lördag, september 15, 2007

Men lite reklam gör ingen skada

Visst är reklam lite tråkigt och det kommer alltid vid fel tillfälle. Därför är det kul när reklamen gör försök att bli mer intressant. Därför tyckte jag om ICA-reklamen när den kom. Den gav oss något att se fram emot i reklamen. Det finns många som väntar på att få se nästa reklamfilm. Det är bra skådespelare och intressant "kortstory" i reklamfilmerna. The Big Boss på SVT har nog också sett reklamen och stoppar nu "Ica-Stig" från att medverka i på Spåret. Detta för att han är för mycket förknippad med ICA och publiken inte kan skilja på skådespelaren Hans Mosesson och "Ica-Stig". Är inte det att idiotförklara SVTs tittare? Jag tror nog att vi kan skilja på Mikael Persbrant och Gunvald Larsson, "Ica-Stig" och Hans Mosesson. Visst kanske intresset ökar lite för Hans Mosesson och kanske därmed även för ICA men är inte det att hjälpa en skådespelare mer än ICA?

Samtidigt så läser jag att konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter har ett krav på förbud mot reklam som riktar sig till barn och unga på internet. Det låter fint men verkligheten är nog lite annorlunda. Ungdomssajter bedriver en verksamhet som är väldigt kostsam. Vi kan titta på Lunarstorm som är den största som finns idag. Nu tar Lunarstorm ut väldigt mycket pengar i deras "Pro" medlemskap men annars så är det ju helt gratis att vara medlem. Mycket tack vare reklam. Hur skall det annars betala sig att ha en mötesplats på internet för unga? Utan reklam så kommer det kosta en hel del pengar att vara medlem på dessa mötesplatser och vem skall betala dessa avgifter? Föräldrar? Barnen själva? Eller kanske skall vi ha en licens där alla som har en dator får betala en årlig avgift och sedan får tillgång till "SVT-lunar"?

Nej reklam kan vara bra. Så tänk om och tänk rätt.



Intressant? Läs mer om , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida