fredag, juli 27, 2007

Hans brott var okunskap

Jag vet redan innan att jag kommer reta upp personer. Jag vet att människor inte kommer förstå men jag måste skriva det ändå.

Det handlar om en av dessa "hivmän". Denna gången en 27-åring. Mannen har haft oskyddad sex med 4 kvinnor. Han erkänner sitt "brott". Två kvinnor har blivit smittade med hiv.

Men vart ligger mannens brott? Han erkänner att han har haft oskyddade samlag med kvinnorna. Men den stora frågan är ju om han har förstått vad det är för smitta som han bär på. Om han vet hur det smittar? Om han ser sig själv som en smittad person. Det finns personer som när de får reda på att de är smittade stänger ute alla tankar om sin smitta. Man kan kanske säga att de "glömmer bort" sin smitta. Kanske han inte förstår hur det smittar? Frågorna är många och svaren saknas. Iallafall i dagens tidningsrubriker. Denna person döms till 7 års fängelse. Jag hoppas att domstolen har gjort rätt. Annars så har man fängslat någon vars enda brott är att inte förstå vilken smitta man bär på och okunskap om hur smittvägarna ser ut.
Kanske skall man fängsla kvinnorna med? De verkar ju inte heller vara medvetna om att det finns en sjukdom som smittar vid oskyddade samlag?


Pingat på intressant.Läs mer om sex, knulla, hiv, aids, staten, lag, rätt, brott, straff, polisen, död, politik, ansvar, hivman, kondom.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida