torsdag, september 27, 2007

Jag överväger att ta på mig en röd tröja. Detta är varför!

Okej jag vet jag har några gånger ihop med Sakine Madon gnällt på personer med ett rosa, rött, grönt, gult, vitt eller regnbågsband på kragen. Personer som vill känna sig duktiga och visa att de minsan stödjer någon forskning eller någon kamp för någon bra sak genom att köpa ett band.

Men idag så har det kommit en miljard sms om att man imorgon skall bära en röd tröja för att visa sitt stöd för munkarna i Burma. Det känns som ett enkelt sätt. Jag tänker inte skicka pengar till Burma. Jag tänker inte skicka SMS och skänka något. Jag kommer inte ens att köpa ett band, båt, t-shirt eller något annat i samma stil. Men jag kommer att dra på mig en röd tröja imorgon. Inte för att jag skall känna mig duktig och inte för att jag skall känna att jag gjorde någon skillnad. För det vet jag att jag inte kommer att göra. Men jag gör en liten sak för att visa mitt stöd. Jag klär mig imorgon i rött.

Att en regim dödar, förtrycker och skjuter på fredliga demonstranter är inte okej. Och jag kommer bara rött för att visa det.

Många av oss förstår inte hur det är att leva i ett land där den valda ledaren sitter i husarrest. Hur regimen flyttar bort för att inte synas. Eller hur man förbjuder saker som vi ser som självklara.

Dessutom så tänder jag ikväll tre stickor med rökelse vid min Buddhafigur. Jag gör det för att visa respekt. Respekt för munkarna och respekt för demokratikämpar.




intressant? Andra bloggar om: , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida