måndag, september 24, 2007

Mer om Isabella och Johanna

Ja debatten gick ju under gårdagen varm då Isabella talade om att hon slutar efter hot från Johanna Parikka Altenstedt. Nu har Johanna svarat på Isabellas vädjan. Ett svar som jag inte är nöjd med och som luktar förakt från Johannas sida.
Jag har sagt att om hon fortsätter att använda mitt namn på sin blogg så kommer jag att "outa" henne - d v s avslöja hennes identitet på min blogg. Hon har sökt att bli en känd och offentlig person - och det har hon blivit.
Jag har aldrig sagt att hon skall hålla tyst - bara att hon kan inte dölja sig bakom ett pseudonym om hon vill medverka i samhällsdebatten som en aktiv lobbyist. Vi måste veta vilka vi argumenterar emot och vi måste ha möjlighet att kontrollera att den som anger sig att vara någon också är det.
Bra Johanna då har du gjort klart att du inte vill att anonyma personer skall medverka i samhällsdebatten. Då kanske du skall sopa rent framför egen dörr. Eller bland egna "medhjälpare" som finns. PRIS är en "antiprostitution"-organisation som drivs av 4 kvinnor. Men där är det helt okej att framträda under psydonym. Vi som stödjer Isabella i hennes rätt att debattera anonymt skulle aldrig ens tänka tanken att försöka få tag på identiteten hos någon i PRIS om de själva talar om anledningen till att de vill hålla sig anonyma. Detta för att för att även om man inte håller med i sakfrågan så har man någon form av respekt för den andres önskan. Men detta har Johanna helt tappat bort i någon form av hysteri mot horan. Jag kan också tala om för Johanna att Isabella är den hon utger sig för att vara. Hon är inte anonym mot dem hon litar på. Hon är inte heller anonym mot media som vet om hennes riktiga namn.

Isabella Lund försöker nu att ge ett sken av att jag hotar hennes barn eftersom de far illa av ett sådant avslöjande. Nu har många av hennes kunder intagit en hotfull inställning till mig och därav har jag stängt av kommenteringen på bloggen här. Hon försöker vara privat nu, när - hör och häpna - hon fick mothugg när hon gav sig i debatten.

Detta är nog en av de mest underbara delarna av Johannas inlägg. Nej du har inte hotat Isabellas barn direkt. Vilket inte någon har sagt. Det handlar om att du genom att avslöja Isabellas namn också utsätter hennes barn för det horstigma som finns i samhället. Vilak kunder är det som är "hotfulla" räknas jag som "hotfull"? Eller är det bara ett sätt att misstänkliggöra oss som anser att Isabella är en person som har rätt att framföra sin åsikt anonymt? För om det är det som du kallar kund. Då är jag en av Isabellas stolta "kunder".

Vad varken Isabella Lund eller hennes kunder och bekanta verkar ha reflekterat över är att hon medverkar med sin röst på Studio ett på SR / P1 i ett program den 19 september, som har några miljoner lyssnare. Den finns på nätet en månad här.

Här har Johanna visat prov på konsten att överdriva. Studio ett har inte några miljoner lyssnare. Visst det är många men miljoner? Nej jag tror inte det.

Tvärtom anser jag att de bör få hjälp i en situation där deras mamma - enligt sin pr-sajt - säljer sex bland annat hemma. Det kan inte vara lätt att växa upp med en sådan hemlighet i familjen. Vi får hoppas att någon av deras närmaste förstått situationen och hjälper familjen.
Har du någon gång tänk på att hennes barn kanske vet att hon är en sexarbetare? De kanske även accepterar det? Men nej det finns inte i Johannas värld. Det måste vara synd om Isabella, hennes barn måste dessutom befinna sig i en uppväxtmiljö som är hemsk när deras mamma säljer sex. Att en sexsäljare kan ha ett "vanligt" familjeliv utan att blanda in sina kunder.

Alla hot och allt förtal mot mig på anonyma bloggar kommer hädanefter polisanmälas. Då kommer även identiteten bakom bloggarna utredas.
Lycka till! Vi som driver bloggar kan vara så anonyma som vi vill. Polisen kommer inte att göra något större arbete på att "utreda" dessa hot och absolut inte vem som är bakom dessa. Det är ett enormt arbeta att försöka ta reda på vem som ligger bakom en anonym blogg. Att du sedan tycker att du lyckades "avslöja" BloggeBloggelitos identitet tar jag som ett skämt. Blogge har bilder på sig själv och tydligen så har han sitt egna namn på några ställen på bloggen. Även om jag inte hittat det. Vi som befinner oss i bloggosfären skiter i vad Blogges namn är. Han är Blogge Bloggelito. Att du själv har lite svårt att svara på den kritik du får i samband med att du hotat avslöja Isabellas namn på din blogg visar du ju snabbt genom att stänga av kommentatorsfunktionen.



Lite röster ut bloggvärlden
Bloggen Bent
LouiseP
Opassande
DeepEdition
Kamferdroppar
Enligt min Humla
Loke
Projo
Frihet, Fildelning, Feminism
MissEvil
Maleandro


Intressnat? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Klockan 7:55 fm , Blogger Kent Vilhelmsson sa...

Jävla tjaffsande. En hora är en hora. Visst finns det säkert tjejer och killar här i rika Sverige som klarar av att ha sex mot betalning utan att må dåligt av det eller kanske tillochmed njuter av det. Men i de allra flesta fall är prostitution inte något man aktivt väljer, utan snarare en sista utväg. Titta på alla glädjeflickor som står vid gränsen mellan Tyskland och öststaterna till exempel, eller åk till Thailand där du inte får vara ifred alls som man på grund av att de prostituerade hänger som klasar kring dig. Den dag vi får ett samhälle där vi ar avskaffat allt vad könsroller och heteronormativitet heter är jag den förste att försvara prostitution, men det samhället har vi inte idag.

 
Klockan 9:28 fm , Blogger Eklindh sa...

Och med din inställning kommer vi inte att få det heller. Prostitutionshatet är en del i den könsmaktsordningen anledningen till att man ser ner så på en hora är just för att man anser att det är ett utnyttjande av en kvinna. Man ser absolut inte ned på en man som säljer sex på samma sätt. Detta grundar sig i att man vägrar att tro att kvinnor har en sexualitet.

 
Klockan 11:06 fm , Blogger Ligatorswe sa...

Bra inlägg! Öppenheten för det främmande är inte riktigt så stor överallt, tyvärr...

Hälsn.

/T

 
Klockan 6:07 em , Blogger Kent Vilhelmsson sa...

Nu tror jag inte du läste vad jag sa, Emil. Jag sa att jag mycket väl kan tänka mig att det i den rika västvärlden finns både manliga och kvinnliga prostituerade som själva valt att sälja sex som yrke och som inte mår dåligt av detta. Men som globalt fenomen så är prostitution absolut inte något som varesig killar eller tjejer väljer själva. Inte i Thailand, inte i Öststaterna, inte i USA, inte på Rehperbahn. Så jävla naiv är väl inte ens du.

 
Klockan 8:13 em , Blogger Eklindh sa...

Men det är inte det som är problemet heller. Att det finns personer som tvingas in i sexarbete tror jag nog att vi alla vet om. Men det finns personer som av olika anledningar väljer att sälja sex. Utan några som helst bakomliggande problem. Och skall inte dessa få tala om sina erfarenheter och den horstigman som finns utan att bli "outade"? Att sedan vi som försvarar Isabella blir anklagade för att vara "kunder" känner jag som ett ganska stort hån.
Det horstigma som många utsätt för gör att vi inte kan prata med de som är prostituerade. För enligt "samhället" är dessa offer, utsatta, utnyttjade eller bara avskum. Det är det som är problemet som jag tar upp här.

Att det inte finns problem med sexhandel har jag aldrig sagt.

 
Klockan 10:30 em , Blogger Cwejman sa...

Bra skrivet herr Eklindh, det är nog viktigt att just när den här debatten når oanade proportioner gällandes hets som det är bra att återfå en gnutta sans och faktiskt funder på vad frågan handlar om egentligen.

 
Klockan 11:19 em , Blogger Kent Vilhelmsson sa...

De som är nöjda med att vara horor kan väl vara det utan att behöva berätta det för alla. Isåfall handlar nog också horandet bara om att de vill få bekräftelse. Det réella problemet kring prostitution är ingalunda de lyckliga horor som ses ner på av samhället. Det réella problemet är den människohandel som prostitutionen i stor skala är. Där borde fokus på problemlösningen ligga.

 
Klockan 12:07 fm , Blogger Eklindh sa...

Kent jag undrar vem det är som är naiv nu. Så du menar att det är inte något problem att vi ser ner på "lyckliga horan"? Och hon skall bara hålla käft om sin sysselsättning?
Hur är det då med bögen? Flatan? Varför skall vi lyssna på dem? Kan de inte bara hålla käften om sin sexuella läggning?
Nej det handlar om en respekt för samtliga människor.

Vi skall självklart vara uppmärksamma på den trafficing som förekommer men vi måste samtidigt ta tag i den horstigma som drabbar enskilda personer som är prostituerade.


Men det är inte det som mitt inlägg handlar om. Fokusen här måste ligga på vad som har hänt. När någon kallar sig journalist säger att de skall "outa" sin politiska motståndare då denne förklarar varför hon väljer att vara anonym.

 
Klockan 7:36 em , Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Själv ser jag absolut inte ner på prostituerade. Jag ser ner på fenomenet - att vissa människor inte anstränger sig för att möta en medmänniska med respekt och jämlikhet utan halar fram plånboken istället. För mig är kärlek och sex starkt förknippade med varandra.
Jag må dock vara konservativ men det står jag för.

 
Klockan 12:32 fm , Blogger Callisto sa...

Kent,

Det är visst ett problem att de som frivilligt säljer sex stigmatiseras av samhället. Det är ett väldigt stort problem. Konsekvenserna av att bli outad som "hora" är enorma idag, i Sverige, jämställdhetens förlovade land, 2007...

 
Klockan 6:02 em , Blogger disa sa...

花鄉,愛情海,百威,為楓精典,比佛利,新阿里山,儷京,御花園,風華,溫莎堡,晴海冷泉,紐芬堡,歐悅,名湖水岸,歐悅,萬里仙境,北極星,皇居,禾楓.湯泉,香緹,湯野,水漾,金色河畔,戀愛,新阿里山,皇家花園,山櫻花,名家,風華,美麗殿,艾蔓,薇星,皇城,泰皇,風雅頌,欣歡,名爵,竹田驛站,薇星,風雅頌,愛摩兒,墾丁,雅柏,天母,威斯堡,嘉賓閣,伊都,衣蝶旅店,樹林月圓,萬里仙境,北極星,華都飯店,馥嘉商務,唐城,雙橡園,百老匯,紫園,夏卡爾,竹林雅緻,好來屋,馬德里,湖山度假,蔚藍海岸,約客頂級,儷灣,真善美,歐香,愛莉園,人客

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida