söndag, juni 17, 2007

McDonalds i kamp med LO giganternas kamp?

Min bloggpost igår var väl kanske inte den mest välbesökta. Jag kände mig smutsig över att göra reklam för McDonalds. Detta gick över när jag igår tvingade min kära kompis som jobbar på McDonalds att lova mig ett gratis Happy Meal. Så nu kan jag med gott samvete skriva vad jag vill om McDonalds.

Idag är det Sakine Madons tur att gnälla. Men hon gör det i ledare på expressen. Jag undrar om hon inte läste min bloggpost innan hon skrev sin ledare. Hon har iallafall inte hunnit förneka detta än så jag tar på mig all ära för hennes utmärkta tankar idag.

Sakine har rätt på en punkt i sin ledare. LO vill inte ge några lättnader till McDonalds. Det är där skon klämmer LO vill inte att personer skall ha ett jobb som räknas till "låglönejobb", om nu inte detta "låglönejobb" är inom offentliga sektorn för då är det ju "fint".

I ärlighetens namn så skulle jag inte vilja jobba på McDonalds. Detta beror på att jag skulle slå ihjäl de flesta som gnäller på mig. Jag skulle inte heller vilja jobba som trädgårdsmästare då jag hatar blommor och är en smula pollenfobi.


Ser jag ned på personer som jobbar inom dessa områden? Ett solklart NEJ. McDonalds är ju en av de bästa restaurangerna när man är lite halvfull på fredagskvällen. Och jag älskar deras hamburgare, okej MAX har bättre men de har inte öppnat en restaurang i Skövde än.

Trädgårdsmästare samma sak. Jag tycker det är fint med en välklippt gräsmatta och snygga blommor. Men jag klarar inte av att göra det.

Städhjälp LO och Socialdemokraterna skriker om att det är så hemskt att få ett pigjobb och bla bla bla. Men herregud det är väl jättebra. Jag hatar att städa självklart så betalar jag någon att städa. Nu har jag visserligen inte råd att betala någon att städa men det är klart att om jag kunde det så skulle jag göra det. Ser jag ned på någon som är städare? Nej absolut inte. Det är ett hederligt arbete och de gör nytta. Och aldrig ett ljud om hur förnedrande det måste vara för de som betalar för städhjälp. Gör de det för att de vill vara "överklass" eller för att de inte har tid att städa?

Gatsopare är kanske det yrke som jag är mest imponerad av. Nu har vi ju inte några riktiga gatsopare i Sverige utan allt skall ske med hjälp av maskiner och traktorer och andra apparater. Men en person som går ut på gatorna och försöker hålla rent med en kvast. Det är någon som jag beundrar. Jag vill ha mer gatsopare i Sverige. Riktiga gatsopare med en kvast!

Allt detta är ju sånna jobb som LO vill att vi inte skall ha. Det är inte jobb som är "fina" nog. Istället skall vi satsa på undersköterskor, barnskötare, dagbarnvårdare, hemhjälpspersonal, vårdbiträden. Många av yrken som gör precis samma som de jobb som LO avskyr och förkastar som inte "fina" nog. Lönerna är samma, jobbet är samma det enda som inte är samma är arbetsgivaren och "titeln" på jobbet. Men jag skall göra det lätt för er och LO de jobb som inte är "fina" nog får nu nya namn.

Trädgårdsmästare = rekreationsdesigner
Städhjälp = hemhygienstekniker
Gatsopare = Vägrenhållningskonsult
McDonaldsarbetare = Restaurangbiträde

Är detta jobb som kanske är "fina" nog för LO?



Intressant? Läs mer om politik, jobb, arbete, fördelningspolitik, arbetsgivare, Mcdonalds, vänsterpartiet, alliansen, moderaterna, folkpartiet, centerpartiet, LO.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida