onsdag, augusti 22, 2007

Jag vill ha allt och jag vill ha det nu! GENAST!

Japp en ny kategori "ge mig" klubb har kommit igång. Denna gång är det Folkets Bio som SKALL HA. På SvD skriver de idag att det är viktigt att ge kulturstöd för att få "kvalitetsfilm" att visas på bio.

Min stora fråga är ju varför skall det vara ett kulturstöd så att alla kommuner kan få en biograf som har krav på sig att visa "kvalitetsfilm"? Jag tycker nog att biografer är lite dåliga med att visa smalare film men jag har full förståelse för att man väljer att inte göra det. Det handlar så klart om pengar. En "smal" film är kanske inte så intressant för "den stora massan". Men att man skall ge något som helst kommunalt stöd eller statligt stöd tycker jag är riktigt illa. Det finns personer som vill visa "smal" film. Oftast i form av filmklubbar eller filmföreningar. Och kanske är det så att de kan göra en "deal" med den lokala biografen och få tillgång till lokalerna till ett reducerat pris. För personer som jobbar på en biograf är ofta intresserad av film och bör inte se något problem med att arbeta fram ett sådant samarbete.

Kanske ligger problemet just i att vi är lite för fega för att fråga om vilken biograf som helst har lust att göra ett sådant samarbete. Det handlar ju inte om att ta en hel salong och alltid visa "smal" film. Det handlar ju om att göra det kanske en, två gånger i månaden. Eller varför inte ha en filmfestival där man kan visa "smal" film under en vecka? Men för att något sådant skall hända behöver vi fråga. Vi måste börja tro att även privata företag och personer är villiga att donera lite pengar för att sprida denna "smala" film till invånare i en kommun. Allt kan inte gå via bidrag från stat och kommun.

Intressant? Läs mer om kultur, bidrag, politik, film, biograf.

11 kommentarer:

Klockan 10:11 em , Blogger sarha sa...

men tjena, varifrån tror du filmföreningarna och klubbarna får pengar för att visa sin smala film? Tror du medelmsavgifter och inträde täcker hela kostnaden? Jo, bidrag, från kommunen. Vet du hur dyrt det egentligen är att visa film, oavsett visningsmedia, det kostar en hel del. Och har du nån aning om hur mycket bra, smal film det görs runt om i världen, i Europa, i sverige som aldrig visas? En veckas filmfestival räcker inte. Jag vill ha mer smal film, mer kvalitets film och jag vill ha det nu! jag är trött på "hjärndöd-skjuta-huvudet-av-allt-
och-alla-Hollywood-skitfilmner" som visas överallt, på bio, på tv, på flyg... Och det är tyvärr inte möjligt utan bidrag.

 
Klockan 11:09 em , Blogger Eklindh sa...

Men varför skall allt detta betalas av kommun? Varför skall kommunen betala för smalfilm? Varför kan då inte kommunen subventionera även den hjärndöda-hollywood-produktionen?

Jag är medveten om att det är dyrt att visa smal film. Men måste alla bidrag komma från kommun? Jag lovar att det finns många företag som kan tänka sig att "sponsra" smal film. Men det är inte någon som frågar. För man tycker det är fult att fråga.

 
Klockan 5:30 em , Blogger sarha sa...

ja, företag är ju VERKLIGEN intresserada v att sponsra kultur... verkligen... fast inte i den här galaxen, men en galax långt, långt borta

 
Klockan 5:54 em , Blogger Eklindh sa...

Nu ställer jag frågan då! Har du någon gång frågat?

Som du säkert vet så dog en känd regissör för några veckor sedan? Då kom snabbt krav på att man skall få 8 miljoner från "staten" för att bevara hans texter och filmer. Och innan regeringen ens hinner säga något så går det PRIVATA företagen Bonnier in och säger att de kan tänka sig att betala för att bevara texterna.

Men vad händer? Nej då vi är övertygade om STATEN skall betala för så har det alltid varit och det skall man inte ändra på.

http://gulanavci.blogspot.com/2007/07/ingmar-bergmans-arkiv-kan-rddas-fr-5.html
http://www.resume.se/nyheter/2007/07/31/bonnier-vill-radda-bergman/index.xml

Man kanske skall nämna att Volvo är en av de största sponsorerna för Kulturarrangemang men det kanske också någon missat?

http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/Volvo+Group/sponsorships/culture/

 
Klockan 7:00 em , Blogger sarha sa...

höru du, du vet själv att jag har varit engagerat i flertalet kutusarrangemang, minst ett under den tiden då jag har känt dej. jag har tillbringat många veckor av mitt liv att försöka hittat sponsorer också, en del säger jag, många, den absoluta flertalet säger nej. Och ja, volvo sponsar kultur, ibland, inte alltid och de har olika riktlinjer varje år, smarta v dej att länka till volvo, dom vinklar ju inte tills in fördel. Personligen tycker jag nog att det inte är företagens skyldighet att se till att det finns kultur, det borde jag vara statens, kommunensansvar. Jag menar kulturen är ju till för människorna, kommuninvånarna, de som gästar kommunen. Jag vet att du inte tycker det, du verkar tro att allt är vinstgivande och om det inte är det ska det inte finnas.

 
Klockan 10:21 em , Blogger Eklindh sa...

Självklart länkar jag till Volvo. Jag är medveten om att dom vinklar. Det gör de flesta företag.

Men vilken kultur skall då kommunen "betala för"? Skall det endast vara för "smal" film? Skall det vara för "vissa" konstverk? Skall det vara för "viss" musik? Detta betyder ju också att någon kommer sitta och bestämma vad som är tillräcklig "fin" kultur för att få bidrag. Vill du berätta för punkare att deras musik inte är tillräckligt "fin" för att få bidrag?
Vill du tala om för en konstnär att dennes konst inte är "fin" nog för att få bidrag? Vill du berätta för en regissör som gjort sitt livsverk på en film att den inte är "fin" nog att få visas med bidrag för "fin" "smal" film?

 
Klockan 10:43 em , Blogger sarha sa...

"fin konst" hänger sig bara borgare åt :P

All konst som behöver bidrag ska ju ha bodrag, en del klarar sig ju faktiskt själv, typ musikonserter, "kommersiell film" osv... Kulturen i sig strävar inte efter bridrag, men tyvärr så behövs det alltsom oftast.

 
Klockan 10:54 em , Blogger Eklindh sa...

Jaha? Så viss konst skall klara sig själv? Medans annan skall vara gratis? Hmm okej jag förstår. Det är ju konstigt detta. Eller man skall kanske ge stödbidrag i efterskott?

"Vi hänger denna konsten under några veckor här och går det med back så låter vi kommunen ta och betala räkningen"

 
Klockan 5:33 em , Blogger sarha sa...

jag sa väl inte i texten ovan att viss konst ska vara gratis? I min utopiska värld är all konst gratis (och det var ju alliansen som tog bort den fria entrén till de statliga mussérna, det var synd, tyckte jag och jag röstade heller inte på dom).

Av någon för mej helt outgrundlig anledning betalar folk för att kolla på skitfilm från Hollywood, fråga mej inte varför, kanske tycker dom att de är bra, och jag får intrycket av dej att om folk beltalr för den så är det bra och allt annat ska läggas ner? brännas? eller bara gömmas i en källare och glömmas bort, föra tt man inte har råd att hänga upp den, synd...

 
Klockan 2:06 em , Blogger Bo sa...

Sponsring är utmärkt. Problemet är att företagen inte gör det av snällhet. Så en filmfestival i en mellanstor stad som endast får lokal uppmärksamhet, och kanske några hundra besökare är inte så jätteintressant när de kan t.ex. sponsra det lokala fotbollslaget som har kanske några tusen på varje match. Som ett exempel bara.

Dessutom får många Hollywood-filmer också bidrag, utan vilka de aldrig skulle bli gjorda, precis som svenska filmer. Jag tycker marknadskrafternas ensidiga förespråkare är förbannat inkonsekventa. Å ena sidan menar man att marknaden skall styra, och om en film/bok/tidning/etc inte kan finansiera sig själv så fine... Men när de kommersiella aktörerna börjar tappa publik för att de inte anpassat sig till ny teknik, då jävlar måste staten rycka in och jaga en hel generation kulturintresserade tonåringar.

 
Klockan 4:31 em , Blogger Eklindh sa...

Ja Bo Hollywood filmer får inte bidrag från någon "myndighet". De "bidrag" man får är investeringspengar oftast från ett företag som enbart investerar i filmer. Det finns stora bolag som investerar i detta med krav på en "del i vinsten". Ibland går det bra ibland dåligt.

Ungefär som när man investerar i ett riskbolag.

Och jag tror att det är skitsnack att bolag inte väljer att "sponsra" film eller andra kulturbidrag. Det är bara en främmande fråga för oss i Sverige. Vi är vana vid att kultur får statliga bidrag.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida