lördag, september 08, 2007

Sen när är fotbollströjor tecken på rasism?


Okej detta är mitt lag kan du gissa vilket det är?


Ja nu har det hänt, den svenska rädslan för att kränka någon har gått till en enorm överdrift. Nu stoppades fotbollströjor på klassfoton. Varför? Jo för att när någon ser ett klassfoto där 10 pojkar och flickor har på sig svenska landslagets tröjor så kan andra elever och deras föräldrar se detta och känna sig "kränkta". Visst det finns andra uppgifter om "andra" tröjor med.

Ja och jag känner mig kränkt varenda jäkla gång som jag ser en bil med ett märke för AIK. Jag mår fysiskt dåligt varje gång som jag ser någon som bär Manchester Uniteds matchtröja. Varför? Jo för att jag inte håller på det laget. Det handlar om support. Och ja ibland kanske man kan dra denna support till extrema former. Det finns vissa restauranger som jag inte går till då de stödjer ett idrottslag som jag inte alls tycker om. Det finns resturanger som jag går till kanske en gång för mycket varje månad som stödjer det lag som jag gillar.

Det är trots allt så att man måste stödja sitt lag i vått och torrt. I motgång och medgång. I förlust och vinst. I skandal och vad som nu är motsats till skandal? Det är inte något som man kanske skall göra det är trots allt en skyldighet. Även om det är landslag, klubblag eller korplag. Du har en skyldighet att stödja ditt lag. Är det rasism att ha en landslagströja? Nej! Är det kränkande? Njaa, det är ju ändå så att denna landslagströja kan användas för att "rub it in the face" på motståndarna. Vi kan väl säga så här. Om Sverige skulle slå Brasilien i VM då skulle nog många bära denna landslagströja för att visa hur stolt man är över att Sverige klarade av att slå Brasilien. Och lite för att "kränka" brasilianska fans lite så där. Men någonstans så vet man då också att när Sverige får stryk så kommer man att se en mängd brasilianska fans gå omkring i sina tröjor för att "förnedra" svenska fans lite extra. Det är så sport fungerar.

Vad som gör mig lite mer irriterad över detta är att jag inte har hört om ett enda förbud mot dessa "Chetröjor". Kan någon på allvar försvara att man förbjuder landslagströjor men inte tröjor med ett ansikte på en mördare. Hur kränkade är det för exilkubaner att se detta ansikte så gott som varje dag? Men denan hysteri runt rätten att slippa "kränkas" kanske inte alls gäller just exilkubaner? För det är väl inte någon som kan neka till att Che Guevara var en mördare. För vissa var han frihetskämpe. Men den enes mans frihetskämpe är den andres mördare. Den enes mördare är den andres frihetskämpa.



Intressant? Läs mer om rasism, fotboll, landslag, kuba, che, , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida