fredag, augusti 03, 2007

Homofobin skall BORT! Men ingen vet hur?

Ingen kan väl missa att det är pride. Många politiker ser nu chansen att flörta med HBT-väljare. Jag tycker inte det är fel men man skall inte bara lova och lova.

Alla talar om att homofobin skall bort. Den skall bort från militären, bort från skolan, bort från kyrkan och nu senast skall homofobin bort från idrotten. Visst låter det bra och jag ställer mer än gärna upp på grundtanken. Visst vore det skoj och trevligt om homofobin försvinner från idrotten. Men man skall kanske inte ta så enorma ord i munnen. Man kan lova och lova hur mycket som helst om man inte behöver svara på hur det skall gå till. Madeleine Sjöstedt (fp), kultur- och idrottsborgarråd i Stockholm är ju den senaste som hakar på homofobin skall bort trenden. Får inte idrottsklubbarna bort homofobin så får de inte några bidrag till sin verksamhet.

Det betyder alltså att idrottsklubbarna skall få bort någonting som de knappt visste de hade. Ingen vet hur eller vad det är men bort skall det. Och får man inte bort det som man inte vet hur man skall få bort då blir det inte några pengar. Man kanske skall göra samma sak som skolorna? När skolorna skall jobba med homofobin då bjuder man in RFSL som får göra en föreläsning på 60 minuter. Då tycker skolan att man är duktiga och har gjort det som man behöver. Vilket jävla skämt. Hur skall idrottsklubbarna göra för att få sina bidrag?

Det känns skönt att politiker tar detta så allvarligt. Jo vi skall bekämpa homofobin genom att ta bort bidragen från idrottsklubbarna. För att hota fungerar ju alltid bättre än att uppmuntra? Om vi ser till att idrottsklubbarna inte har råd med träning eller match så försvinner ju homofobin inom idrotten helt. Jag är så smart! Sen kan man ju kanske fråga sig hur mycket detta "bidrag" är på? Jag har sett min bror springa och sälja dessa förbannade Bingo-Lottor för att deras förening skulle ha råd med träning och tävling.


Andra bloggar om homofobi, Hatbrott, homofobi, hets, Queer, dusch, idrott, heterosexuella, fest, tema, , , , , , ,
Pingat på intressant

4 kommentarer:

Klockan 3:18 em , Blogger Jenni sa...

Det här kanske nu inte har så mycket med saken att göra, men vadå avskaffa homofobin? Homofobi är väll osm vilken fobi som hälst, t.ex. araknofobi, inte kan man bara sådär få bort den..

 
Klockan 3:26 em , Blogger sarha sa...

Åh, jag fick en idé... man kan ju bota forbier genom kognitivbehöndling, dvs. man får utsätta sig för htb-personer i ertapper. Jag kan tänka mej att efter att ha suttit och pratat om sin rädlsa i flera timmar så får man först se en bild på typ, Jonas Gardell eller nån drag eller nåt sånt, och så får man vänja sig vid det och sen får man vara i samma rum som en hbt-person och så sakta sakta närma sig personen. Slutskedet antar jag får vara att besöka en rfsl-fest nånstans, det finns iofs en risk att efter rfsl-festen så är man tillbaka på ruta ett igen :P

 
Klockan 6:19 em , Blogger Eklindh sa...

Jenni: Ja det är ju en fråga om hur man använder ordet homofobi. Jag kan nog hålla med om att vi använder homofobi på fel sätt många gånger.

Sarha: Jag tror inte det finns något bra botemedel mot homofobi. Det kan bara bli värre.

 
Klockan 8:56 em , Blogger sarha sa...

åhnej, och jag som tyckte att min idé var så bra... jag får fundera vidare

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida