tisdag, juli 24, 2007

112? Här finns anledning att tvivla på nödnummret!

Läser idag på aftonbladet om flickan som fick en akut allergiskchock av ett bistick. Jag tycker det är en självklarhet att man då ringer 112. Man behöver ju ha hjälp så snabbt som möjligt. Tänk om denna flicka inte hade haft snabbtänkta farföräldrar. Operatören säger "det finns inte någon bil ledig"? Okej jag kan köpa att det inte fanns en bil ledig, men då måste man verkligen via telefon ge hjälp till den familj som ringer. Troligen så är de både chockade och kommer troligen att få panik så fort flickan blir sämre. Men nu säger man att det inte fanns någon ledig ambulans. Iallafall i telefonen! Men nu efteråt så säger SOS Alarm att man aldrig sagt att det inte fanns en ledig ambulans!

Vad som är mer konstigt är att man på ett lätt sätt kan lösa detta genom att låta familjen lyssna på bandinspelningen av samtalet. Men det vill man inte. Istället så säger SOS att larmoperatören "missbedömde" läget. Jasså? Så en allergichock är inte så allvarligt? Eftersom farföräldrarna själva åkte med flickan till sjukhuset så är min fråga om de höll hastighetsbegränsningarna? Jag vet att jag inte skulle göra det? Och om de fastnade på någon av dessa "fartkameror" som finns över hela vårt land. Och om de fastnade behöver de då betala böter för fortkörning?

Det är många frågor bara för att inte någon skickade en ambulans till en sjuk liten flicka.


Intressant? Läs mer om SOS, larm, sjuk, akut, ambulans, straff, polis.

2 kommentarer:

Klockan 11:23 fm , Blogger Bloggaren sa...

I en sådan här situation är det lagligt att bryta hastighetsbestämmelser, du får till och med köra onykter till akuten, men där är det sen stop för vidare färd.

 
Klockan 12:41 em , Blogger Eklindh sa...

Attans trattans det var mer än vad jag visste. Där ser man. Men man är ju troligen chockad så jag vet inte om det är så väldigt bra att man kör då. Särskilt inte fort.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida