lördag, juni 16, 2007

Hur räknar Vänsterpartiet?

Satt och slöläste lite bloggar idag och kom in på vänsterpartisten Josefin Brinks blogg. Josefin är ju en ganska vettig tjej för det mesta. Jag håller inte med om hennes åsikter för fem öre men det är ju en annan sak.

Men iallafall. Hon skriver om borgarpusslet och "moderat" föredelningspolitik. Hon talar naturligtvis om de 4 miljarderna som skall läggas på att minska arbetslösheten hos unga udner 25. Men hon hävdar att man kan anställa 25000 personer för dessa 4 miljarderna. Och detta med avtalsenlig lön. Jag tänkte "ja det låter väl rätt" men eftersom jag har absolut inte något att göra idag så tänkte jag räkna på det. Här är min uträkning

4 miljarder fördelat på 25000 personer blir 160000 kronor. 160000 kronor om året är ju en bra lön. Men då missar man en sak. Arbetsgivaravgifter, vad jag vet så skall kommuner och landsting betala detta med? 33.26% är arbetsgivaravgiften på idag. Men okej om vi struntar helt i arbetsgivaravgiften nu så skall vi fortsätta räkna.
160000 om före skatt, efter skatt blir det inte mycket kvar. Jag räknar på "min" skatt som är på 31.46% av någon konstig anledning. men för enkelheten skull så säger vi skatt på 30%. Då blir det 112000 kronor kvar. Om året, om man skall bryta ned det på månad då 9333 kronor i månaden. Efter skatt. Ja det låter väl bra eller? Säg då att man gör 152 timmar i månaden då blir lönen nästan 88 kronor i timmen för skatt! Inte så jäkla bra direkt.

Ja visst blev det en liten krånglig uträkning men nu vet ni hur jag tänkte. Men som jag sa innan så hade Josefin inte med arbetsgivaravgifter och andra sociala avgifter i sin uträkning. Men det har jag då.

Sanningen är att man inte kan anställa 25000 på 4 miljarder skattekronor. Det går inte. Däremot så kan man anställa 17500 personer med en lön på 88 kronor i timmen (30% arbetsgivaravgifter). Och då räknar jag inte ens med några tillägg för obekväm arbetstid och så vidare. Men tillbaka till det som vänsterpartiet vill, istället för att se till att personer som är unga får en arbetslivserfarenhet så vill de att offentlig sektor skall anställa 17500 personer med en timlön på 88 kronor. Josefin tar upp McDonald i sitt inlägg som helt plötsligt "tjänar" 50 miljoner kronor. Ja grattis McD, men ni är också den största arbetsgivaren för unga. LO-tidningen säger att dessa 50 miljonerna är sänkningen av arbetsgivaravgiften på 2600 heltidsjobb hos McD. Vad betyder detta då jo att om man ger McD alla 4 miljarderna i sänkta arbetsgivaravgifter så ger det alltså 208000 jobb.

Det är ju skitbra ju! om McDonalds får hela denna jobbsubvention så skulle det betyda 208000 nya jobb. Det betyder att ca 200000 personer får ett jobb! Det vore ju riktigt bra! Jag skulle jubla om 200000 fick ett jobb idag. Nu vet väl jag också att det inte är realistiskt att McDonalds anställer 200000 nya ungdommar under det här året men ändå. Om dessa 4 miljarderna enligt vänsterpartiet ger 17500 jobb med en timlön på 88 kronor, eller 200000 nya jobb på McDonalds med X kronor i timlön? (Jag har inte en aning om vad McDonalds har för lön idag) Vad tycker du är bäst?

17500 nya jobbinom offentlig sektor eller 200000 nya jobb på McD? Ja det är bara att välja! Jag vet vad jag skulle välja.

Intressant? Läs mer om politik, jobb, arbete, fördelningspolitik, arbetsgivare, Mcdonalds, vänsterpartiet, alliansen, moderaterna, folkpartiet, centerpartiet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida