måndag, juli 09, 2007

Piratjägarnas nya "hemliga" vapen!

Henrik Pontén jublar och pratar om större skydd och bättre villkor för svenska kreatörer. Anledningen är ju det totalt urkorkade förslaget om att upphovsmän skall ha rätt att få uppgifter om abonemang som tillhör fildelare eller misstänka fildelare. Hur i helvete skall detta ge mer skydd och villkor för svenska kreatörer Henrik Ponten? Hur är det med skydd för den enskilda personen? Skall man få ta del av uppgifter hur som helst om vem som helst? Skall jag kanske kunna begära ut min grannes IPnummer? Så jag verkligen kan spionera på honom? Jag trodde att meningen med att gör något en skiva eller film är att dels tjäna pengar på den. Dels att ge underhållning till "den stora massan". Men återigen nej det är det inte. Vi skall tjäna enorma pengar på skiten. Det behöver inte vara kvalitet utan bara någon tjänar en massa pengar på det. Oftast de stora skivbolagen eller filmbolagen. Att se möjligheten med fildelning är det inte någon som gör.

Jag har sagt det säkert en miljon gånger förut. Det går att tjäna pengar som svensk kreatör idag om man är lite smart. För att tjäna pengar på en film så måste den vara bra. Den som tror att man kan tjäna pengar på en film med ett fattigt manus, usel handling och bara man slänger in sverige skådespelar elit i den så måste den bli en kassasucce. Ni som tror det. Gör aldrig en film mer i hela era liv. Det går att tjäna pengar om man gör en bra film, bra handling, bra manus och även om man har "mindre bra" skådisar. Det handlar om att man skall få fram glädjen att göra filmen. En film som gjorts med kärlek behöver inte vara "oscarsmatrial" för att vara bra.

När det gäller musik sen. Jag vet inte vart jag skall börja. Men vi kan väl börja med den mest pengakåta artisten i Sverige. Per Gessle! Missförstå mig inte nu. Per Gessle är en kanonartist, mycket bra låtar både med Gyllene Tider, Roxette och sig själv. Han åker nu ut på turné igen. Grattis det är skönt att se att någon tjänar pengar på sin musik. Men snälla Per nästa gång du gör en skiva måste den låta precis samma som alla andra skivor du gjort? Jag blir inte förvånad när din senaste skiva inte säljer så bra som den förra. DET ÄR JU FÖR HELVETE SAMMA LÅTAR!!

Men iallafall. Skivor. Ja det finns bra skivor och jag köper mer än gärna en skiva som är bra. Problemet med skivor idag är att de som är bra finns inte att köpa i en butik. Visst CDON har skivor, de flesta skivorna till och med. Men om jag går och skall köpa en skiva på Åhlens för att ta ett enkelt exempel. Så går jag och tittar i hyllan och vad kan jag se för skivor? Jo det är Absolut Music 45, 46, 47, 48, 49, 50, Best of 2006, 2007. Summertime 3, 4, 5, 6 (som för övrigt är samma låtar på men i olika ordningar) Idol-Janne, idol-Agnes, Idol-Jonas, Idol-Martin, Idol-Karin, Idol-Carin, Idol-Petra, Britney Spears, Best of Britney Spears, Absolute Best of Britney Spears, Absolut Svensk Hårdrock (där black ingvars har minst två låtar), Raggarhits 1, 2, 3. (Alla med Eddie Meduzas Mera Brännvin) och så här håller det på i flera rader. Det är väl inte någon som på allvar köper alla dessa skivor?

Och Henrik Pontén vem är det som tjänar pengar på denna musik? Inte är det kreatörerna iallafall. Det är skivbolagen och butikerna som tar den stora kakan. Jag höll på att få en chock när jag såg att den "nya" Per Gessle skivan kostade 199 kronor. Hur mycket får Per av den summan? 20? 30? Kanske 10 kronor? Om han ens får det.

Nu har jag inte ens tagit upp vilka löjliga skadeståndskrav skivbranchen kommer med. I USA så har det varit på 100tals miljoner. Kommer vi få samma sak här? Alla vet att det finns inte en chans att bolagen kommer få sådanna pengar. Men man måste ju göra en markering. Ja det är väl viktigt att markera, därför tycker jag att vi skall införa dödsstraff på snatteri! Det är ju viktigt att göra en markering! Och tänk vad mycket snatteri det pågår varje dag i Sverige!

Och en avlutande fråga? Vad hände med Pirate Bay? Ändrade sig polisen när uppgifter läkte ut om den egentliga anledningen till "spärrningen"?

Pingat på intressant. Andra bloggar om: , pirater, Henrik Ponten, Musik, Snatteri , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Klockan 4:05 em , Blogger Thomas Tvivlaren sa...

Bra inlägg! Informationseran är här och den är här för att stanna. Att införa de restriktioner som IPRED2 (sanktionsdirektivet) innebär är ett steg tillbaka mot det industriella samhället.

Som du själv belyser bra så måste man se möjligheterna i den nya tiden vilket kräver ett nytt sätt att tänka och att agera.

Jag har utvecklat mina egna tankar mer ingående i ämnet här.

 
Klockan 6:02 em , Blogger disa sa...

楓采,荷蘭村,亞士頓,湖水岸,水月雅緻,風緻主題,城市水棧,麗緹,簡愛,沐蘭,悅豪,高登,四季,愛莉園,微風,楓采,紅樓,麗景,七星,歐悅,楓采,桂冠,震點樂,歐悅,微風,沐夏,遊桐花,101,真善美,長青,港賓,甜蜜蜜,百老匯,箱根,碧雲天,采舍,涵碧園,愛情海,楓林,悅萊,花園,喜來登,春風,楓采時尚,麗緹,谷關明,圓緣,夢田,亞曼尼,花鄉,璽朵,允頌,春風,河堤,綠驛,御宿,激點,布拉格,青森,凱撒,柏克,國妃鷹堡,長興,花嫁情境,威尼斯,峇里島,日光花園,四季,春天,伊甸風情

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida