lördag, september 29, 2007

Bil och körkort innebär också att man kan ta ansvar

Läser idag på SvD.se om den demenssjuka kvinnan som får behålla sitt körkort. Detta är någots om jag oroar mig lite för. Jag har en farmor som är pigg och inte på något sätt sjuk. Visst är hon lite virrig och glömsk men det ligger nog mer i släkten än har med ålder att göra. Men jag vill helst att hon inte skall köra bil i onödan. Jag vill absolut inte att hon skall köra några längre sträckor. Några gånger så har jag talat med henne om detta men inte sett det som en akut sak då hon fortfarande är "klar" i huvudet. Men när jag märker att hon inte längre klarar av att köra på ett säkert sätt så kommer jag att stjäla hennes bilnycklar. Inte så mycket för att jag är orolig för att hon kan skada sig själv utan just för att hon kan skada någon annan.

Det hjälper säkert inte att ta körkortet från personer med demens för att hindra dem från att köra bil. Men det är ett steg och en viktig signal. Det är inte bara demenssjuka detta gäller. Kanske är det så att vid någon ålder bör man börja begära att äldre personer skall genomgå något test.

Självklart så är detta inte någon lätt fråga. Skall man peka ut äldre som sämre bilförare? Jag ser det inte på det sättet. Jag tycker mer att man skall acceptera och prata om att äldre personer har andra förutsättningar. Med ålder kommer inte bara erfarenhet utan även lite sämre reaktionsförmåga och lite småkrämpor. Kanske ser man inte så bra som man gjorde när man var "ung". Kanske vägrar man att acceptera att man inte är i tipptopp när man blir gammal.

I många kommuner så finns det gratis kollektivtrafik för äldre. Ett underbart sätt att låta äldre behålla sin frihet och samtidigt låta äldre slippa köra bil i onödan.

Detta är kanske inte något enormt problem i dagens samhälle. Om en person blir påkörd av någon som är dement och som innehar ett körkort så är det en personlig katastrof och är det verkligen något som vi kan sätta ett "pris" på? Som avslutande ord tänker jag göra ett eget ordspråk.

Bil och körkort är en frihet, men frihet är också ett ansvar och en respekt.




Intressant? Läs mer om bil, körkort, äldre, demens

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida