lördag, juli 07, 2007

Jag vill semestra i Pamplona!

Jag vill verkligen åka på tjurrusningen i Pamplona. Jag vill rusa med tjurarna. Jag tycker det är en sån där sak som man skall göra. Men som vanligt så skriker ju personer högt eftersom det är grymt mot djur. Jag håller med. Det är grymt mot tjurarna. Kanske lider de, kanske så dör de långsamt. Vilket det än är så kan jag inte annat än att skratta åt de löjliga protester som PETA gör. Nakenrusningen! Varför? Är det så jävla roligt att springa omkring naken?

Jag skall tala om vad tjurrusningen handlar om. Att rusa ifrån tjurarna är också en hyllning till tjurarna. Det handlar inte om själva rusningen. Det handlar om att visa sin respekt för tjurarna. Det handlar om att visa sig modig inför tjurarna. Inte om att rusa omkring och visa upp sig. Visst så har det blivit en stor turistsak nu att springa med tjurarna men samma sak är det med St Patricksday, Halloween, Julafton och Påsk! Ingen firar det efter den anledningen som de skall vara skall vi lägga ned helgdagen bara för det? Skall vi sluta med festligheterna bara för att vi glömt vad det handlar om? Julafton verkar ju för vissa betyda "supa skallen av sig till Kalle Anka". För andra betyder det sitta ensam och övergiven och mest fundera på hur det skulle vara att köra en kniv genom bröstkorgen.

Men tillbaka till tjurrusningen eller kanske rättare sagt PETA. PETA är en grupp djurrättsaktivister som jag har ett enormt förakt för. PETA har sprängningar, mordbränder, tusentals utsläppta minkar och färgbomber på
sitt samvete. Men vad gör att jag har större förakt för dem än andra djurrättsgrupper? Jo de kämpar för total frigörelse av djuren. Inte att vi skall behandla dem på ett bra sätt utan total frigörelse. Vad är då total frigörelse? Jo man skall inte använda djur till medicinska tester, inte för att få kött, inte för att ha sällskap och kanske det mesta korkade av dem alla. Inga djur skall vara människans "hjälpredskap". Alltså inte några blindhundar. Varför? Jo för att ha djur som sällskap eller som hjälpredskap är som slaveri. Man menar alltså att ha sällskapsdjur är samma som att ha en slav som går och plockar bomull på fälten. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Hur jävla dum får man vara! Det är djur inte människor vi pratar om.

Jag vill slakta min kossa och slänga dem på grillen. Jag älskar att dricka mjölk i mitt kaffe. Jag vill leka med min hund. Jag vill att min medicin skall vara tested på djur.

Jag skall avsluta denna post med några väl valda ord.
Jag är så glad över att PETA inte satt sina klor i Sverige på allvar än. Terrorister finns det gott om iallafall. Vi behöver inte ha dem i Sverige!


Intressant? Läs mer om PETA, semester, tjurar, djur, djurrätt, naken, terrorister.

11 kommentarer:

Klockan 10:57 fm , Blogger Tony sa...

Har inte hört talas om PETA förut, men ditt inlägg fåär mej intresserad.. Särskilt i ditt förakt för om tjurarna lider eller inte.. och för egen del, efter till exempel hur sjuka grisar blir av salicylsyra som finns i vanlig verkmedicin, så ger test dirkt på människor bättre effekt.. Då vill jag ha min medicin testad på sådana som dej, som saknar empatiförmåga

 
Klockan 12:38 em , Blogger Eklindh sa...

Ja då du kan få medicin testad på mig om du vill. Jag ställer gärna upp och testar nya mediciner.

Men jag hoppas du också är medveten om alla diabetiker som får insulin. Framställt från grisar. Detta vill PETA sätta stopp för för det är grymt, hemskt och utnyttjande av djur.

 
Klockan 1:28 em , Blogger Adrian sa...

Efter att ha läst ditt inlägg är det lättare att sympatisera med PETA än med dig. Mest pga att du framstår som mer trångsynt än PETA egentligen är.

Därmed inte sagt att jag står på deras sida alls. Jag äter både kött och har husdjur, men jag försöker åtminstonde inte rättfärdiga djurs lidande. Något sådant skulle bara kunna uppfattas som ren ignorans.

 
Klockan 1:46 em , Blogger Eklindh sa...

Ja det är skönt att se att du är läskunnig Adrian.

Jag försöker inte rättfärdiga djurs lidande på något sätt. Jag skriver ett enda sak om djurs lidande och det är om tjurarna i Pamplona. Men det missade du kanske.

Medicinska tester på djur. Lider dom djuren? Ja kanske. Lider sällskapsdjur? Jag har inte en aning men kanske. Skall man behandla djur så bra som möjligt. Ja självklart. Men att gå till en enorm överdrift är helt otroligt hur en organisation kan göra. PETA är inte ett skit bättre än abortmotståndare som spränger kliniker och mördar läkare. Men det är klart fostret lider väl kanske med.

Och om du inte vill ha mediciner som testas på djur så ta upp det med läkemedelsföretag. Jag ställer upp som testperson mer än gärna. Jag har gjort det förr och kan göra det igen.

 
Klockan 7:31 em , Blogger magindublin sa...

I jämförelse hur vi behandlar vara djur i världen sa är tjurfäktning inget djurplageri.

1. Kultur - Vill vi verkligen att alla ska bo i ett gigantiskt amerika där alla bor likadant, ser ut likadant samt har likadan kultur? Förstar ni inte att ni bara förstör med er häxjakt?

2. En spansk tjurfäktnings tjur lever helt fritt i hela sitt liv med minimal inverkan av människan. Detta pa grund av att hela iden med tjurfäktning bygger pa att det ska vara första gangen en tjur kommer i kontakt med människan.

3. Dessa raser av tjurar som är de allra äldsta i världen existerar ENBART pa grund av tjurfäktningen och den tid och de resurser som läggs ner av tjurbönderna. De flesta övriga raser av tjurer har under aren adlats om till mjölktjurar eftersom det är ekonomiska intressen som styr dagens bönder.

4. En corrida varar i 15 minuter.
Under denna tid far han mottaga vanligtvis tre stick ac pikadoren, han far sex banderiller i sig och slutligen dödas han av ett nerstucken svärd mellan skulderbladen. Sedan är tjuren död.

Tänk pa det nästa gang du äter en billig kyckling file som suttit hela sitt liv i en trang bur med en
slang nerstoppad i magen.

Men visst... kycklingar Är ju inte djur..eller..hur var det nu?

Magnus

 
Klockan 8:41 fm , Blogger Tony sa...

Det finns naturligtvis många företeelser, kulturer etc..Åtskilliga av dem har både en positiv och en negativ inverkan. Vad gäller djuren så kan man undra hur många som blir dödade... eller värre egentligen för den enskilda individden svårt skadade i trafiken eller skadeskjutna i nöjesjakt?

Det som gör tjurfäktningen så, ja , äcklig ur etisk synpunkt är att den utnyttjar levande kännande varelser som inte har något val att delta eller att slippa för den överlägsnes n ö j e s l y s t n a d . Det är som, om det ordnades offentliga shower där pedofiler våldtar barn och sedna kalla det en speciell kultur för att ta ett (över)tydligt exempel på att kultur inte i alla lägen är ett försvar för ett betteende. Kulturbegreppet befriar en inte från ett etiskt ansvar. (Det är inte bättre med till exempel judiska eller muslimska slaktformer utan bedövning , när andra sätt att avliva djur existerar - religionen är heller inget godtagbart skäl att utsätta någon för onödigt lidande..

Men är någon verkligen med på det, vilket förutsätter en (mänsklig) förmåga att uttrycka, sig ,så motsätter jag mig inte om några masochister skulle vilja bli plågade offentligt om nu det skall kallas kultur och eller underhållning.. Men vem ska ekonomiskt stå för boxares hjärnskador?

Medicinska test bör ske på människor.. Etiska frågor kompliceras onekligen av stamcellsforskning, personligen tror jag inte att individer då kan käna obehag, och skulle till exempel diabetes kunna botas den vägen så är det väl utmärkt då.

En tjur kan aldrig välja att bli plågad till döds och kunde den välja så vem tror att den skulle göra det?

 
Klockan 1:41 em , Blogger Eklindh sa...

Det är kul att se att du verkligen har någon som helst verklighetsförankring Tony. Jämnför en tjurfäktning med en pedofilers övergrepp.

Så du menar att halalslakt är så mycket värre än den "svenska" slakten? Du menar att tjurfäktningen på något sätt är värre än de miljoner höns som vi tvingar sitta i burar? Du menar att vi kan jämnföra cirkushästar konstor med övergrepp på barn?

Kanonbra! Idiotiskt men kanonbra

 
Klockan 8:32 fm , Blogger Tony sa...

Idiotiskt får stå för dig. Ja, att vi inte anser samma är en sak. Om du saknar förmåga att förstå argument som inte överensstämmer med dina egna, så kan du förmodligen(?)te hjälpa det.

Vad jag reagerade på är din brist på empati, att ingen, människa eller djur, skall behöva uppleva lidande rexempelvis för att vissa människor fått för sig att det ingår i deras kultur, religion etc att "vi gör så här, så får väl andra göra som de vill."

Jämförelser går alltid att dra.. Naturligtvis skiljer sig pedofilers övergrepp från en tjurfäkting på åtskilliga sätt, men det har den likheten, ja är etiskt identiska i just det här sammanhnget att det är vidriga övergrepp på en kännande varelse, där den som begår eller åser det hela anser sig ha rätten att njuta på någon annan bekostnad.(Det har förekommit att de intalar sig att detta skulle vara den plågades egentliga kanske omedvetna vilja)

Men, Jag kan förmodligen inte lära dig att känna empati, man måste vara säker på sig själv för att kunna ifrågasätta delar av sin övertygelse.

 
Klockan 12:13 fm , Blogger Eklindh sa...

Nej du kommer inte få mig känna empati för tjurarna med argument som att det är samma som övergrepp på små barn.

 
Klockan 4:01 em , Blogger Johan sa...

Helt sjukt sätt att hylla någon på. Helt sjukt att vilja åka dit och delta.

Men jag instämmer helt att i fråga om djurplågeri så är det ingenting jämfört med hela köttindustrin, inklusive den svenska köttindustrin.

Jag vill då hellre vara en tjur i Spanien än en slaktko i Sverige.

 
Klockan 6:44 em , Blogger Eklindh sa...

Johan. Ja det är kanske ett sjukt sätt att hylla något. Men jag vill också åkta till "tomatfestivalen" i Spanien, Indiens Vattenfestival, Indiens färgfestival. Och det är också sjuka saker även om det inte är så mycket djur med där.
Jag såg idag också att det var några som blivit skadade och jag kan säga att jag tycker inte ett skit synd om dem. De visste vad de gjorde och att det var farligt.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida