lördag, september 01, 2007

Luf och Marschen = dålig idé

Idag så blir det inte ett helt egetproducerat matrial på bloggen. Det handlar om marschen. Jag snor därför ett av Saga Roséns inlägg rakt av. Jag har tidigare talat om Marschen och deras mål. Här är inlägget.

Surfade
just in på Luf:s hemsida, där man kan läsa om att man stödjer Marschen för tillgänglighet. Marschen innebär att man ska göra allt handikappvänligt, oavsett om ägaren till institutionen är statlig eller privat. På Marschens hemsida kan man även anmäla ställen som inte är handikappvänliga.

Det man alltså vill göra från Marschens sida, är att man vill ha statliga pekpinnar som rubbar äganderätten. Statliga pekpinnar som bestämmer inredningen på restauranger, barer och butiker. Istället för att ägarna själva får bestämma hur deras ägande ska förvaltas. Galenskap.

Det som är än mer galet är att Liberala ungdomsförbundet stödjer denna aktion. Man stödjer en äganderättsfientlig kampanj som syftar till att ägarna inte vet bäst. Luf är de enda från Alliansen som stödjer kampanjen, däremot har man med sig har man Vänsterpartiet Kronoberg och Miljöpartiet. Sött.

Sist jag kollade så var äganderätten en liberal grundstomme, något som även Liberala ungdomsförbundet brukar stå bakom. Men, icke. Nu när man ställer sig bakom aktionen kan man ställa sig frågan om Luf inte borde föregå med gott exempel? Om jag minns rätt så avslogs en motion om att handikappanpassa handlingsprogrammet och den officiella hemsidan på kongressen i Göteborg.

Ska man anmäla Luf på Marschens hemsida då kanske?

, jag blir fly förbannad när ett liberalt ungdomsförbund väljer att ställa sig bakom dessa vidriga aktioner. Att ställa krav på statens institutioner tycker jag är okej, men att lagstifta sönder äganderätten är aldrig acceptabelt.

Luf bör tänka om, och det kvickt.


Fler bloggar om: Marschen, handikapp, Luf, politik, diskriminering, och liberalism.

9 kommentarer:

Klockan 1:45 em , Blogger sarha sa...

Uppenbarligen har inte ni själva något handikapp. Äganderätten före människors tillträde till det offentlige rummet?

 
Klockan 4:25 em , Blogger Eklindh sa...

Och så gör vi det igen då. Läs om läs rätt. Offentliga rummet? Privata företag är tyvär inte "offentliga" rum.

Är det bra att företag handikappanpassar för sina kunder? Ja
Är det ett tecken på förnuft? Ja
Offentliga verksamheter skall självklart anpassas för alla oavsett handikapp. Men att anpassa samtliga företag och miljöer som är privata utan någon som helst rim och reson är fel.
Detta betyder att man kräver att alla hus med fler än en våning skall ha hiss, inte höga trösklar, ledstänger och rullstolsramp vid varje trapp. Detta är vad "marschen" kräver. Så om jag har ett företag som ligger en trappa upp så skall jag straffas för diskriminering enbart för att jag inte har råd att anpassa med hiss.

Men det kanske är okej eller?

 
Klockan 10:00 em , Blogger sarha sa...

okej, jag måste sluta att läsa här, det är uppenbart.

 
Klockan 2:36 fm , Blogger Ret sa...

Men herregud, Eklindh! Är du igång nu igen?! Inte nog med att jag täppte igen kakhålet på dig förra gången du skrev en massa stolligheter om Marschen för tillgänglighet, nu citerar du en annan stolle.

Läs marschens verbala käftsmällssvar på Roséns inlägg och njut: http://www.marschen.se/viewpage.php?page=141#inlagg235

/Ret

 
Klockan 11:58 fm , Blogger Eklindh sa...

Det är konstigt Ret att du tycker du "täppte till kakhålet" på mig.

Men om du återigen läser vad som skrivs och vad som vi faktist säger så kommer du med se vad vi säger.

Du vet lika väl som jag att en lek med ord är inte att ge "verbala käftsmällar". Men det kanske du har missat. Det som både jag och Saga vänder oss emot är dessa rop på diskrimineringslagar. Att ett företag gör sin verksamhet "tillgänglig" gör inte mig något alls tvärtom. Men ett orimling "krav" på att göra sin verksamhet tillgänglig utan att väga upp kostnaden är sjukt.

Detta betyder att alla hus över en våning måste ha hiss/ramp för att inte vara en otillgängligt verksamhet.

Och återigen vilka företag är det som stödjer marschen? Majoriteten av dessa företag arbetar med hjälpmedel till funktionshindrade. Likadant är det med organisationerna, majoriteten är organisationer som arbetar med funktionshindrade.

Jag vet inte men om Volvo är med och driver en kampanj "alla skall ha bil" så vet jag inte hur mycket styrka jag vill lägga på det.

Och för att svara på frågorna då.
En privat näringsidkare skall ha rätt att neka kunder. Särskilt om det skall kosta dem att ha kvar dem som kunder (ombyggnad, installation av hiss, ledstång, etc). Men med detta inte sagt att jag tycker att företagaren gör rätt.
Ja skatt är stöld. (Det finns en funktion att betala in skatt det är helt sant.)
Varje individ skall ha rätt att bruka narkotika. (Detta har jag nog skrivit om hur många gånger som helst.)

 
Klockan 3:57 fm , Blogger Ret sa...

Eklindh,

Det är inte konstigt att jag tycker att jag tycker att jag täppte igen ditt kakhål, för du svarade ju inte när jag visade att du inte hade satt dig in i vad marschen är och går ut på! Med andra ord: Du behöver inte oroa dig för att jag inte skulle ha läst vad du (ni?) skrivit.

Nejdu, Eklindh! Angående "verbala käftsmällar" har du allt fel. Att kunna använda språket för att retoriskt och stilfullt påvisa motståndarens brister, det är precis att ge "verbala käftsmällar".

"orimligt krav" och "utan att väga upp kostnaden", skriver du. Återigen förstår jag att du inte satt dig in i marschens argumentation och åsikter. Det gör det svårt att resonera med dig och gör att du förefaller lite korkad.

"Detta betyder att alla hus över en våning måste ha hiss/ramp för att inte vara en otillgängligt verksamhet."

Är inte det självklart? Om ett hus har två våningar utan hiss däremellan är ju huset otillgängligt. Finns det en verksamhet i huset på andra våningen är verksamheten otillgänglig.

"Och återigen vilka företag är det som stödjer marschen? Majoriteten av dessa företag arbetar med hjälpmedel till funktionshindrade. Likadant är det med organisationerna, majoriteten är organisationer som arbetar med funktionshindrade."

Suck, suck, suck... Vad får du alla dina märkliga fakta från? Jag tog mig just en titt och INGET - jag upprepar: I N G E T - av företagen som stödjer marschen "arbetar" (? vad innebär det? menar du tillverkar?) med hjälpmedel. Du har däremot rätt att de flesta organisationerna på ett eller annat sätt berör personer med funktionshinder (vilket är det uttrycks som föredras framför det generaliserande och ihopklumpande "handikappade/funktionshindrade").

"Jag vet inte men om Volvo är med och driver en kampanj "alla skall ha bil" så vet jag inte hur mycket styrka jag vill lägga på det."

Men oj vad konstigt! Ungefär lika konstigt som att organisationer som berör personer med annan etnisk härkomst än svensk stödjer organisationer som jobbar mot rasism. Din jämförelse med Volvo fungerar inte, då ingen (möjligtvis med ngt undantag) av dessa organisationer eller företag har pengar att tjäna på en lag som klassar otillgänglighet som diskriminering.

"Och för att svara på frågorna då.
En privat näringsidkare skall ha rätt att neka kunder. Särskilt om det skall kosta dem att ha kvar dem som kunder (ombyggnad, installation av hiss, ledstång, etc). Men med detta inte sagt att jag tycker att företagaren gör rätt.
Ja skatt är stöld. (Det finns en funktion att betala in skatt det är helt sant.)
Varje individ skall ha rätt att bruka narkotika. (Detta har jag nog skrivit om hur många gånger som helst)."

Du svarar på marschens frågor till Saga? Öh, ok. Precis som henne velar du på svaret på den första frågan, medan du gör det glasklart att din politiska hemvist bör vara i Frihetsfronten i svaret på de andra. Hej på dig, naiva nyliberal! :)

Ret

 
Klockan 8:08 fm , Blogger Eklindh sa...

Ret vi tittar igen då.

Och nej ret du "täppte inte till kakhålet" på mig. Då hade jag ju inte skrivit något nu eller hur? Jag skriver ungefär 1 inlägg på den här bloggen om dagen. Jag tänker inte sitta och "småchatta" med dig eller någon annan i flera veckor efter jag har skrivit ett blogginlägg. Jag har skrivit vad jag tycker. Hur länge tror du jag kan sitta och "skriva" om narkotika? Detta kommer troligen vara mitt sista inlägg här i denna omgång med. Om du inte kommer med något nytt.

Marschen drivet kravet att otillgänglighet skall vara diskriminering. Detta betyder att det skall vara en mänsklig rättighet att till exempel gå på krogen. Är det det? Nej det är det inte. Däremot så tycker jag att man skall se till att alla verksamhet som drivs inom kommun, landsting eller stat skall vara tillgänglig för alla. Detta eftersom vi alla är med och betalar till detta.

Tror du att jag är emot att man gör allt tillgängligt? Nej inte alls. Det vore kanon om man gjorde det. Men att skrika på diskriminering tycker jag är fel.

När jag nu kollar företagen så skall jag de dig rätt. Min formulering var inte speciellt bra där. Men återigen majoriteten av företagen är arbetar inom området "funktionshinder". Visserligen om man använder begreppet brett.

Och nej jag tycker inte att jämnförelsen med Volvo är så illa. Löjlig? Ja men absolut inte illa.


Och jag är kanske en naiv nyliberal. Men då är jag en jävligt stolt naiv nyliberal.

 
Klockan 4:01 fm , Blogger Ret sa...

Jaså du, Eklindh, så du tycker inte att jag täppte igen ditt kakhål (med Mariekex, kanske?)? Men du blev väldigt tyst i det förra inlägget när jag påvisade rena faktafel från din sida, precis som jag gjort i denna. "Småchatta" "i flera veckor" låter som en dålig undanflykt. Nej, ursäkta mig, en KASS undanflykt. :)

Here we go again... Suck! Hur uttolkar du det ena - att det skulle vara en mänsklig rättighet att gå på krogen - ur det andra - otillgänglighet=diskriminering? Den härledningen vill jag väldigt gärna se. :)

"Skrika på diskriminering"? HAhaha! Låt mig citera mig själv i mitt svar från ditt förra inlägg som du inte besvarade för att du ansåg att det var att "småchatta i flera veckor", att döma av din lilla piruett ovan:

"'Men skall man gå och skrika diskriminering för allt?' (Eklind citerad) Exakt VAD i den allenarådande och totalt genomsyrande otillgängligheten i samhället anser du inte är en negativ särbehandling av personer med funktionshinder?!"

Ang. Volvo ("alla ska ha bil"): "löjlig" är ditt eget ordval, och det håller jag inte ens med om. Jag _konstaterar_ att jämförelsen är helt befängd eftersom Volvo skulle tjäna pengar på att alla skulle skaffa bil, medan de företag som stödjer marschen inte skulle tjäna pengar på att otillgänglighet klassas som diskriminering. See?

Du bemötte inte en mängd saker i mitt svar där jag (återigen) påvisade hur dåligt insatt du är i detta.

Som sagt kanske du ska börja med att sätta dig in i vad marschen hävdar och dess lösning innan du uttalar dig? :)

 
Klockan 9:40 fm , Blogger Eklindh sa...

Men Ret återigen du kommer inte med något nytt. Inte något som du sitter och säger nu kan få mig att ändra mig.

Nu satte jag mig och läste genom talet Hans Filipsson hade 2007. Där säger han att min lilla butik som ligger i en källarelokal med en trapp måste skaffa hiss/ramp. Annars så är det samma sak som en stockholmskrog med dålig ekonomi kan neka någon med annan hudfärg. Detta betyder ju alltså att jag kan tvingas lägga ned mitt företag om jag inte inhandlar ramp/hiss detta tycker jag är helt sjuk.

Och när det kommer till skriket på diskriminering. Det är inte diskriminering att inte kunna gå på krogen! Det är inte någon mänsklig rättighet! Det finns saker som gör att vissa inte kan gå till vissa krogar. Hur är det med personer med kraftig jordnötsallergi? Diskrimineras dessa när krogar serverar nötter? Jag läste för en tid sedan en mamma som skrev om den "diskriminering" som hennes flerfödoallergiska son utsattes för varje dag. Denna gången kunde inte han få "liknanade" mat på sin avslutningsmiddag. Denna sonen kunde endast äta viltkött och en sorts potatis.
Är detta också diskriminering? Eller handlar det om sunt förnuft?

Marschens syfta är bra men felet ligger i att den helt saknar rimlighet.

Så återigen då ret är det någon mänsklig rättighet att gå på krogen om man är nötallergiker? Hur skiljer sig detta mot en rullstolsbunden person?

Återigen dessa krav kan man ställa på verksamheter som drivs i kommunal, statlig eller regional regi men inte på privata företag.
Men naturligtvis så skall företag som anpassar sin verksamhet så den blir tillgänglig för alla uppmärksammas. Det är bra men det skall inte vara något krav under hot om diskrimineringslagar. Uppmärksamma problemet, prata om svårigheterna, få personer att förstå men skrik inte diskriminering för allt.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida