fredag, augusti 17, 2007

En prinsessa som försvarar yttrandefriheten

Hon är nästan min favorit. Prinsessan i skinande rustning och pennan som svärd. Jag talar så klart om Sakine Madon. Nu är hon åter igång och talar om rätten att kränka. Eller vem är det som inte blir kränkt? Sakine räknar upp en mängt grupper som är "kränkta". Men hon missade en grupp som jag tycker är helt underbar. Allergiker!

Det är sant. Bara några veckor sedan så läste jag på en blogg om hur kränkande det var för allergiker att inte kunna få äta samma mat som "alla andra". Hur jävla korkad får man bli? Hej du är allergiskt mot skaldjur och vi skall ha kräftskiva men vi väljer bort alla kräftor och äter bara bröd och smulpaj. Självklart så är brödet laktosfritt och glutenfritt. Jösses det är ju så man mår illa.
Självklart så vill en allergiker äta ungefär samma mat som "alla andra" om man är på en större tillställning men man får faktist förstå att det inte alltid går. En meny är oftast ihopsatt för att det skall vara lätt att laga, lätt att äta och att det skall passa ihop på ett smakfullt sätt. Men det är inte på något sätt kränkande att inte ge en "liknande" rätt till allergiker. Det kanske inte helt enkelt går? Och har man dessutom flerfödoallergi så kanske det är ännu svårare.

Men jag är iallafall glad att Sakine Madon står upp för min och din rätt att kränka bli kränkt. Och att få kränka tillbaka.

Sakine du är min prinsessa i skinande rustning med en penna som vapen och tungan rätt i mun. Jag har sagt det förut men jag kan säga det igen. Jag vill bara ta och kyssa dig. Men på ett bra sätt.

Intressant. Läs mer om Sakine Madon, politik, kränkt, yttrandefrihet.

2 kommentarer:

Klockan 8:31 fm , Blogger sakine sa...

Åh, du måste ju vara en sådan där mental själsfrände.

Kyss!

 
Klockan 8:56 fm , Blogger Eklindh sa...

Ja det ser ut som om vi tycker väldigt lika när det kommer till vissa saker iallafall.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida