måndag, oktober 15, 2007

Arbetsmiljö i skolan

Nu äntligen börjar an ta tag i arbetsmiljön i skolan. Redan när jag var "ung" för så där 10-12 år sedan så var detta ett problem. Buller i skolan är inte något nytt, vad som är speciellt är att det verkar som om inget har gjorts för att förbättra bullernivån i skolan. Hörselkåpor är abslut inte något alternativ till att ta tag i de verkliga problemen. Något måste göras. Även om det blir ett visst buller när man stänger in 20 barn i ett rum så måste det finnas saker som man kan. Bullerdämpning i tak. Möbeltassar, filtduk vad som helst. Barn skall inte behöva sitta med hörselkåpor på sin arbetsplats.

Skall kanske berätta om en lite händelse häromdagen med. Jag besökte en skola i Västra Götaland, kom in i ett trapphus och rynkande näsan och frågade vad det var som luktade. Den lärare som jag ställde frågan till ryckte på axlarna och svarade att det troligen var mögel. Själv höjde jag lite på ögonbrynen och frågade om hon menade allvar. Svaret skrämde mig nog mer. "Vi har påtalat om mögellukten väldigt länge nu. Men kommunen säger sig inte ha råd att ordna mögelproblem."

Samtidigt så blir jag lite glad och nöjd över att Jan Björklund och regeringen som inte vill tillåta religösa "inslag" i undervisningen. Att man skall hålla sig till läroplanen har varit en själklar sak när man talat om friskolor. Så jag uppskattar att man nu verkligen sätter ned foten i den frågan.

Det handlar inte om att man inte "får" göra någonting i kyrkan. Det handlar om att visa respekt för dem som inte är religösa eller som kanske tillhör en annan religion. Men man kan som muslim gå in i en kyrka. Man kan som kristen gå in i en moské, och man kan som ickereligös gå vart som helst. Men man skall visa respekt för de olika religionerna oavsett vad man tycker om dem. Den chef för föreskolorna i Filipstads kommun kanske har dragit det lite långt. Men dödshoten är bara löjliga. Man skall inte hota en människa för något som hon uppfattar som korrekt.

Intressant! Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Klockan 1:51 em , Blogger brtkrbzhnv sa...

"Men man skall visa respekt för de olika religionerna oavsett vad man tycker om dem."
Varför det? Skall man också visa respekt för de olika politiska ideologierna oavsett vad man tycker om dem? Vad skall detta respektvisande i praktiken innebära? Att man skall låta bli att kritisera muslimen som tycker att alla bögar bör stenas, att man inte skall håna nazisten som säger att förintelsen aldrig ägt rum, att man skall föra en seriös diskussion om människans biologi med en kreationist?

 
Klockan 2:44 em , Blogger Eklindh sa...

Respekt är inte att låta bli att kritisera. Respekt handlar om att man skall behandla alla med värdighet. Oavsett! Så enkelt är det. Det kanske är svårt att göra men det är lätt att säga. På samma sätt som jag visar respekt mot deras religion så vill jag att "någon" visar respekt mot min religion. Jag medverkar inte i en bordsbön, men jag respekterar att andra vill göra det. Jag förstår hur min granne lever under ramadam och jag respekterar det.

Jag visar muslimen som vill stena bögen respekt. Men jag tycker inte om det.
Jag tycker inte om prästen som predikar om att bögar och flator inte kommer till himmlen. Men jag respekterar prästen.

Jag tycker inte heller om kommunistens åsikter men jag respekterar han rätt att ha åsikter, sen kan jag tycka vad jag vill om dem. Samma sak med nazisten, jag hatar hans åsikter men jag respekterar honom.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida