fredag, september 14, 2007

Vem drömmer inte om en Porsche?

Tydligen så finns det inte längre någon som helst gräns vad man kan anklaga regeringen och dess medlemmar för. När den nya handelsministern utsågs så talade man inte speciellt mycket om hennes arbete för de som drabbats av hiv i Afrika. Istället börjar tidningar som Aftonbladet lista upp Porschen som något som talar emot henne. Nu är det ju ändå så här att vad man kör för bil spelar inte speciellt stor roll när man är minister. När vänsterbloggarna börjar spy ut galla över den nya handelsministern så gäller även detta hennes bilinnehav.

Man pratar om svart städhjälp, dumpning av jord och så vidare. Men vem har inte gjort misstag? Nu har jag visserligen aldrig byggt hus och har inte speciellt stor insikt i hur det går till så det skall jag inte prata om så mycket. Men svart städhjälp? Jag tror att alla någon gång har anlitat svart arbetskraft. På ett eller annat sätt. Och har man inte anlitat svart arbetskraft så har man ju garanterat jobbat lite svart. Jag minns att jag var husvakt för några hundralappar en vecka, jag anlitade svart städhjälp en gång då jag hade haft fest och verkligen inte hade ork eller lust att städa. Jag minns inte vad jag betalade men det var några hundralappar då med.

Och till detta med Porschen. Varför är detta viktigt? Finns det någon som helt ärligt kan säga att de inte vill ha en snygg bil om de hade råd? Vår nya handelsminister kanske tycker om sin bil? Ungefär lika mycket som Peter Eriksson gillar sin SUV? Jag kan kanske hålla med om att det är ett brott att ha en lila Porsche men det är mina egna fördommar. Jag gråter lite i själen när jag ser en porsche som inte är svart, vit eller röd. Men det är bara jag. Och hur många är det som inte har fått böter för fortkörning? Handelsministern körde 68 km i timmen på en 50 väg. Visst det är onödigt och man skall inte göra det. Men hon fick böter och betalade dem. Kanske inte med ett leende men utan några större protester.

För några år sedan så fick jag också böter. Inte för att jag körde för fort eller något i den stilen. Nej jag fick böter för att jag inte hade någon lampa på min cykel. 500 kronor kostade det mig. Och jag fick inte böterna på kvällen då det var mörkt och inte någon kunde se mig utan mitt på dagen. På sommaren. Men regler är ju regler sade polisen. Jag betalade böterna och jag kan tala om att om jag skulle få dessa böter idag så hade jag vägrat att betala dem.


Dn och Dn
Svd, Svd och Svd

Intressant? Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Klockan 5:26 em , Blogger Jah Hollis sa...

Jag drömmer inte om en Porsche.
Det är överskattade bilar.
Det här däremot är en bil att drömma om:
photo.net/photodb/photo?photo_id=1510858

För övrigt:
Korrläser du aldrig vad du skrivit?
De två första meningarna i ditt inlägg är tämligen svårlästa.
Det fattas saker.

 
Klockan 8:09 em , Blogger Eklindh sa...

Jo då jag korrläser mina texter för det mesta. Nu det senaste har jag inte gjort det. Och den här gången har jag inte en jäkla aning om vad som har hänt. Det ser ut som om halva meningen har ramlat bort. Samtidigt så minns jag inte vad det var som jag tänk skriva heller.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida