söndag, juni 10, 2007

Hivmannens ansikte? Är det rätt?


Jag blir lite bekymmrad när jag ser hur Aftonbladet smäller upp "hivmannens" ansikte. Jag kan förstå att det är lite besvärligt fall detta. Mannen har haft oskyddat sex med en stor grupp flickor och där är det inte bra. Men som jag skrev tidigare så skall man inte enbart skylla på denna "hivman". Vi måste ta ett enormt ansvar allihopa. Jag pratar inte bara om den som jobbar med unga. Vi måste lära oss att kondom är viktig när man har sex, kanske speciellt när man har sex med någon som man inte har någon som helst relation med.

Missförstå mig inte! Sex är underbart. Sex är roligt. Sex är också väldigt underhållande. Underhållande på sitt sätt. Tittar vi på den "heterosex" som förekommer nu så är det viktigt att tjejer säger nej och tar fram kondomen. Killar som har "hetrosex" skall självklart också skydda sig. De skall inte se det som jobbigt att sätta på en kondom. Och kanske det viktigaste av allt så måste killar och tjejer, män och kvinnor respektera varandras kroppar och även sina egna. Man har bara en kropp. Man måste vara rädd om den.

På något sätt så kopplar vi fortfarande ihop sex med skamkänslor. Kanske är det därför som denna "hivman" raggade på nätet? Där kunde han vara sig själv och inte behöva tänka på sin smitta. Sen kanske han förträngde allt som han lärt sig om sin smittsamma sjukdom. Han ville kanske inte vara den som bar på en osynlig sjukdom. Eller så kanske han bara inte brydde sig om det. Det kan inte jag svara på.

Men även där måste vi ta ett kollektivt ansvar. Vi försöker gömma hivpositiva, vi behandlar dem ofta som pest, vi ser dom som annorlunda, sjuka och ensamma. Vi vill inte förstå att även hivpositiva har sex, socialt liv och även tillfälliga sexuella kontakter. Nu vill jag att ni skall ta en paus och tänka. När såg du senast en hivpositiv person som framställdes som "vemsomhelst"? Det händer inte. Det är detta som jag menar med skam. Det är lite som att tänka på att sin farmor har sex. Man vill inte tro på det. Men någonstans innerst inne så vet vi att farmor ibland kryper ned i sängen med farfar eller en ny pojkvän och gör det där som vi alla innerst inne tycker riktigt bra om. Men det är en skamkänsla att tänka på att farmor gör det, det är skamligt att tro att hivpositiva har sex.

Så är vi tillbaka till dagens "hivman" igen. Hur känns det för honom idag? Kommer han någonsin leva ett "normalt" liv igen? Kommer han någonsin att sona för sitt misstag? Han är nu uthängd som "hivman", samhällets avskum, smittspridare, AIDSFALL och döden i en svensk kropp. I stundens hetta så kanske det känns rätt. Han har inte på något sätt gjort rätt, han bör verkligen få hjälp eller ett straff. Han har inte varit schysst mot någon av sina sexualpartners. Men är inte detta straff nog? Han har gett "samhällets värsta sjukdom" ett ansikte.

Jag lider med hans sexpartners. De måste må väldigt dåligt. Jag lider också med hivmannen. Han måste också må väldigt dåligt. Jag är mycket medveten om att det garanterat retar någon att jag lider med hivmannen. Men kom ihåg att jag tycker det som han gjort inte på något sätt är försvarbart. Men vi är alla ansvariga för att få flickor och pojkar att använda kondom. Det är där som vi har problemet.


Pingat på intressant.Läs mer om sex, knulla, hiv, aids, staten, lag, rätt, brott, straff, polisen, död, politik, ansvar, hivman, aftonbladet, kondom.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida