lördag, oktober 13, 2007

En tårta till herr konstapeln?

Jag har alltid trott att polisen skall hjälpa alla som blir utsatta för ett brott. Jag hoppas fortfarande det är så. Men jag börjar tvivla. Polisen hjälper säkert gärna till om du kan ge dem något som de vill ha. Att polisen gärna tar emot en tårta eller två är inte något ovanligt. Det är inte heller så ovanligt att de får lite andra "fördelar". Jag vet att det finns konditori som har "polisrabatt" det är lite billigare och lite snabbare service. Kanske är det så att polisen ofta köper sitt fikabröd där eller är det så att det finns en oskriven lag för företag att de skall använda sig av "polispriser".

Jag blir inte förvånad när jag läser om killen som gav en tårta till polisen och brottet klarades upp lite snabbare. Men jag blir lite rädd när jag läser att de hade andra tårtor samma vecka? Hur mycket tårta äter den där polisen egentligen? Och hur många andra har betalat för tårtor under bara detta året? Jag får en annan lite värre tanke när jag tänker på händelserna i Rödeby. Där polisen säger att "alla" visste att polisen och myndigheter borde ingripit. Beror det på att man saknade tårtan? Jag hoppas verkligen inte att det är ett sådant samhälle vi har fått.

Det verkar som Fredrik Reinfeldt lovar fler poliser från regeringens sida. Låter bra det kan nog behövas fler poliser. Men vad vi verkligen behöver är poliser som gör rätt saker. Vi behöver poliser som utreder de "små" brotten.


Dagens Nyheter om Rödeby
Svenskan om Rödeby, lite twinglyhoreri jag vet.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida