lördag, augusti 25, 2007

Ge mig mer valkött i frysdisken!

Island stoppar sin valjakt! Det verkar som om DN tycker att detta är en jätteviktigt nyhet. Jag tycker inte den är så överdrivet stor. Kvoten på Island är 39 valar. Men man har endast fångat 14 mycket på grund av att marknaden inte var intresserad av valkött. Okej jag kan köpa den förklaringen. Och man väljer nu att stoppa valjakten. Eller rättare sagt inte införa några nya kvoter för valfångarna. Kanske gör man det för att valköttet inte har någon efterfrågan alls på Island. Eller i någon annan del av europa heller för den delen. Utom i Norge! Där fångar man val som man alltid gjort. Men marknaden är inte så intresserad där heller. Varför? Jag vet inte?



Olika valköttsrätter och lite torkad fisk

Men iallafall. Jag är intresserad av att köpa lite valkött någon gång ibland. Det är gott. Mina goda vän Mia som är härstammar från grannlandet i väst är ofta och besöker sitt gamla hemland och brukar då och då ta med sig lite godsaker. För ett tag sedan hade hon med sig valkött. Och det var riktigt gott. Mycket godare än Mamma Scans köttbullar. Jag pratade även med min Morfar som även han flydde undan kriget i vårt grannland under 40 talet. Han pratade också om hur mycket gott man kan göra på valkött. Jag såg hur hans ögon glimmade till lite när jag nämde att jag fick mig en valbiff till middag. Så jag beslutade mig för att kolla om det finns att få tag på i de olika butikerna i Skövde. Tyvärr så finns det inte att få tag på. Men jag hittade en massa andra roliga köttsorter. Nöt, fläsk, kyckling, kalkon, duva, haj, torsk, ål, krabba, kräfta, krokodil, struts, rådjur, älg, häst, sniglar och själklart oika skaldjur.
Jag har även frågat om någon kanske vet var man kan köpa valkött men det verkar som om ingen vill veta eller har en aning om att det ens finns valkött. Därför beslutade jag mig för att ringa ICA. Jag frågade om de kunde tänka sig att ta in valkött i sitt sortiment. Kanske inte permanent utan mer någon gång ibland. Lite som kräftor? Vad tror du jag fick för svar?

"Nej vi har valt att inte ta in valkött av två skäl. Vi ser inte att det finns någon efterfrågan på valkött i Sverige och dessutom så är jakten så kontroversiell."

Jaha tänker jag? Hmm undrar vad som är så konstig med just den jakten? Så jag försökte att kika runt lite? Jag hittade inte något konstigt med den. Inte om man jämnför den med övrig jakt och slakt. Vi kan massproducera kossor som bara står och väntar på att bli skurna i bitar och sedan hamna på våra grillar i form av hamburgare. Där tänker vi inte ens på det innan vi trycker i oss en saftig burgare. Men val! Nej då de är ju söta och dessutom så är de intelligenta. Det har iallafall någon forskare sagt. Visst är valslakt inte något vackert att bevittna inte alls. Det är blodigt väldigt mycket blodigt och det krävs kraft för att stycka en stor val. Men det är ganska mycket blod i en gris med. Och skriket från en gris låter hemskt. Samma sak med en ko och häst. Kycklingar som vi gasar ihjäl innan de styckas tänker vi inte heller på? En haj som har simmat omkring i havet och försökt överleva genom att äta småfisk kan vi också köpa utan att tänka oss för en sekund. Krokodil har jag inte en aning om hur den slakten ens går till men jag kan tänka mig att det kommer blod ur en krokodil med. Kräftan har det nog värst. Det är en liten varelse som vi kastar ner i en kastrull med kokande vatten medans den LEVER!

Jag hoppas att någon kan ta in lite valkött i sitt sortiment. Då skall iallafall jag köpa lite.


Intressant? Andra bloggar om: , norge, kött, ica, politik, konsument, makt

1 kommentarer:

Klockan 3:32 em , Blogger davidwikman sa...

Kan inte annat än hålla med. Är en sådan dubbelmoral på valjakt, som att det vore så mycket värre att en val dör än en ko.

Är i norge just nu, så kanske köper mig en valbiff.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida