torsdag, september 06, 2007

Ännu en ickenyhet som sprider skräck

När man sitter och läser tidningarnas hemsidor så här på morgonen så chockas jag över alla ickenyheter som blåses upp. Dagens största skämt är väl ändå Godispaniken där man talar om att godis ger överaktiva barn. Och att en godispåse om dagen ökar risken. En påse? Okej om mitt barn äter en påse godis om dagen så är inte mitt stora problem överaktivitet utan snarare dåliga tänder, fetma och dålig näring i mitt barns kost. Visst det kanske är färgämnet som gör att barnen blir överaktiva. Men sunt förnuft säger iallafall mig att det är inte nyttigt att trycka i sig något som heter E 122, E133 och smakförstärkare. Visst är det gott men det kan inte vara nyttigt med för mycket. Men det är klart med alla dessa "larm" och "varningar" så är vi ju vana vid att inte behöva tänka själva. Allt kommer ju kontrolleras av "staten" eller av media.

Dessa "larm" som kommer hela tiden gör att vi blir hjärndöda. Kommer verkligen det vara så att vi i framtiden sitter här i våra lägenheter och tittar på tv och blir matade med vad vi skall göra och vad vi skall akta oss för. Det är ju trots allt så att vi måste lära oss att tänka själva. Jag förstår att det är inte bra äta ett kilo godis om dagen och strunta i att äta någon "riktig" mat. Jag behöver inte höra att man kan få cancer av chips, det kommer inte att hindra mig från att äta en påse då och då. Behöver jag varje dag få berättat för mig att det är farligt att göra det och det och det och det och det och det och det.

Sätt inte en gaffel i ögat du kan bli blind.
Använd inte tejp för att laga din cykel.
Drick inte bensin.
Ät inte en levande fågel då den kan vara smittad med salmonella.
Drick inte flaskvatten för det blir dyrt och mycket skräp.
Gå inte på spåret när det passerar ett tåg.

När kommer jag få en frihet att tänka själv? När kommer jag inte bli behandlad som en idiot?



Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida