torsdag, oktober 11, 2007

Mobiltelefonens kostnader och telefonprat i allmänhet

Nästan alla som jag känner använder sig av mobiltelefon dagligen och kostnaden för detta är inte längre så hög. Jag tillhör dem som kommer ihåg när mobiltelfonen började att bli populär. Då kostade det över 4 kronor minuten att ringa. Idag är den kostnaden mycket mycket billigare. Detta är ett exempel på att när en viss verksamhet blir attraktiv för ett antal bolag så sänks kostnaden för oss konsumenter. Samma sak har även skett på den "vanliga" telfonmarknaden. Ändå sedan Telia blev av med sitt monopol har priser för oss konsumenter sjunkit och blivit betydligt billigare. När man tänker tillbaka på hur marknaden såg ut för telefoni innan blir man mörkrädd. Idag kostar det samma summa att ringa till grannen som det kostar till släkten i andra ändan av landet. Så var inte fallet för bara några år sedan. Då var det olika kostnader för "lokalsamtal" och "rixsamtal". Jag minns inte riktigt ihåg hur mycket den kostnaden var på men jag minns att min mamma gnällde på att jag pratade för länge med kompisar från andra delar av landet.

Även samtal till utlandet har blivit betydligt billigare. Det samtal som för några år sedan kostade 20 kronor i minuten kostar idag 3 kronor. Så visst har vi blivit bortskämda av dagens konkurrens på telfoniområdet.

Så tänk på det nästa gång du gnäller över den dyra telefonräkningen.

Intressant? Läs mer om telefon, pris, mobiltelefon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida