alltså 120 kronor i månaden är det verkligen en "satsning" på pensionärer? Visst 120 kronor är mycket pengar för den som inte har några men 120 kronor är löjligt. Sen skall man tydligen få 200 kronor retroaktivt? Från när? Och vilket år och hur hade de tänkt sig det där? Sen talar de om skattehöjningar och fastighetskatt igen. Inte bra detta. Undrar hur snabbt dessa 2000 kronor kommer försvinna från pensionärerna? Kommer allt och lite till gå till fastighetskatten?

Självklart så skall man sänka a-kasseavgiften och införa återigen ett avdrag för sin fackavgift eller skall man kanske säga deras fackavgift. Jag saknar fortfarande förslag på att man skall kunna göra avdrag på medlemsavgiften på olika föreningar så som Amnesty, röda korset och så vidare. Men icke det går inte för detta är ju inte föreningar som "stödjer" Socialdemokratiska Arbetarpartiet.

Att sedan S väljer att bortse från problem och mer eller mindre ljuga om hur många arbetslösa som finns bland unga gör mig mer förbannad än något annat. Ungdomsarbetslösheten har ökat med 300% är ju inte riktigt sant. Det finns kanske 300% mer öppet arbetslösa sedan regering lagt ned onödiga kurser så som Vuxendagis, lär dig Word i 18 veckor, Skriv ditt CV på 12 veckor, lär dig intervju på 7 veckor och så vidare och så vidare. Det är fortfarande lika många arbetslösa som det var innan. Men enligt AMS så har ungdomsarbetslösheten sjunkit sedan i mar/april.

De vill också se något som lärarledd läxläsning. Vilket jag tycker låter som skit! Det finns problem med att många inte kan få studiero hemma och jag tycker också att man bör se om det finns något sätt att lösa detta på. Skolan kan öppna upp lite lokaler som är avsedda för läxläsning. Men lärarledd? Njaa jag är inte så sugen på det direkt. Läxor är något som man måste ta ansvar för själv. Det är en träning för att kunna ta eget ansvar. Tyvärr så är det inte många som ser läxor på detta sättet vilket jag tycker är synd. Både barn och vuxna måste börja ta mer ansvar för sig själva och sina handlingar.

Och dessa om att Sverige skall rädda världen! Sverige skall bli en klimatnation! Nej nej och åter nej. Sverige kommer inte kunna rädda världen. Vi måste gemensamt och globalt ta hand om ett globalt problem!!

Och integrationspolitiken går på samma spår som alltid. Vi sätter alla som kommer till Sverige i samma område så blir de ju lyckliga och integrerade? Nej kära Socialdemokrater här får ni nog tänka om lite. Det funkade inte förut och kommer inte fungera nu heller. Stort tack till V och MP som inte stödjer denna linje.

Vänsterpartiet med Lars Ohly i spetsen saknar ju naturligtvis en satsning på offentlig sektor. Så inget nytt under kjolen där heller. Vänsterpartiet kör säkert på samma inslagna linje nästa val med. 6 timmars arbetsdag, 100000 nya jobb i offentlig sektor, kapitalism är roten till allt ont och USA ut ur Afganistan, Irak, Korea, Japan, Tyskland och Östersjön. Ni vet det vanliga.



Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Klockan 11:18 fm , Blogger Per Hagwall sa...

Men, men...
Pensionärer betalar ju inte a-kassa...
De får ingen sänkning av avgiften...

OMG Pensionärsskatt!!1!1oneone

 
Klockan 12:05 em , Blogger garwik sa...

Utlandsboende pensionärer betalar 25% i skatt i Sverige (utom för tjänstepensioner, de beskattas där man har sin skatterättsliga hemvist)

Gissa vad man får för de 25% i skatt ! Just det: ingenting - ren konfiskation med andra ord.

 
Klockan 12:28 em , Blogger Eklindh sa...

Jag såg dessutom att jag stoltserade med mina mattekunskaper 120 x 12 är inte 2000 men det får jag ta på mig lite. Jag vet inte hur jag tänkte alls. 166 kronor i månaden skall det vara.

 
Klockan 12:29 em , Blogger Eklindh sa...

Garwik: Jag skall villigt erkänna att detta var något som jag inte visste något om. JAg har lite dålig koll på "utlandspensionärer". Men tack för upplysningen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida