onsdag, juli 25, 2007

Titta en helt ny värld av möjligheter med fildelning!

Ibland undrar jag hur människor tänker. Jag börjar förstå att inte någon tänker som jag, den saken är klar. Nu börjar det tissla och tasslas om fildelningen igen. Fildelning ger enorma möjligheter. Både genom att jag får ta del av den kultur som inte biografer, museum eller skivbutiker tycker är tillräckligt "fin". Fildelningen har även gjort att de flesta filmer översätts till svenska av "frivilliga". Det enda som dessa personer kräver är att se deras namn i eftertexten. Eftertexten som för det mesta kommer först i filmer. Dessa är personer som aldrig uppmärksammas. Jag har sett filmer där personer översatt filmer från Japanska, koreanska, turkiska och en massa andra språk som jag inte har en aning om vad de heter. De gör det inte för pengar. De gör det för ära och för att de älskar film. Jag rekomenderar alla att göra ett besök på undertext.se och se vilket jobb de gjort. Nu skall jag erkänna att detta var ett lite "billigt" knep för att visa deras underbara arbete. Nu kommer den "riktiga" bloggposten

Fildelning ger enorma möjligheter och nu kanske en ny "möjlighet" dyker upp. Fildelningsadvokat! Både som försvarare och som åklagare. Upphovsmän skall i domstol kunna kräva att identitet på den som "fildelar" skall kunna lämnas ut av internetbolagen. Efter det skall de kunna bedriva en civilrättslig process. Vilken tur! Som att inte domstolar hade tillräckligt att göra förut? För det första så är detta idiotiskt av flera anledningar. Kan detta på något sätt "stoppa" fildelning? Nej! Kommer det ge några pengar till upphovsmännen? Nej! Kommer det skrämma fildelare? Nej! Kommer det kännas som om vi blir övervakade i samma anda som 1984? Ja!

Kommer detta på något sätt efterlevas? Jag har svårt att tro det. "Upphovsmännen" kommer kräva enorma skadestånd i klassen "miljoner". Vem kommer att tjäna på det? En person får hela sitt liv förstört med skulder som personen aldrig kommer kunna betala. Och upphovsmännen får inte en spänn iallafall. Enda som blir väldigt positivt med detta är väl att det öppnar upp för en helt ny arbetsmarknad. Tänk vad många "fildelningsförsvarare" vi kommer behöva. I stort sett alla delar ju fil nu för tiden. Och tänk vad många upphovsadvokater vi kommer behöva. Det blir många att kräva på skadestånd i domstolen. Jag tror inte vi kommer ha någon arbetslöshet alls om detta går igenom.

Intressant?, , domstol, straff, polis, undertext, arbete, ära, film

1 kommentarer:

Klockan 5:23 em , Blogger Stefan Flod sa...

Tack för ett bra blogginlägg. :)

Man kanske ska satsa på att bli "fildelningsförsvarare" som yrke. Vi får se om något år...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida