tisdag, augusti 21, 2007

Cancerpanik eller bara slöseri med resurser?

Björn Brändewall skriver idag om Kalmar kommun som efter ett medborgarförslag inte skall köpa in nya "bildäcksgungor". Det handlar inte att denna sorts gungor är direkt farliga på något sätt. Det handlar om en förälders rädsla över att barnet kan få cancer om barnet slickar på däcket.

Jag skall vara helt ärligt nu. Hur in i helvete korkat får man bli? Om ens barn springer runt och slickar på saker så är nog cancer det som jag minst skulle oroa mig för. Och om man har ett barns som springer omkring och slickar på saker skall då verkligen barnet vara utan tillsyn? Jag skulle nog rekomendera denna förälder att kontrollera alla leksaker lite bättre. Det finns en hel del leksaker som innehåller små delar som kan fastna i halsen om din unge inte kan hålla munnen i styr. Jag skulle nog också kontrollera vilken mat du har i kylen. Vi har ju trots allt sett domedagsrubriker med "Denna mat ger dig cancer" eller "Cancer av grillkorven". Däremot så har jag aldrig sett en rubrik där det står "Slickade på bildäck fick cancer!". Hade jag sett en sådan så hade jag kommit ihåg det.

Hade man däremot sagt att man skall ta bort dessa bildäck för att de inte är säkra eller för att det finns ett bättre alternativ så visst. Men nu är det ju så att denna sorts gungor är roliga och jag tror inte att cancerrisken är så stor heller.

Men detta visar lite vilket samhälle vi lever i. Ett överbeskyddarsamhälle. Ett samhälle där vi på allvar tror att det som kanske kunde vara farligt vid felanvändning tas bort av "staten". När skall vi lära oss att tänka själva? Och när skall vi lära föräldrar att även de måste ha ett öga på sina barn? Hur kommer dessa "statscurlingbarn" att reagera den dagen då de skall ge sig ut i "verkligeheten"? Om vi från början lär våra barn att det är inte bra att slicka på däck, bada i olja, äta hårdgrillat kött eller 32 påsar chips. Allt detta KAN kanske ge dig cancer.

Eller så litar vi på "staten". Då slipper vi tänka själva. Vi slipper också ta något som helst ansvar för oss själva. Det vore ju toppen eller hur?

Intressant? Läs mer om politik, övervakning, beskydd, skydd, cancer, sjukdom, barn.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida